ارائه اعتبار و تسهیلات به کاربران باجت با هوشمندسازی محصولات

بانک تجارت با ارائه «اعتبار خرید کالانو» در بستر باجت، گام مهمی در جهت افزایش قدرت خرید مشتریان و حمایت از کالای باکیفیت ایرانی برداشته است؛ خدمتی نوآورانه که با نرخ رقابتی در بازار، امکان خرید اقساطی کالا از شرکتهای طرف قرارداد را برای عموم مردم فراهم میکند.
اعتبار خرید کالانو بهعنوان یکی از خدمات نوین بانک تجارت، با هدف تسهیل خرید اعتباری و اقساطی و تقویت چرخه تقاضای پایدار در بازار معرفی شده است. این طرح علاوه بر حمایت از مصرفکنندگان، فرصتی برای رونق کسبوکارها نیز فراهم میآورد و تجربهای از بانکداری دیجیتال منصفانه را به مشتریان عرضه میکند. در همین راستا، شرکت سیموتک زیرمجموعه هلدینگ تفتای بانک تجارت با همکاری ایرانکیش، امکان خرید حضوری و توسعه ابزارهای پرداخت را فراهم آورده و چشمانداز گسترش این سرویس در فروشگاههای سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است.
در همین راستا، عصر بانک در گفتوگویی با عاطفه فتحی، معاون توسعه کسبوکار شرکت سیموتک، به بررسی وضعیت فعلی این شرکت، چالشهای دوران جنگ، و برنامههای آتی آن پرداخته است.
با همکاری ایرانکیش امکان خرید حضوری را فراهم کردیم
عاطفه فتحی معاون توسعه کسبوکار شرکت سیموتک در ابتدا گفت: در ابتدای سال جاری، تسهیلات قابل توجهی در قالب سرویس«کالانو» از طریق باجت و شعب ارائه شد که موجب افزایش چشمگیر پذیرندگان این سرویس و شناختهشدن آن بهعنوان یک سرویس مستقل در بازار شد. برای ارتقای ابزارهای پرداخت مرتبط با کالانو وBNPL (الان بخر، بعدا پرداخت کن)، با همکاری ایرانکیش امکان خرید حضوری از محل اعتبار این دو محصول فراهم شده است. این قابلیت در حال حاضر در فروشگاههای شهروند فعال است و برنامه توسعه آن در دستور کار قرار دارد. همچنین در حال راهاندازی کارت رفاهی مبتنی بر اوراق گام هستیم که مشتریان از طریق آن میتوانند در شبکه پذیرندگان اختصاصی، خرید انجام دهند. این محصول با نرخ بهره اسمی بسیار پایین و بدون نیاز به بلوکهشدن منابع مالی، از نظر شاخصهای تسهیلاتی شرایط بسیار مناسبی برای مشتریان دارد.
شرایط بحرانی باعث شد دریافت تسهیلات از اولویت بسیاری از کاربران خارج شود
فتحی اتفاقات زمان جنگ ۱۲ روزه را به چند دسته تقسیم کرد و ادامه داد: نخست، مشکلات سراسری در بستر اینترنت بود که استفاده عمومی از اپلیکیشن باجت را کاهش داد؛ این مسئلهای کلی بود که بسیاری از کسبوکارها با آن مواجه شدند. دوم، باتوجهبه اینکه کسب و کار اصلی باجت تا اینجا بر تسهیلات و اعتبار متمرکز بوده، شرایط بحرانی باعث شد بسیاری از کاربران در اولویتبندیهای خود، دریافت تسهیلات را به تعویق بیندازند یا اصلاً سراغ آن نروند. از منظر محصول نیز، باتوجهبه ماهیت اعتباری خدمات ما، نگرانیهایی درباره نکول اقساط وجود داشت؛ هم از منظر کاهش جریان نقدینگی کاربران و هم از بابت اختلالهای زیرساختی که ممکن بود ابزارهای پرداخت را دچار مشکل کند. اما خوشبختانه، در عمل با چالش جدی مواجه نشدیم؛ کاربران اقساط خود را پرداخت کردند و مکانیزمهای کنترلی مثل دریافت ضمانت، در کنترل نرخ نکول مؤثر بودند.
