مسئله این است: تولید یا واردات محصولات بانکی و پرداخت

طی مراسمی در روز هفتم شهریورماه 1397، سایت تولید شرکت توسن‌تکنو، به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی راهکار‌های بانکی و پرداخت کشور، به صورت رسمی افتتاح شد.

عصر بانک؛در مراسمی با حضور عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، علی پرزحمت رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت این استان، حمیدرضا خانپور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو و حمید همتی قائم‌مقام مدیرعامل این شرکت، سایت تولید سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت توسن تکنو در شهرک صنعتی کاسپین قزوین به صورت رسمی افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این سایت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، استاندار و هیات همراه از نزدیک با روند تولید و مونتاژ دستگاه‌های کارتخوان و ATM Recycler این شرکت آشنا شدند و از مدیران شرکت توسن تکنو به دلیل راه‌اندازی این کارخانه تقدیر و تشکر کردند.

در این مراسم که با استقبال رسانه‌های محلی و کشوری روبرو شد با آقای دکتر مظاهری، مدیر عامل و حمید همتی قائم مقام مدیر عامل درباره این سایت تولیدی گفتگو کردیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

مظاهری در ابتدای این گفتگو گفت: سیاست‌های کلی کشور به سمتی حرکت کرده که ما باید برای تولید داخلی تلاش کنیم.در این راستا اهداف ایجاد این سایت تولید، کمک به رشد اشتغال و در بلندمدت انتقال دانش فنی بوده است. در محصولات فعلی، تولید تحت لایسنس را هدف قرار دادیم ولی تجربه دنیا نشان داده که اگر این روند ادامه داشته باشد، همان تجربه و انتقال دانش از طریق تحقیق و توسعه به تولید محصولات بعدی کمک می‌کند.

در ادامه همتی افزود:  هدف ما در ایجاد این سایت تولید، هم نگاه ملی و بحث اشتغال و هم نگاه کسب‌وکاری بوده است. شرایط به‌مرور در داخل کشور برای کسانی که کار بازرگانی می‌کنند بدتر خواهد شد و شرکت‌ها باید به سمت تولید بروند. این تولید سه فاز دارد که عموماً با  SKD شروع می‌شود، با  CKD ادامه پیدا می‌کند و بعداً وارد فاز طراحی می‌شود که فاز طراحی نیاز به توافق با شرکای تجاری و کشش بازار دارد.

قائم مقام مدیرعامل درباره سبد محصولات شرکت گفت: در سایت تولید توسن تکنو در حوزه بانکی، ATM Recycler در حال تولید است. این محصول اولین محصول بانکی است که در ایران توسط شرکت توسن تکنو در ابعاد صنعتی‌تر و توزیع در شمارگان بالا تولید و استفاده می‌شود. در حوزه پرداخت، دو نوع کارتخوان در این سایت تولید می‌شوند. همچنین محصولات سری E که به کسب‌وکارهای خرده‌فروشی و صندوق فروشگاهی مرتبط می‌شود، جزء سبد محصولات توسن تکنو است.

همتی در جواب به سؤالی درباره جزئیات تولید محصولات گفت: سایت تولید توسن تکنو به‌صورت عملیاتی از اردیبهشت 97 شروع به کار کرد. تا امروز نزدیک به 15 هزار دستگاه کارت‌خوان در دو مدل تولید شده است. در حوزه بانکی نیز محصول ATM Recycler با عمق تولید داخلی حدود 58 درصد در ایران در حال تولید است که  در حال حاضر 30 دستگاه از آن تولید شده است. شمارگان محصولات حوزه بانکی با پرداخت متفاوت است. برنامه ما برای تولید محصولات بانکی در سال بین هزار تا هزار و 500 دستگاه و در حوزه پرداخت بیش از 200 هزار دستگاه است. البته میزان تولید به کشش بازار هم بستگی دارد. اگر دولت کمک کند یعنی جلوی واردات را بگیرد و تعرفه واردات را افزایش دهد وضعیت تولید بهتر می‌شود. در حال حاضر تعرفه واردات محصول کامل با تعرفه واردات قطعه یکی است و این تولید را زیان ده می‌کند. در حالیکه با حمایت دولت می‌توان شمارگان تولید را تا 400 الی 600 هزار عدد دستگاه کارتخوان در سال افزایش داد.

