از هر پنج تراکنش در کشور یکی در بستر «سپ» انجام میشود
شرکت پرداخت الکترونیک سامان با نام تجاری «سپ» یکی از خوشنامترین و بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه پرداخت کشور است که با ارائه انواع ابزارهای پرداخت حضوری و غیرحضوری همواره نقشی مؤثری در ارائه خدمات نوین و افزایش سطح کیفی و امنیتی ابزارهای پرداخت ایفا کرده است. «سپ» توانسته با ارائه متنوعترین دستگاههای کارتخوان و خدمات مورد نیاز مشتریان خود به انتخاب اول بزرگترین و شناختهشدهترین کسبوکارهای کشور تبدیل شود.
ما برای آشنایی بیشتر با دستاوردها و برنامههای «سپ» گفتگویی با علیرضا غفوری؛ معاون عملیات شرکت «سپ» در نمایشگاه ریتیل شو ترتیب دادیم. غفوری در این گفتوگو ضمن ارائه دستاوردهای کلی «سپ»، اصلاح قانون نظام پرداخت در حوزه پرداختسازها و ایجاد فضای نوآوری در صنعت پرداخت را به عنوان اولویتهای مهم این حوزه نام برد.
از هر پنج تراکنش در کشور یکی در بستر «سپ» انجام میشود
علیرضا غفوری در ابتدا درباره دستاوردهای «سپ» در یک سال اخیر گفت: یکی از ویژگیهای متمایز «سپ»، عملکرد این مجموعه براساس برنامهها و استراتژیهای از پیش تعیینشده است که همواره با رصد نیازهای مشتریان سپ و بررسی رویکردهای جدید شرکتهای برتر دنیا، استراتژیهای جدید تبیین و مسیر حرکت سپ بر اساس آنها تدوین و اصلاح می گردد.
وی افزود: طی سالهای گذشته، سهم بازار «سپ» بهطور میانگین در هر سال یک درصد افزایش داشته به طوریکه در اسفندماه 1399 در شاخص سهم تراکنش که بیشتر درآمد PSPها در آن زمان مبتنی به آن بود، به رتبه اول در کشور ارتقاء پیدا کرد.
معاون عملیات شرکت «سپ» خاطرنشان کرد: پس از تغییر مدل بانک مرکزی و اهمیت شاخص سهم مبلغ، سیاست بازاریابی و صنوف هدف شرکت نیز تغییر کرد بهطوریکه از ابتدای سال جاری نیز، سپ به جایگاه نخست در شاخص سهم مبلغ از تراکنش در کشور دست یافت و طی نه ماه متوالی گذشته نیز رتبه مذکور رو حفظ کرده است.
وی به یکی از مهمترین دستاوردهای «سپ» اشاره کرد و گفت: در حالحاضر، قریب به ۲۱% سهم تعداد تراکنش و ۲۳% سهم مبلغ تراکنشهای کل کشور توسط سپ پردازش می گردد این بدین معنی است که از هر 5 تراکنش مردم در دستگاههای کارتخوان، اپلیکیشنهای موبایلی و درگاههای اینترنتی، یک تراکنش مربوط به ابزارهای پذیرش «سپ» است.
لزوم اصلاح مستمر نظام کارمزد
غفوری در رابطه با اصلاح نظام کارمزد و تاثیر آن بر «سپ» اظهار داشت: مطالبه نظام کارمزد جزء مطالبات قدیمی صنعت پرداخت و بانکی کشور بود چرا که در همه کشورهای دنیا، سرویسگیرنده اصلی کارمزد خدمات پرداخت را ارائه میکنداما در ایران کاملا برعکس بود و بانکها این کارمزد را پرداخت میکردند.
