نبود چارچوب مشخص رگولاتوری، بزرگترین مانع بانکداری باز در ایران است

بانکداری باز بانک تجارت با نام تجاری «آرک» رویکردی برای تحقق مدل کسب و کار پلتفرمی است که در آن دادهها، محصولات، فرآیندها و عملکردها در اکوسیستمی از بانکها، مشتریان، توسعهدهندگان، فینتکها و شرکای دیگر در دسترس قرار میگیرند که به توسعه دهندگان و شرکتها این امکان را میدهد که بتوانند برنامههای کاربردی خلاقانه را با استفاده از API ها ایجاد نمایند.
ما برای آشنایی بیشتر با آرک در نمایشگاه الکامپ با شهاب خاکسار، مدیر توسعه بازار شرکت، گفتوگویی انجام دادیم.
خاکسار، مدرک DBA خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده و پیش از آن در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده است. تجربه کاری او در صنایع مختلفی از جمله نفت، گاز و فولاد شکل گرفته و سپس وارد حوزه پرداخت و خدمات بانکی شده است.
وی درباره مهمترین سرویسها و محصولات آرک میگوید: بهطور کلی، آرک یک پورتفوی کامل از سرویسها ارائه میدهد. اگر بخواهم اولویتبندی کنم، مهمترین آنها سرویس انتقال وجه است. علاوه بر این، سرویسهای استعلامی و تطبیقی، بهویژه در زمینه چک، کاربرد گستردهای برای مشتریان ما در صنایع مختلف دارند.
خاکسار درباره مهمترین چالشهای بانکداری باز در ایران میگوید: بزرگترین چالش، نبود رگولاتوری و چارچوبهای دقیق است. اگر نظاممندی مشخصی در این حوزه تدوین شود، قطعاً بانکداری باز در کشور همانند سایر نقاط جهان رشد چشمگیری خواهد داشت.
مدیر توسعه بازار شرکت سیموتیک درباره بخشهایی از بازار که مشتریان اصلی آرک را تشکیل میدهند تصریح کرد: مشتریان ما در بخشهای مختلفی حضور دارند؛ از جمله کارگزاریها، صنایع گوناگون، بازار سرمایه و حتی بخش لوجستیک. بهعنوان نمونه میتوان به همکاری با مجموعه مفید و دیگر شرکتهای فعال در این حوزهها اشاره کرد.
خاکسار با اشاره به برنامههای توسعهای آرک در آینده خاطرنشان ساخت: هدف ما تکمیل هرچه بیشتر پورتفوی سرویسها و حرکت به سمت ارائه محصولات متناسب با سگمنتهای مختلف بازار است. برای مثال، توسعه محصولات ویژه بیمهها یا کارگزاریها در دستور کار قرار دارد. همچنین تلاش میکنیم با ارائه سرویسهای متنوع، زنجیره ارزش در اکوسیستم را تکمیل کنیم. در ادامه نیز رویکرد ما حرکت به سمت سرویسمحوری بیشتر و سپس توسعه در حوزه Embedded Banking خواهد بود.