وی افزود: مجموعه همکاران در حوزه پرداخت و بانکی در این سایت حدود 50 نفر هستند. ولی این 50 نفر بر اساس تولید 200 هزار دستگاه پرداخت و هزار دستگاه بانکی جذب شده‌اند. در کنار آن اشتغال غیرمستقیم هم شکل گرفته است و در یک شرکت همکار حدود 20 نفر مشغول به کار شده‌اند. اگر به بحث تعرفه‌ها و واردات توجه شود، اشتغال برای پوشش بازار پرداخت در ایران بین 5 تا 6 برابر این تعداد نفرات خواهد شد چون در سال حدود یک تا یک و نیم میلیون دستگاه پرداخت نیاز داریم و در حوزه بانکی حداقل 4 تا 5 هزار دستگاه جایگزین می‌شود. در حال حاضر هزینه نیروی انسانی در ایران حتی نسبت به چین هم پایین‌تر آمده است. نسبت به کره که از قبل هم پایین بود. الآن توجیه اقتصادی تولید به لحاظ نیروی انسانی خیلی به‌صرفه است. فقط بحث قیمت و فرایند دریافت ارز مطرح است. متأسفانه وضعیت کشور طوری است که حتی فرایند دریافت ارز از بازار ثانویه برای کسی که مواد اولیه را از خارج خریداری کرده روان نیست. هنوز سازمان‌ها مثل گمرک و بانک مرکزی به وظایف خود آشنا نیستند و گرفتاری‌های فرایندی در این دو سه ماه بیش از هزینه ارز به تولیدکنندگان فشار آورده است.

همچنین در ادامه مدیرعامل توسن تکنو درباره مشکلات تولید داخلی گفت: قطعات الکترونیک و آی تی در لیست کالاهایی که ارز دولتی به آنها اختصاص داده می‌شود، وجود ندارد. بنابراین  ما در حال حاضر مثل بقیه با ارز بازار ثانویه کار می‌کنیم. یکی از گرفتاری‌های بزرگ تولید، این است که آیا می‌توان در تولید، بهای تمام‌شده را نسبت به فعالیت بازرگانی کاهش بدهید یا نه. اگر فضای کلی کسب‌وکار  به سمتی برود که بهای تمام‌شده کالای تولید شده در سطح کالای بازرگانی حفظ یا کمتر نشود، توجیه اقتصادی تولید زیر سؤال می‌رود. البته اتفاقات خوبی هم افتاده است مثلاً کره جنوبی با ما همکاری خوبی در مقایسه با چین در تولید داشت چون هزینه نیروی انسانی در ایران کمتر از کره است و کره‌ای‌ها مشتاق هستند بخشی از کارها در ایران انجام شود؛ اما چینی‌ها این رغبت را ندارند.

وی در جواب به سؤالی درباره راهکارهای توسن تکنو در شرایط فعلی اقتصادی تشریح کرد: در حال حاضر از طرفی همه‌چیز کشور به نفت و محصولات پتروشیمی مرتبط است از طرف دیگر روند انجام کارهای تولیدی با مشکلات زیادی همراه است. اگر دولت نتواند مناسبات را تنظیم کند، بخش خصوصی در بلندمدت نمی‌تواند در بخش تولید عمیق شود؛ برخی شرکت‌های بین‌المللی در چند کشور سایت تولید راه‌اندازی می‌کنند تا اگر یکی از سایت‌ها تعطیل شد، بخشی از تولید را در بازار کشورهای دیگر سایت‌ها به فروش برسانند و این باعث می‌شود تولید به‌صرفه شود. این امر ممکن نمی‌شود مگر روابط آن کشور در عرصه بین‌المللی روان باشد. اگر روابط ما روان نباشد و سیستم بانکی بسته باشد در محصولات High Tech ، تولید به‌صورت عمیق شدنی نیست. همین‌که ما هرروز با یک ضابطه مواجه می‌شویم، باعث می‌شود نتوان برنامه دقیق و مدونی تهیه کرد. در حال حاضر خط تولید ما مدتی است که متوقف شده است. مواد اولیه ما از اردیبهشت اول به دلیل مشکلات ارز و در حال حاضر به دلیل فرایندهای بین سازمان‌ها در گمرک مانده است. از طرفی اگر روابط خارجی خدشه‌دار شود، قطعاً دچار مشکل می‌شویم. کشورها با هم تعامل دارند. حتی چین به آمریکا وابستگی دارد.

در انتها مظاهری خاظر نشان کرد: در نهایت خبر خوب این‌ است که برای اولین بار در کشور توسط توسن تکنو، دستگاه ATM Recycler تولید می‌شود. از این بابت بسیار خوشحالیم که این روند دو ساله در توسن تکنو رو به رشد بوده است و برای حوزه پرداخت، پیکربندی را شروع کرده‌ایم و امیدوارم شرایط کشور به‌خوبی پیش برود و اتفاقات خوبی رقم بخورد و ما به‌عنوان بخش خصوصی به مأموریت و وظیفه خود عمل کنیم. شعار منتخب ما «تولیدی برای ایران» است که امیدوارم اتفاق بیفتد. خوشحالم شرکت‌های دیگری هم، در این صنعت در زمینه‌های دیگر شروع به کار کرده‌اند. امیدوارم بتوانیم این راه را با هم پیش ببریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.