در اولین رویداد اینوتکنیک چه گذشت

اولین سری از سلسله رویدادهای اینوتکنیک با موضوع «کاربرد هوش مصنوعی در رگولاتوری هوشمندانه بانکی» به همت بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک، صبح امروزششم شهریور ماه در محل مرکز همایش‌های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزارشد.

در اولین رویداد اینوتکنیک با موضوع «کاربرد هوش مصنوعی در رگولاتوری هوشمندانه بانکی» که با حضور علیرضا ماهیار، مدیرعامل جدید شرکت ملی انفورماتیک و مدیران گروه ملی انفورماتیک از جمله شرکت خدمات انفورماتیک، شاپرک، کاشف و شرکت فرادیس البرز برگزار شد، علی عبداللهی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی انفورماتیک، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و محمد شیرجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی از سخنرانان اصلی بودند.

زمینه پیوند میان نوآوران و حاکمیت فراهم شود

در ابتدای این رویداد، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی انفورماتیک با بیان اینکه وضعیت نوآوری در ایران در مقایسه با دیگر کشورها روند رو به رشدی دارد، گفت: اکنون ایران در بین 139 کشور در جایگاه 53 قرار دارد؛ زمانی که کشورها از بعد نوآوری ارزیابی می‌شوند، به نوعی به رویکرد سیستمی و بررسی ورودی و خروجی پرداخته می‌شود.

عبداللهی بابیان اینکه ایران از لحاظ ورودی نوآوری در جایگاه 73 قرار دارد؛ اظهار داشت: در رویداد اینوتکنیک قصد داریم به پیوندهای مهم نوآوری بپردازیم که یکی از این موارد ارتباط دانشگاه و صنعت است.

در اولین رویداد اینوتکنیک چه گذشت

دبیر رویداد اینوتکنیک با بیان اینکه پیوند نوآوری میان دانشگاه و صنعت در ایران ضعیف است؛ گفت: این در حالی است که حجم داده‌های تولیدی بسیار افزایش یافته و دسترسی به اینترنت سریع و ارزان، تکثیر بانک‌های اطلاعاتی علمی و دولتی و زمینه‌های دسترسی به این داده‌ها برای توسعه نوآوری باز است.

او با اعتقاد به اینکه اکنون تحقیق، پژوهش و نوآوری صرفاً در دست شرکت‌های بزرگ نیست؛ گفت: اکنون شرکت‌های کوچک‌تر با نوآوری بیشتر و استارتاپ‌ها هم وارد این حوزه مهم شده‌اند بنابراین شرکت‌هایی مثل شرکت ملی انفورماتیک که به حاکمیت نزدیک‌ است باید زمینه پیوند میان نوآوران و حاکمیت را ایجاد کنند.

عبداللهی با بیان اینکه بانک مرکزی از سه ابزار برای ارتباط با نوآوری استفاده می‌کند، گفت: سندباکس، هاب نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها سه ابزار مهم بانک مرکزی در حوزه نواوری است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی انفورماتیک  با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی و بررسی آن در این رویداد، گفت: در شرایطی که اقتصاد هوشمند در حال شکل‌گیری است ما باید هوشمندی سازمان‌ها را بررسی کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر به کمک بیگ ‌دیتا می‌توانیم به موضوعات شهر هوشمند و اقتصاد هوشمند بپردازیم، گفت:پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصاد هوشمند با نرخ 18 درصد بسیار سریع‌تر از انواع دیگر اقتصاد خواهد بود.

دبیر رویداد اینوتکنیک در پایان سخنان خود با بیان اینکه تبادل نظر و همفکری، ارائه نیازهای فناورانه و هدایت ظرفیت‌های فناورانه مالی از اهداف برگزاری سلسله‌رویدادهای اینوتکنیک است، گفت: امیدوارم این رویداد گامی در جهت بلوغ سازمانی بانک مرکزی و گروه ملی انفورماتیک باشد و راهکارهای هوشمندانه‌ مفیدی ارائه شود.

شفاف‌سازی و توسعه نوآوری دو استراتژی مهم بانک مرکزی

در ادامه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در اولین رویداد اینوتکنیک با ارائه مثال‌هایی از آخرین کارکردهای فناوری در حوزه بانکی گفت: فروش ارز اربعین در سال جاری در 6 روز به 740هزار نفر رسیده و این آمار روز به روز در حال افزایش است. حدودا 367 هزار نفر به صورت حضوری مراجعه کردند و مابقی از طریق اپلیکیشن بله ارز دریافت کردند این در حالی است که ما باید بتوانیم کل فرایند فروش ارز را به صورت غیرحضوری انجام دهیم.

