انقلاب بلاکچین در صنعت بیمه: کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و بهبود خدمات

فناوری بلاکچین با ویژگی‌های برجسته‌ای همچون شفافیت، امنیت و عدم تغییرپذیری، قابلیت ایجاد تحولی چشمگیر در صنایع مختلف از جمله بیمه را داراست. امروزه، شرکت‌های بزرگ بیمه در سطح جهان، نظیر AIG Swiss Re ،Liberty Mutual و Allianz، به این فناوری پیشرفته روی آورده‌اند تا فرآیندهای خود را بهینه‌سازی کنند و خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.

مهتاب یادداشت، مدیر محصول دایادایموند با ارسال یادداشتی به عصربانک نوشت: مطالعاتی که توسط Accenture انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از بلاکچین توانسته تا ۳۰ درصد از هزینه‌های اداری و اجرایی شرکت‌های بیمه را کاهش دهد. این کاهش هزینه‌ها نه تنها باعث افزایش سودآوری این شرکت‌ها شده بلکه توانسته کارایی آنها را نیز به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

بلاکچین در خدمت صنعت بیمه

تأثیرات بلاکچین بر هزینه‌ها و درآمد شرکت‌های بیمه همچنان در حال بررسی است، چرا که این فناوری در مراحل اولیه پذیرش در این صنعت قرار دارد. با این حال، شواهد اولیه نشان می‌دهند که بلاکچین توانسته به طور چشمگیری هزینه‌ها را کاهش داده و درآمد شرکت‌های بیمه را افزایش دهد.

 

بلاکچین با خودکارسازی فرآیندها، کاهش خطاهای انسانی و بهبود شفافیت، هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های بیمه را کاهش می‌دهد و با بهبود تجربه مشتری، کاهش تقلب و ارائه محصولات و خدمات نوین، به افزایش درآمد این شرکت‌ها کمک شایانی کرده است.

حل چالش‌های صنعت بیمه با بلاکچین

بلاکچین با افزایش شفافیت و اعتماد، کاهش هزینه‌های عملیاتی، تسریع پرداخت‌ها، مقابله با تقلب، مدیریت بهینه ریسک، تسهیل نوآوری در محصولات و خدمات، تسهیل همکاری و اشتراک‌گذاری داده‌ها، بهبود تجربه مشتری و ایجاد اکوسیستم‌های باز و فراگیر، به بهبود امنیت و حریم خصوصی شرکت‌های بیمه کمک کرده است.

بر اساس آخرین آمارها، شرکت‌هایی که بلاکچین را در فرآیندهای خود ادغام کرده‌اند، توانسته‌اند به طور متوسط تا ۵۰ درصد از هزینه‌های مرتبط با تقلب و دستکاری اطلاعات را کاهش دهند. همچنین، استفاده از بلاکچین در مدیریت داده‌ها و فرآیندهای خودکار، درآمد شرکت‌های بیمه را تا ۱۵ درصد افزایش داده است که این افزایش ناشی از بهبود رضایت مشتریان و ارائه خدمات سریع‌تر و باکیفیت‌تر است.

آینده بلاکچین در صنعت بیمه

تا ۵ سال آینده، انتظار می‌رود که درصد قابل توجهی از شرکت‌های بیمه به سمت استفاده از بلاکچین حرکت کنند. هرچند در داخل کشور موانع و چالش‌هایی مانند عدم همکاری مناسب بین نهادها، پایین بودن آگاهی و اعتماد به فناوری‌های نوظهور و نیز عدم توسعه قوانین و مقررات کشوری وجود دارد، اما با برگزاری رویدادها و همایش‌های مرتبط، امید می‌رود که روند پذیرش بلاکچین در صنعت بیمه تسریع شود.

اجلاس دایا، پلی به آینده دیجیتال: بلاکچین برای تحول کسب‌وکارها

مهتاب یادداشت در پایان به برگزاری رویدادهایی با محوریت کاربرد بلاکچین در صنایع مختلف کشور اشاره کرده و بیان داشت: “اجلاس دایا به عنوان یک رویداد تخصصی بلاکچین با محوریت توسعه کسب و کارها و استفاده از این فناوری در صنایع مختلف، برای اولین بار در تهران و سپس در سایر مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد. این رویدادها فرصت‌هایی را که بلاکچین می‌تواند برای کسب و کارها و صنایع مختلف فراهم کند، مورد بررسی قرار می‌دهند.”

هدف از برگزاری این اجلاس‌ها، بررسی پتانسیل‌های بلاکچین در ایجاد تغییرات مثبت در صنایع و کسب و کارها است. هر صنعتی که بتواند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و سریع‌تر از این فناوری بهره‌برداری کند، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی رشد چشمگیری را تجربه کرده و از رقبا پیشی بگیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.