مهم‌ترین پروژه‌های کسب و کاری سداد

سیدجواد فراهانی، معاون توسعه کسب‌وکار داده‌ورزی سداد در مصاحبه با عصربانک به مهم‌ترین پروژه‌های کسب‌وکاری سداد اشاره کرد و گفت: تمرکز اصلی سداد بر ارائه پروژه‌های راهبردی بانک ملی است که از جمله می‌توان به سرویس دسک و خدمات مشتریان اشاره کرد. همچنین هاب خدمات مالی، طرح BNPL(حال بخر بعداً پرداخت کن)، طرح توسعه زیرساخت سوئیچ، طرح توثیق الکترونیک، طرح ارائه سرویس های ویژه به مشتریان ویژه و طرح اوتوماسیون شعب از مهم ترین پروژه های راهبردی بانک ملی است که سداد در توسعه و تکمیل آنها نقش خواهد داشت.

شرکت داده‌ورزی سداد، هلدینگ IT بانک ملی ایران است و به عنوان بازوی اجرایی تولید، توسعه، پشتیبانی و راهبری سامانه‌های بانک ملی وظیفه تامین سخت‌افزار و نرم‌افزارهای این بانک را بر عهده دارد.

فعالیت‌های بانک ملی در حوزه های مرتبط با تکنولوژی و فناوری اطلاعات در هلدینگ سداد متمرکز شده و عملا سداد به عنوان شرکت ابزاری بانک ملی در زمینه های فناوری اطلاعات فعالیت دارد. ضمنا این شرکت برخی از سرمایه گذاری‌های بانک ملی در تکنولوژی‌های نوین را برعهده دارد و در پروژه های گوناگونی مانند ققنوس، فرابوم و سکوک نیز سرمایه‌گذاری نموده است.

ما در عصربانک به‌منظور آشنایی با پروژه‌ها و چالش‌های توسعه کسب‌وکار این شرکت با سیدجواد فراهانی، معاون توسعه کسب‌وکار داده‌ورزی سداد به گفتگو نشستیم.

جواد فراهانی متولد 1364و جزء رتبه‌های برتر کنکور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در رشته حقوق است که از سال 1391 به‌عنوان وکیل دادگستری فعالیت دارد و حدود شش ماه است مسئولیت معاونت کسب و کار شرکت سداد را بر عهده دارد.

سداد مسئولیت توسعه، پشتیباتی و راهبری سامانه‌های بانک ملی را بر عهده دارد

فراهانی در ابتدا در مورد پروژه‌های توسعه کسب‌و کار شرکت سداد گفت: اساس کسب‌وکار سداد،‌ قرارداد بزرگ و کلیدی آن با بانک ملی است. سداد عملا کلیه سامانه‌هایی که بانک ملی در سراسر کشور و در کلیه شعب و ادارات خود جهت انجام امورات بانکداری به کار می‌برد را توسعه داده و پشتیبانی و راهبری و ارتقای آنها را برعهده دارد. ضمنا تامین امنیت سامانه ها نیز با سداد است. بانک ملی سعی دارد تحول بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال را نیز از طریق سداد ممکن سازد. در این خصوص مهمترین محصولات سداد دو پلتفرم بزرگ بام و بله هستند. بام یکی از اپلیکیشن مهم بانکداری کشور بوده و پیام رسان بله نیز عملا تلفیق امکانات شبکه های اجتماعی و خدمات مالی است. به‌علاوه پلتفرم اکسیژن نیز به‌عنوان پلتفرم بانکداری باز بانک ملی در حال توسعه است.

وی ادامه داد: سامانه‌های بانک ملی نظیر جیبام، فیروزه، بام سازمانی و بام شرکتی نیز سامانه‌های دیگری هستند که تجاری سازی آنها تحت سیاست‌های کلی بانکداری بانک ملی در حال پیگیری است.

معاون توسعه کسب‌وکار داده‌ورزی سداد توضیح داد: توسعه سامانه‌های مورد نیاز بانک ملی با رعایت الزامات حاکمیتی و امنیتی در ذیل قراردادهای سداد با بانک ملی ایران تحقق پذیرفته است اما تلاش می شود سداد از پیمانکار تولید و توسعه نرم افزار فراتر رفته و ازطریق توسعه بانکداری الکترونیک در ایجاد منابع و درآمد برای بانک ملی تاثیرگذار باشد.فرایندهای تجاری مانند سطح تراکنش، تعداد کاربر، رسوب منابع مالی برای بانک و… اهدافی است که توسط شرکت سداد به ویژه در قالب ارائه خدمات بانکداری باز پیگیری می‌شود و بدون لطمه به حقوق مالکیتی بانک در قالب مدل کسب و کاری به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

فراهانی راجع به تحول بانکداری دیجیتال بانک ملی گفت: پلتفرم اکسیژن به‌عنوان بانکداری باز فعالیت دارد و براساس نیاز استارت‌آپ‌ها،  API ارائه می‌دهد که از موارد ساده مانند احرازهویت، کارت به کارت تا فراخوان سرویس‌های بسیار پیچیده را دربرمی‌گیرد. بانک ملی به‌طور کلی بیش از 700 سرویس مختلف ارائه می‌دهد که حدود 300 سرویس اختصاصی بانک ملی است و برخی از آنها مانند هزینه کارشناسی در دادگاه، هزینه مالیاتی، هزینه‌های دادرسی  به دلیل الزامات قانونی منحصرا از طریق بانک ملی ایران ارائه می گردد.