مهران محرمیان با بیان اینکه بانک‌ها به عنوان عمده تأمین‌کنندگان مالی وظیفه تأمین تسهیلات خرد را بر عهده دارند، افزود: مردم برای دریافت تسهیلات تکلیفی دچار مشکل هستند و بیشترین آمار نارضایتی‌های متقاضیان تسهیلات خرد سمت تسهیلات تکلیفی است.

او با اشاره به ارائه غیرحضوری تسهیلات خرد به مشتریان، گفت: در شرایطی که فناوری در حال گسترش است برخی بانک‌ها صفر تا صد ارائه تسهیلات را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کنند مانند بانک تجارت که با اپلیکیشن باجت این خدمت را ارائه می‌کند در واقع باجت نمونه موفقی از کاربرد فناوری در ارائه تسهیلات خرد به مشتریان بانکی است.

اولین رویداد اینوتکنیک

محرمیان با اشاره به توسعه روز افزون لندتک‌ها در چند سال اخیر گفت: البته ما در حوزه لندتک‌ها هنوز به موضوع تنظیم‌گری به سرانجام نرسیده ایم؛لندتک‌ها در بانک مرکزی به سه قسمت تقسیم شده‌اند. حوزه اول لندتک‌هایی هستند که منابع خود را از مرچنت تامین می‌کند که در این حوزه تنظیم‌گری مالی از سمت بانک مرکزی نیست و نوع دوم نیز تأمین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود در این حوزه بانک مرکزی ورود می‌کند اما مجوزی صادر نمی‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نوع سوم لندتک‌ها را مشابه لیزینگ دانست و گفت: در نوع سوم لندتک‌ها منابع از جایی به غیر از بانک تأمین می‌شود که بنا داریم تنظیم‌گری این مدل را ذیل مجوز لیزینگ سوق دهیم.

او با ابیان اینکه مدل جدید اعتبارسنجی تدوین شده و آماده اجراست، گفت: در موضوع دیتا پیشرفت‌های خوبی داشتیم. یکی از مزایای مدل جدید این است که پوشش را از 30 درصد به حدود 100 برسانیم.

او در پایان شفاف‌سازی و توسعه نوآوری را از اصلی ترین استراتژی بانک مرکزی دانست و گفت: رسیدن به شفاف‌سازی، حکمرانی ریال و حمایت از فین‌تک از برنامه‌های بانک مرکزی است.

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های فناورانه در اقتصاد

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه این رویداد گفت: امیدواریم برگزاری رویدادهای این چنینی به برطرف‌شدن سؤالات حاکمیت در خصوص بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال در توسعه اقتصادی کشور و کاربرد فناوری در حکمرانی کمک کند.

محمد شیرجیان با بیان اینکه پنج موضوع اصلی در این رویداد مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در حال حاضر فصل اجرای برنامه‌های توسعه‌ای است و روح حاکم بر برنامه‌های توسعه کشور ما اقتصاد دانش‌بنیان و دارایی‌محور بوده و واضح است که یکی از مهم‌ترین شیوه‌های اقتصاد دانش‌محور، بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال و فناورانه است.

اولین رویداد اینوتکنیک

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه حکمرانی داده اهمیت بسزایی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دارد، اظهار داشت: شفافیت تمام مراحل داده از شکل‌گیری تا بهره‌گیری از آن برای رگولاتور بسیار مهم است و این است که پیوند میان حکمرانی داده و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فناورانه شکل می‌گیرد.

شیرجیان فناوری را پیشروتر از حوزه حکمرانی دانست، گفت: در صورتی که ظرفیت‌های فناورانه در حوزه حکمرانی جاری شود، تحولات زیادی رخ می‌دهد و در زمان کوتاهی شاهد تأثیرات مثبتی خواهیم بود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان با اشاره به اجرای رمزارزها و پول‌های دیجیتال در بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی در این زمینه با سؤال‌های جدی‌ رو به روست به عنوان نمونه با توسعه پول ملی دیجیتال، نحوه نظارت و نظام بانکی دچار چه تحولی خواهد شد و اگر بتوانیم در این رویداد نوآورانه به پاسخ سؤالات خود برسیم، بسیار کمک‌کننده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.