«ضمانت‌نامه بانک دی»؛ تضمین و تسهیل معاملات

«ضمانت‌نامه بانکی» با درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای انجام تعهدات ارائه می‌شود و موجب تسهیل معامله بین طرفین قرارداد خواهد بود. در حال‌حاضر «بانک دی» ضمانت‌نامه‌هایی مانند شرکت در مناقصه و مزایده، گمرکی و پیش‌پرداخت را ارائه می‌دهد.

«ضمانت‌نامه بانکی» (Letter of Guarantee) تعهدی کتبی و برگشت‏‌ناپذیر‌ است که به‌موجب آن اگر ضمانت‌خواه از انجام تعهدات مندرج درقرارداد قصور یا خودداری کند باید مبلغ مشخصی را به به ذی‌نفع ضمانت‌نامه بپردازد.

ضمانت‌نامه بانکی موجب تسهیل معامله بین طرفین قرارداد می‌شود و در ارتقاء کیفیت خدمات ارائه‌شده، اشتغال‌زایی، تأمین ارز، کاهش هزینه‌های تولید، خلاقیت و نوآوری در تولید و تبدیل ریسک تعهدی به ریسک اعتباری نقش دارد.

برای صدور ضمانت‌نامه بانکی باید وثائق قابل قبولی نظیر وجه نقد به‌شکل سپرده‌های سرمایه‌گذاری نزد بانک صادرکننده، سفته، اموال منقول، سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس، تضمین بانک‌های معتبر، کشتی و هواپیما به بانک ارائه داد.

تمدید ضمانت‌نامه بانکی با ارائه و درخواست ذی‌نفع قبل از تاریخ سررسید امکان‌پذیر است. ضمانت‌نامه بانکی غیر‌قابل انتقال است. مبلغ ضمانت‌نامه باید بدون قید ‌وشرط توسط ضمانت‌خواه به نفع ذی‌نفع در تاریخ و موعد مقرر به‌طور کامل پرداخت شود.

انواع «ضمانت‌های بانکی دی»

  • ضمانت نامه شرکت در مناقصه و مزایده

این نوع ضمانت‌نامه در مناقصه‌ها و مزایده‌ها کاربرد دارد. زمانی که افراد در مناقصه یا مزایده شرکت می‌کنند برای اطمینان از حضور در مناقصه، رعایت تعهدات و انصراف‌ندادن از مزایده، باید  ضمانت‌نامه‌ای ارائه دهند. اگر شخصی در مناقصه حضور داشته باشد اما ضمانتنامه ارائه ندهد از مناقصه کنار گذاشته می‌شود. مبلغ ضمانت نامه بانکی مناقصه معمولا 5% قیمت پایه است.

معمولا شرکت‌های پیمانکاری به مناقصه‌ها و مزایده‌ها اهمیت زیادی می‌دهند، زیرا از طریق برنده شدن در همین مناقصات و مزایده‌ها پروژه های مهم ساختمانی را از آن خود می‌نمایند.

  • ضمانت نامه پیش پرداخت

در قرادادهای پیمانکاری و قرارداد کار ممکن است نیاز باشد که کارفرما تجهیزاتی را جهت انجام عملیات تولیدی به کارگاه اضافه کند، به همین دلیل درصدی از قرارداد را به پیمانکار پرداخت می‌کند. در مقابل این اقدام، پیمانکار باید ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت را امضا و به کارفرما تحویل بدهد. زمانی که تجهیزات کارگاه تکمیل شد مبلغ ضمانت‌نامه را نیز کاهش می‌دهند.

  • ضمانت نامه حسن انجام تعهدات

پس از عقد قرارداد میان کارگر و کارفرما، از کارگر ضمانت‌نامه درخواست می‌شود تا تضمین‌کننده حسن انجام کار و عدم سهل‌انگاری باشد. این ضمانت‌نامه شامل 10% مبلغ قرارداد است که توسط کارگر امضاء می‌شود.

  • ضمانت نامه استرداد حسن انجام کار(کسور وجه الضمان)

ضمانت نامه حسن انجام تعهد در قراردادهای کار مورد استفاده قرار می‌گیرد که به موجب آن، ضمانت‌خواه متعهد می‌شود تمام تعهدات را رعایت کند.

  • ضمانت نامه گمرکی

واردکنندگان کالاها، هنگام ورود کالا به کشور باید مبلغی را به جهت حقوق گمرگی پرداخت کنند. اگر یکی از واردکننده‌ها نتواند حقوق گمرکی را هنگام ورود کالا پرداخت کند باید ضمانت نامه گمرکی ارائه دهد و در زمان سررسید مشخص‌شده تمام تعهدات ضمانت‌نامه را رعایت کند.هنگام آزادسازی کالاها، قوانین ترخیص کالا گمرک جهت خارج شدن کالا از وضعیت قاچاق و پیداکردن جنبه قانونی کالا ها رعایت می‌گردد.

«بانک دی» ضمانت‌نامه ارزی ارائه می‌دهد

بانک دی همچنین در چارچوب مقررات، ضمانت‌نامه حسن انجام کار، ضمانت‌نامه کسور وجه‌الضمان، ضمانت‌نامه پیش پرداخت و ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه و مزایده را در قالب ضمانت‌نامه ارزی ارائه می‌دهد.

متقاضیان می‌­توانند با مراجعه به شعب منتخب ارزی بانک در تهران (مرکزی، قائم مقام، میدان ونک، میدان مادر، سعادت آباد، اقدسیه، هتل بزرگ تهران و میدان توحید) و شهرستان­ ها (شیراز، اهواز، بلوار سجاد مشهد، تبریز،میدان آزادی اصفهان، ساری و کیش ) از خدمات بانک در این زمینه استفاده نمایند.

شرایط صدور «ضمانت‌نامه بانکی» از «بانک دی»

اولین شرط در صدور ضمانت‌نامه بانکی در بانک دی همانند دیگر بانک‌ها، داشتن حساب بانکی یا افتتاح‌حساب ضمانت‌خواه است. همچنین ضمانت‌خواه باید از تمکن مالی متناسب با درخواست برخوردار بوده و به تعهدات پایبند باشد.

ضمانت‌ نامه بانک دی

حصول‌اطمینان از اصالت قرارداد بین ضمانت خواه و ذینفع نیز حتما مدنظر قرار می‌گیرد. صدور ضمانت نامه و ظهرنویسی آن طبق شرایط مندرج در آیین‌نامه انجام می‌شود و حداقل 5% مبلغ ضمانت‌نامه به‌شکل وجه نقد از مشتری دریافت می‌شود.

به طور کلی، هزینه ضمانت نامه بانکی طبق دستورالعمل‌ها و موضوع قرارداد مضمون‌عنه و مضمون‌له و بر اساس بخشنامه اعلام‌شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، محاسبه و از ضمانت خواه اخذ می‌گردد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.