افزایش تقاضا برای دریافت ارز از صرافی های بانکی

در شرایطی که نرخ ارز امروز در بازار با نوساناتی با دامنه نسبتا کوتاه همراه بود، تقاضا برای ارز از صرافی های بانکی افزایش یافته و کار عمده دلالان،نظاره نرخ ها و خرید و فروش های یواشکی است.

عصر بانک؛ دولت و نیروی انتظامی با قاطعیت اعلام کرده اند که هر گونه خرید و فروش ارز در حاشیه خیابان و خارج از صرافی ها ممنوع است و به شدت با آن برخورد می شود به همین دلیل اگرچه تعداد دلالان در بازار به شدت کاهش یافته اما آنهایی هم که برای گذران امور در مقابل صرافی ها نشسته اند بیشتر نظاره گر هستند تا اینکه معامله جدی انجام دهند.

 

بر این اساس اگرچه ردپای دلالان در بازار ارز وجود دارد اما به نظر می رسد کنترل بازار در دست صرافی های مجاز و بانک مرکزی است به همین دلیل حتی اگر جسته و گریخته دلالان در بازار، فاصله میدان فردوسی تا چهارراه استانبول را بالا و پایین می کنند اما نقش جدی و اثرگذاری در این بازار ندارند.

 

هم اکنون بیشتر معاملات دلالی به پستوها و کوچه و پس کوچه های تنگ بازار فردوسی کشیده شده که البته ماموران نیروی انتظامی به صورت نامحسوس در آنها هم حضور دارند و پس از اعلام گزارش و ردیابی دقیق دلالان را دستگیر می کنند.

 

این ترس دلالان از حضور ماموران امنیتی در بازار در شرایطی است که امروز محاکمه اخلالگران ارزی آغاز شده و برخی فرآیندها در رسیدگی به پرونده های آنها، از جدیت دستگاه قضا در مقابله با آنها حکایت دارد. بنابراین ریسک معامله ارز در شرایط کنونی بسیار بالا رفته است.

 

گزارش های میدانی خبرنگار مهر از وضعیت کنونی حضور دلالان و اخلالگران بازار ارز حکایت از آن دارد که صرافی های بانکی گوی سبقت را در بازار ارز به شدت از دلالان ربوده اند و معاملات از کانال رسمی و با ارائه مدارک و مستندات و در چارچوب دستورالعمل های بانک مرکزی اجرایی می شود.

 

امروز صرافی های غیربانکی دلار را در پایین ترین نرخ 14 هزار و 250 تومان از مشتریان می خریدند و 14 هزار و 350 تومان به آنها می فروختند. ضمن اینکه در بالاترین نرخ ها نیز دلار را 14 هزار و 900 تومان می خریدند و 15 هزار و 50 تومان می فروختند. در مقابل صرافی های بانکی دلار را 14 هزار و 200 تومان می خریدند و 14 هزار و 300 تومان می فروختند ضمن اینکه برای هر یورو نرخ آنها 16 هزار و 100 برای فروش و 15 هزار و 900 برای خرید بود.

 

بررسی های میدانی خبرنگار مهر از تابلو صر افی ها حکایت از آن دارد که برخی هر دلار را 14 هزار و 250 می خریدند و 14 هزار و 350 می فروختند. برخی دیگر نیز 14 هزار و 250 می خریدند و 14 هزار و 500 تومان می فروختند. برخی دیگر 14 هزار و 600 نرخ خریدشان بود و 14 هزار و 900 تومان نرخ فروش شان و در نهایت برخی دیگر دلار را 15 هزار تومان می خریدند و 15 هزار و 150 تومان می فروختند.

 

اما در مورد یورو برخی هر یورو را 16 هزار و 100 تومان می خریدند و 16 هزار و 300 تومان می فروختند و برخی دیگر 16 هزار و 350 تومان می خریدند و 16 هزار و 550 می فروختند.

 

بودند صرافی هایی که یورو را 15 هزار تومان هم می خریدند و 15 هزار و 180 تومان می فروختند. در نهایت نرخ 17 هزار تومانی برای خرید و 17 هزار و 150 تومانی برای فروش نیز در این بازار رقم خورده است.

 

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.