به دنبال سازوکاری برای توثیق داراییهای دیجیتال مشتریان هستیم
او همچنین عنوان کرد: تجربه این دوران برای ما روشن کرد که اگر قرار است ارائه تسهیلات به جامعه هدف، به صورت معنادار توسعه یابد، نقش توثیق دارایی مشتری برای ضمانت بسیار کلیدی است. بر همین اساس، در برنامههای پیش رو به دنبال پیادهسازی سازوکار توثیق داراییهای دیجیتال مشتریان هستیم تا بتوانیم نرخ نکول را به طور مؤثری مدیریت کرده و چرخه اعتباری را به بهترین شکل تکمیل کنیم.
به دلیل تدابیر امنیتی، دسترسی به برخی سرویسها محدود شد
فتحی در رابطه با اختلالات ناشی از محدودیتهای امنیتی در بازه جنگ ۱۲ روزه گفت: یکی دیگر از معضلات جدی که در این بازه با آن مواجه شدیم، به حوزه بانکداری باز مربوط بود. ما تعداد قابلتوجهی کاربر شرکتی یا حقوقی داریم که از سرویسهای بانکداری باز ما استفاده میکنند، اما در این دوره، به دلیل تدابیر امنیتی، دسترسی به برخی سرویسها محدود شد. این محدودیتها باعث شد بسیاری از کسبوکارها با اختلال مواجه شوند. نرخ فراخوانی سرویسهای ما کاهش پیدا کرد و با مغایرتها و خطاهایی نیز در این زمینه روبهرو شدیم. خوشبختانه، اکنون شرایط به حالت پایدار برگشته است، اما این موضوع بهوضوح نشان داد که اختلالات ناشی از محدودیتهای امنیتی(و نه صرفاً رفتار کاربران)، میتواند تأثیرات قابلتوجهی بر عملکرد خدمات بانکداری باز داشته باشد.
«توریست کارت» چیست؟
وی در خصوص یکی دیگر از سرویسهای این مجموعه به نام «توریست کارت» اظهار کرد: این کارت به توریستهای واجد شرایط بعد از احراز هویت تعلق میگیرد و ارائه آن هم بهصورت B2B از طریق شرکتهای مرتبط با گردشگران و هم بهصورت B2C به کاربران نهایی انجام میشود. علاوه بر توریست کارت، شرکت، اپلیکیشن ارائه خدمات به توریست را با نام تجاری tripay به زودی روانه بازار خواهد کرد.
از دیگر چالشهای دوران جنگ، مرتبط به محصول توریستکارت بود؛ چرا که این محصول با ریسک بسیار بالایی مواجه شد. شرایط ویژه کشور باعث شد احراز هویت دقیقتر و سختگیرانهتر شود. به همین دلیل، نرخ صدور کارت و تراکنشها کاهش یافت که در شرایط بحرانی قابلانتظار بود.
او ادامه داد: امکانات این کارت، کنترلشده و با ملاحظات امنیتی فعال میشود؛ طراحی محصول با رعایت استانداردهای AML و الزامات نظارتی همراه است. مزیت رقابتی مهم این کارت اتصال به شبکه شتاب است، برخلاف بسیاری از کارتهای مشابه که فقط در شبکههای محدود خودشان فعال هستند. همچنین در حال طراحی کارت مشابهی برای اتباع خارجی واجد شرایط مقیم کشور هستیم تا نیازهای این بخش نیز پوشش داده شود.