معاون توسعه کسب‌وکار داده‌ورزی سداد اظهار داشت: ارائه API به استارت‌آپ‌ها در توسعه کسب‌وکار کمک شایانی می‌کند که گاه مدل‌های فعالیت این شرکت‌ها می‌تواند در قالب پلتفرم‌های بانک ملی مانند بله و بام گسترش یابد.

فراهانی ادامه داد: در گذشته افتتاح‌حساب، تسهیلات، اعتبارسنجی و… مستلزم صرف وقت طولانی در شعب بود اما اکنون عمده فرایندهای بانکی توسط این سامانه‌ها به‌خصوص بام انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گرچه مشتری فقط به سهولت عملکرد در این سامانه‌ها توجه دارد اما سوددهی برای بانک نیز در بخش کسب‌وکار سداد مطرح و مهم است و نیاز به تجاری‌سازی دارد که بخش مهمی از استراتژی توسعه سداد را شامل می‌‌شود.

مهم‌ترین پروژه‌های سداد

فراهانی به مهم‌ترین پروژه‌های کسب‌وکاری سداد اشاره کرد و گفت: تمرکز اصلی بر ارائه پروژه‌های راهبردی بانک ملی است که از جمله می‌توان به سرویس دسک و خدمات مشتریان اشاره کرد که با تمرکز بر خدمات و در قالب سرویس‌سنترو ارائه خدمات یکپارچه به مشتریان بانک ملی در حال توسعه است. همچنین هاب خدمات مالی، طرح BNPL(حال بخر بعداً پرداخت کن)، طرح توسعه زیرساخت سوئیچ، طرح توثیق الکترونیک، طرح ارائه سرویس های ویژه به مشتریان ویژه و طرح اوتوماسیون شعب از مهم ترین پروژه های راهبردی بانک ملی است که سداد در توسعه و تکمیل آنها نقش خواهد داشت.

پروژه کسب کاری سداد

سداد محدودیت شرکت‌های دولتی را دارد اما از مزایا بی‌بهره است

معاون توسعه کسب‌وکار داده‌ورزی سداد در ادامه به بیان چالش‌ها پرداخت و گفت: شرکت‌هایی مانند سداد با محدودیت شرکت‌های دولتی مواجه هستند اما مزایای رقابتی شرکت‌های دولتی مانند ردیف بودجه و معافیت ها و حمایت‌های انحصاری شرکت های دولتی  را ندارند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین تلاش در مجموعه سداد این است که مانند دیگر شرکت‌های خصوصی بتواند با شرکت‌های مطرح بدون هیچ امتیاز و رانتی رقابت کند و فقط به خاطر کیفیت محصول و نه وابستگی به بانک درآمد داشته‌ باشد که در مورد بام با بیشترین سطح رضایت در مارکت های ایرانی مانند کافه بازار شواهد این استراتژی قابل مشاهده است.

فراهانی خاطرنشان کرد: شرکت سداد درمدل تجاری‌سازی همواره با این چالش روبرو بوده که از طرفی الزامات سیستم‌های دولتی رعایت شود و از طرفی رضایت مشتری حاصل شود و رقابت سازنده شکل گیرد.

معاون توسعه کسب‌وکار داده‌ورزی سداد اظهار داشت: بین‌المللی‌کردن خدمات سداد و هدف قراردادن بازارهای منطقه با توجه به زیرساخت‌های موجود نیز از دیگر چالش‌ها است زیرا ظرفیت‌های زیادی برای فعالیت در منطقه وجود دارد که مدیریت موفق تخصیص ارز توسط بانک مرکزی جهت سفر اربعین در بستر پلتفرم بله نمونه آن است.

وی در مورد یکی دیگر از چالش‌ها گفت: شرایط تحریم و ارتباط با بازارهای جهانی نیز یکی از دغدغه‌های مدیران سداد است تا بتوان خدمات بین‌المللی بانکی موردنیاز مشتریان را به بهترین شکل ارائه داد.

مهمترین برنامه‌های آتی

فراهانی در پایان به مهم‌ترین برنامه‌های آتی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ترندهای جدید تکنولوژی مانند بلاکچین، توکنایز کردن اموال، دستیار هوش مصنوعی و… در دستور کار است و سعی شده پروژه‌های مشخص بانکی از نظر تکنولوژی‌ها یا ابزارهای نوین از رقبای بازار دور نمانند و در این راستا به ویژه توسعه خدمات برای مشتریان در بستر پلتفرم‌های اصلی بام و بله برای سداد اولویت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.