گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران ـ بهار ۱۴۰۳

گزارش حاضر به بررسی آخرین تحولات اقتصاد ایران به تفکیک بخش‌های مختلف می‌پردازد.

در بخش واقعی، رشد و تغییرات تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۲ بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ایران، تولید و قیمت نفت خام سنگین تا اردیبهشت ۱۴۰۳، تحولات بازار نیروی کار در سال ۱۴۰۲ و نهایتاً روند قیمت و معاملات مسکن در شهر تهران بررسی شده است.

تغییرات شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده به صورت ماهانه، نقطه‌به‌نقطه و سالانه در بهار ۱۴۰۳ و همچنین روند تحولات شاخص قیمت تولیدکننده تا ماه نخست سال ۱۴۰۳ در بخش قیمت‌ها و تورم مورد توجه قرار گرفته است.

بخش سوم گزارش، تحولات تراز پرداخت‌‎ها را در سال ۱۴۰۲ و روند واردات و صادرات گمرکی را در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ پوشش داده است.

در بخش چهارم به تحولات روزانه قیمت دلار آمریکا در برابر ریال ایران در بهار ۱۴۰۳ در بازار آزاد و بازار متشکل ارزی پرداخته شده است.

بخش پنجم گزارش، تحولات متغیرهای پولی و اعتباری به تفکیک پایه پولی، حجم پول، شبه پول و نقدینگی و همچنین خلاصه وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ و وضعیت سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۳ را نشان می‌دهد.

با توجه به عدم انتشار اطلاعات رسمی از عملکرد بودجه دولت در سال ۱۴۰۳ در زمان تهیه این گزارش، صرفاً به وضعیت درآمدهای مالیاتی و میزان و نحوه انتشار اوراق دولتی در سال ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

همچنین در این بخش، قانون بودجه ۱۴۰۳ و تغییرات آن نسبت به لایحه بودجه این سال مورد بررسی قرار گرفته است.

تحولات متغیرهای اصلی بازار سرمایه از جمله ارزش کل معاملات، حجم معاملات، تعداد دفعات معاملات و ارزش بازار به همراه نحوه تأمین مالی شرکت‌‎های بورسی در بهار ۱۴۰۳ در هفتمین بخش گزارش نشان داده شده است.

در بخش سایر تحولات نیز روش ارایه وعده‌های اقتصادی نامزدهای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به بوته نقد گذاشته شده است.

دانلود گزارش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.