آشنایی با طرحهای اعتباری و تسهیلاتی باجت

شرکت سیموتک با اپلیکیشن باجت، حضور پررنگی در نمایشگاه الکامپ امسال داشت. این حضور بهانهای شد تا ما با ناصر باقرپور، معاون طراحی وتوسعه محصول سیموتک درباره سرویسهای این شرکت گفتوگو کنیم.
ناصر باقرپور، معاون طراحی و توسعه محصول سیموتک با اشاره به این موضوع که در اپلیکیشن باجت تمرکز بر ارائه تسهیلات و اعتبارات مالی است، گفت: برای تحقق این هدف، لازم است خدمات پایهای مانند احراز هویت دیجیتال، صدور امضای دیجیتال، صدور سفته الکترونیکی و خدمات کارت و حساب در دسترس کاربران قرار گیرد، تا بتوانیم ابزارهای اعتباری و تسهیلاتی را بهصورت مؤثر در اختیار مردم بگذاریم.
علاوه بر طرحهای یاد شده، اخیراً محصول جدیدی تحت عنوان کارت رفاهی مبتنی بر اوراق گام طراحی و توسعه یافته است که در حال حاضر در مرحله عملیاتیسازی قرار دارد. این کارتها از طریق سوئیچ سیمرغ که زیرمجموعه سوئیچ اصلی بانک تجارت است، مدیریت میشوند. هدف اصلی از این اقدام، افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. امیدواریم این محصول نیز مانند سایر محصولات باجت، با استقبال کاربران روبهرو شده و به موفقیت قابلتوجهی دست پیدا کند.
تاکنون بیش از ۱۶۷ هزار فقره اعتبار کالانو اعطا شده است
او ادامه داد: در مجموع بیش از 575 هزار فقره تسهیلات به ارزش تقریبی 43 هزار میلیارد تومان در باجت اعطا شده است. مهمترین محصول در این حوزه، طرح کالانو است که طی آن 168 هزار فقره اعتبار خرید کالا با ارزشی بیش از ۲۴ همت اعطا شده است.
همچنین، محصول جدیدی تحت عنوان وام ممتاز نیز عرضه شده که هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. تاکنون نزدیک به ۱,۰۰۰ فقره تسهیلات به ارزش حدود ۷۲ میلیارد تومان از این مسیر پرداخت شده است.
شرکت سیمووتک در کنار مشتریان حقیقی، ارایه خدمات به متشریان حقوقی را نیز در دستور کار خود داشته است. از آن جمله میتوان به همکاری با شرکت دیچی پی اشاره نمود که طی آن بالغ بر 370.000 فقره تسهیلات به میزان 12 همت به مشتریان شرکت مذکور اعطا شده است.
سه نوع طرح اعتباری و تسهیلاتی را اجرا میکنیم
باقرپور در توضیح طرحهای اجراشده در باجت عنوان کرد: علاوه بر تسهیلات ازدواج، ما سه نوع طرح اعتباری و تسهیلاتی دیگر را اجرا میکنیم:
- 1. طرح BNPL (الان بخر، بعداً پرداخت کن) که ویژه خرید کالا است و به مشتریان امکان میدهد کالاهای موردنیاز خود را دریافت کرده و پرداخت را بهصورت اقساطی انجام دهند. در این طرح امکان پرداخت اقساط بصورت تک مرحلهای و 4 مرحلهای برای مشتریان وجود دارد.
- 2. تسهیلات ممتاز که مشتریان از طریق افتتاح حساب دیجیتال و کسب امتیاز از طریق ایجاد مانده و فعالیت در باجت، این تسهیلات را دریافت نمایند.
- 3. طرح کالانو بهعنوان یکی از محصولات شاخص ما شناخته میشود. این طرح ترکیبی از اعتبار و تسهیلات است و تاکنون با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است؛ بهگونهای که ضمن افزایش قدرت خرید مردم، نقش مؤثری در حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز ایفا کرده است.