قصد داریم با استفاده از AI سرویسدهی به کاربران را ارتقا دهیم
فتحی با اشاره به اینکه یکی از ماموریتهای اصلی در باجت، هوشمندسازی سرویس و محصولات است، توضیح داد: در راستای همین هوشمندسازی، تیمی اختصاصی در حوزه هوش مصنوعی (AI) تشکیل دادهایم تا با توسعه AI Agent ها، بتوانیم تجربه سرویسدهی به کاربران را بهصورت معناداری ارتقا دهیم. این مسیر ابتدا از هوشمندسازی پشتیبانی مشتری آغاز شده؛ هدف ما ارائه پاسخهای دقیق، سریع و متناسب با نیاز هر کاربر است. این فرایند سپس به سایر بخشها از جمله کالسنتر گسترش یافته و در حال توسعه خدمات شخصیسازیشدهای هستیم که از مشاوره هوشمند آغاز میشود و در نهایت به ارائه محصولات هوشمند منتهی خواهد شد.
وی همچنین ادامه داد: منظور از محصول هوشمند، ارائه راهکار اعتباری یا تسهیلاتی مبتنی بر تحلیل دقیق شرایط مشتری است؛ از جمله بررسی رفتار مالی، الگوهای مصرف، و شاخصهای اعتباری؛ بر اساس این دادهها، محصول متناسب مانند BNPL (در انواع تک قسطه یا چهار قسط)، کالانو در بخشهای مختلف، یا وام ممتاز بهصورت شخصیسازیشده پیشنهاد میشود. در حال حاضر، این فرایند در بخشهایی نظیر پشتیبانی مشتری و ارائه پیشنهادها در محصول کالانو بهصورت عملیاتی پیادهسازی شده و برنامه ما توسعه سریع آن در سایر محصولات و سرویسهاست.
برنامههای آتی مجموعه
معاون توسعه کسبوکار شرکت سیموتک در انتها دررابطه با برنامههای آینده این مجموعه گفت: در حال حاضر تمرکز ما، علاوه بر طراحی محصولات جدید، بر scale کردن محصولات موجود قرار گرفته است. بهعلاوه یکی از برنامههای کلیدی ما، رشد سپردهپذیری از مشتریان و ارائه خدمات بانکی و اعتباری متنوع است. هدف این است که از طریق افزایش سپردهها، ظرفیت اعطای تسهیلات و اعتبارات نیز بهصورت معناداری افزایش یابد. در بخش بانکداری باز نیز، هدف ما پیادهسازی کامل مفهوم Banking as a Service (BaaS) است. همچنین در نظر داریم این زیرساخت را به صنایع و بخشهای دیگری مانند بیمه نیز گسترش دهیم تا با ادغام سرویسهای بانکی در فرایندهای آنها، تجربه بهتری برای کاربران نهایی ایجاد کنیم. ما آماده همکاری با هر مجموعهای هستیم که به زیرساختهای بانکی، تسهیلاتی و اعتباری نیاز دارد تا بتوانیم با تعریف محصولات مشترک، به آنها پاسخ دهیم؛ علاوه بر موارد ذکر شده، وجود زیر ساختهای کارتی موجود در شرکت مانند زیر سوئیچ صادرگنندگی کارت، امکان ارائه خدمات و ابزارهای متنوع و متناسب با رفتار مشتری را برای کسب و کارهای واجد شرایط فراهم میسازد.
او در آخر خاطر نشان کرد: برای مدیریت یکپارچه چرخه جذب کاربر، اعطای اعتبار و مصرف اعتبار، در حال طراحی و توسعه یک marketplace اختصاصی هستیم. هدف این است که اعتبار تخصیصیافته به کاربران، از طریق کانالهای مشخص و متناسب با نیاز و شخصیت آنها، به سمت مصرف هدایت شود. در همین راستا، جذب پذیرندگانی که تناسب بیشتری با ویژگیهای مشتریان ما دارند نیز در حال انجام است؛ تا بتوانند از ظرفیت کاربران دارای اعتبار آماده خرید بهرهمند شوند.