کارمزد خدمات بانکی بالا میرود؟
حجم تراکنشهای بانکی
بر اساس آماری که چندی پیش توسط رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد، در سال 97، مجموع تراکنشهای بین بانکی به 210 میلیون میلیارد ریال رسید که 10 برابر بیشتر از حجم نقدینگی در همان سال بوده است.
میزان خدمات پایا نیز در سال گذشته، 1.4 میلیارد تراکنش به ارزش 33 میلیون میلیارد و تراکنشهای سامانههای شتاب و شاپرک حدود 80 میلیارد تراکنش به ارزش بیش از 65 میلیون میلیارد ریال بوده است. همچنین پارسال 19 میلیارد تراکنش به مبلغ 75 میلیون میلیارد ریال در ساتنا به ثبت رسید.
در بخش چک نیز 110 میلیون چک در چکاوک به ارزش 39 میلیون و 800 هزار میلیارد ریال مبادله شد. همچنین 53 میلیون تراکنش نیز در سامانه صیاد به ارزش 39 میلیون و 800 هزار میلیارد ریال در سال گذشته به ثبت رسید.
لزوم ارائه بسته خدمات بانکی
درباره افزایش کارمزد خدمات بانکی و اخذ قیمت تمامشده از مشتریان بانکی، همواره دو دیدگاه مطرح بوده است. بر اساس دیدگاه اول، باید نرخ تمام شده خدمات بانکی حضوری و الکترونیکی از مشتریان اخذ شود و اعطای یارانه توسط بانکها در این بخش، معنا ندارد.
اما طبق دیدگاه دوم، بانکها باید بسته خدمات (پکیج) را به مشتریان ارائه کنند که بر اساس آن، امکان دارد که در برخی خدمات، کارمزد اخذ شده معادل قیمت تمامشده باشد اما در برخی دیگر از موارد، خدمات به صورت ارزان یا حتی رایگان ارائه میشود تا از این طریق، مشتری بیشتری برای بانکها جذب شود.
از جمله این خدمات رایگان میتوان به ارسال پیامک رمزهای دوم یکبار مصرف اشاره کرد که قرار شده است، ارائه این خدمات به صورت رایگان توسط بانکها انجام شود که البته برخی بانکها نسبت به این موضوع، معترض بوده و دنبال اخذ هزینه ارسال این پیامکها از مشتریان به بهانههای مختلف هستند.