بر اساس آمار، از ابتدای اجرای طرح کالانو تاکنون، مجموع تسهیلات پرداختی در این طرح به بیش از ۲۴ همت رسیده است که بخش عمده آن در یک سال گذشته محقق شده است.
دیجیتال بانک تجارت
وی دررابطهبا چالشهای این مجموعه عنوان داشت: خوشبختانه ما به عنوان اپلیکیشن دیجیتال بانک تجارت، مصوبهای دریافت کردهایم تا به صورت مستقل تحت عنوان «دیجیتال بانک تجارت» فعالیت کنیم. اگر این استقلال مورد حمایت قرار گیرد و اختیارات لازم به مجموعه داده شود، قطعاً به پیشرفت باجت کمک خواهد کرد. تا کنون، مجبور بودهایم در چارچوب الزامات و محدودیتهای موجود در زیرساختهای سنتی حرکت کنیم. هر ایده یا طرحی که ارائه میشد، طبیعتاً باید این محدودیتها را در نظر میگرفت. امیدواریم با استقلالی که به ما اعطا میشود، بتوانیم در رقابت، آزادی عمل بیشتری داشته باشیم و محصولات خلاقانهتری ارائه دهیم. هدف ما این است که به عنوان یک محصول نوآورانه، فارغ از محدودیتهای زیرساختهای سنتی، خدمات خود را در اختیار مشتریان قرار دهیم.
حفظ پایداری سرویسها ضروری است
او ادامه داد: همچنین، ارائه تسهیلات و اعتبارات مستلزم دسترسی به تعداد زیادی سرویس و خدمات از سازمانها و ارگانهای مختلف است. هرگونه اختلال در این سرویسها به طور مستقیم بر محصول ما تأثیر میگذارد. بنابراین، حفظ پایداری سرویسها ضروری است و امیدواریم با همکاری همکارانمان در بانک تجارت و سایر ارگانها و شرکتهای ارائهدهنده سرویسها، بتوانیم این پایداری را تضمین کنیم.
باقرپور در پاسخ به برنامههای آتی سیموتک گفت: ارایه طرحهای جدید از جمله فراهم نمون امکان مدیریت ثروت برای مشتریان و هوشمند سازی باجت از جمله برنامههای آتی سیموتک میباشد.
اکنون چت هوشمند باجت را راهاندازی کردهایم و بهزودی این قابلیت مستقیماً در خود باجت فعال خواهد شد. این سرویس کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی است و در حوزه محصولات و خدماتی که در باجت ارائه میشوند، راهنماییهای لازم را در قالب پرسش و پاسخ ارائه خواهد داد. کاربران میتوانند از این ابزار در تمامی مراحل، از صفر تا صد دریافت سرویس، بهرهمند شوند. در حال حاضر، در مرحله جمعبندی هستیم و پاسخهای اولیه کاربران را دریافت کردهایم؛ اما در ادامه، راهنماییها بر اساس وضعیتهای مختلف کاربران ارائه خواهد شد.
عملیاتی کردن «کارت رفاهی بر پایه اوراق گام»
او در پایان عنوان کرد: محصول جدیدی تحت عنوان کارت رفاهی بر پایه اوراق گام در باجت توسعه یافته است. که پس از طی نمودن مراحل تست و پایلوت، به زودی عملیاتی خواهد شد.
این محصول با هدف تامین مالی خانوارها برای خرید کالاهای بادوام و از طرف دیگر فراهم نمودن امکان انتقال در زنجیره تولید و تأمین مالی بنگاهها و به دستور بانک مرکزی تعریف و پیاده سازی شده است.
او در پایان عنوان کرد: همچنین در زمینه توسعه سایر محصولات نیز فعالیت داریم و محصولات جدیدی تعریف شدهاند که در آغاز مسیر توسعه هستند. هدف ما این است که هوشمندی را به باجت اضافه کنیم تا این اپلیکیشن به عنوان یک برنامه هوشمند شناخته شود و بتواند خدمات نوآورانه ارائه دهد.