وی افزود: خوشبختانه با کمک همه ارکان حوزه نظام بانکی و پرداخت و بویژه بانک مرکزی و شاپرک، از تیرماه سال گذشته نظام پرداخت تا حدی اصلاح شد و اکنون بخشی از کارمزد توسط سرویسگیرنده اصلی که پذیرندهها هستند، پرداخت میشود. لیکن اصلاح مدل تاثیر کمی در پوشش هزینه های حوزه کارتخوان داشته و با توجه به افزایش مستمر هزینه های نگهداشت شبکه شاپرک بویژه در حوزه کارتخوان نیاز به بازنگری مجدد وجود دارد.
معاون عملیات شرکت «سپ» به یکی از وعدههای تحققنیافته در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: چند سال پیش شاپرک به شرکتهای پرداخت اعلام کرد تا در صورتی که PSPها و پرداختسازهای کشور، سرویسهای کارت به کارت و چک صیادی را روی هاب شاپرک اجرا کنند، کارمزدهای کارت به کارت و چک صیادی نیز بین اپلیکیشنهای پرداختساز تقسیم شود اما تاکنون و پس از سپری شدن چند سال از عملیاتی شدن هاب شاپرک این وعده محقق نشده است که تسریع در اجرای آن می تواند به توسعه راهکارهای موبایلی پرداخت کمک شایانی نماید.
وی ادامه داد: در حالحاضر همه تراکنشهای کارت به کارت که قبلا بطور مستقیم از بانکها دریافت میشد از طریق هاب شاپرک ارایه می شوداما هیچ کارمزدی بابت این تراکنش ها دریافت نمیشود در حالی بیش از 50% تراکنش اپلیکیشنهای پرداختساز مربوط به تراکنشهایی مانند کارت به کارت است.
غفوری خاطرنشان کرد که طبق قانون فعلی، شخص ثالث دارنده ابزار پذیرش کارت مانند دستگاه خودپرداز طی قراردادی با بانک از مبلغ کارمزد ذینفع میشود اما صاحب اپلیکیشن در حوزه پرداختسازی بهرغم مسئولیت های زیاد این حوزه از هیچ درآمدی برخوردار نیست.
رگولاتوری بیش از حد مانع از نوآوری کسبوکار میشود
غفوری در بخش دیگری از گفتگو بر اهمیت حفظ جذابیتهای حوزه پرداخت تاکید کرد و گفت: نهاد ناظر در حوزه بانکی و پرداخت همیشه در حال تنظیمگری و مدیریت ریسکها و ارتقای سطح امنیت شبکه پرداخت است اما ذکر این نکته نیز ضروری است که رگولاتوری بیش از حد نیز مانع از نوآوری و توسعه راهکارهای جدید میشود.
وی افزود: در حالحاضر شرکتهای زیاد تمایل دارند تسهیلات خرد نظیر BNPL را روی ابزارهای پذیرش حضوری مانند کارتخوان به مردم ارائه کنند اما الزامات فعلی چالشهای بسیاری برای پیاده سازی این راهکارهای مفید برای مردم ایجاد کرده که لازم است تا با تعامل دو سویه قانونگذار و ارایه کنندگان خدمت الزامات فعلی بازنگری شوند.
معاون عملیات شرکت «سپ» اظهار داشت: خلاقیت هیچ زمان منتظر قانونگذار نمیماند و در شرایط فعلی سرعت بروزرسانی الزامات قانونی پایینتر از خلاقیت و نوآوری در بازار خدمات مالی است.
محصولات و خدمات جدید سپ عموما مبتنی بر موبایل است
غفوری در مورد آخرین برنامههای «سپ» گفت: از چند سال گذشته با اعتقاد بر اینکه مردم تمام امور بانکی و پرداخت را با ابزارهایی مانند موبایل انجام خواهند داد، سعی شده سرمایهگذاری جدی در این حوزه صورت گیرد که نمونه آن سرمایهگذاری در باشگاه «با من»، زیرساخت کیف پول و اپلیکیشن 724 است.
وی افزود: با این رویکرد میتوان پرداخت را براساس خواست مردم در نقطه پرداخت روی موبایل اجرایی کرد و بزودی ومحصولات و خدمات جدیدی در این حوزه توسط سپ به بازار ارایه میشود.