کسبوکارهای مشاهده پذیر ذیل نظام خودتنظیمگری انجمن بلاکچین ایران
به گزارش کمیته خودتنظیمگری انجمن بلاکچین، در راستای ساماندهی فضای رمزارزی کشور و ارتقای شفافیت، انجمن بلاکچین ایران فهرست نسخهدار کسبوکارهای شفاف رمزارزی را منتشر کرد.


با تاکید سیده “مهکامه شریفزاد”، رئیس هیأتمدیره و کمیته خودتنظیمگری انجمن بلاکچین، در بزنگاههای پرسر و صدا، دقیق و مسئولانه بودن بر شتابزدگی ترجیح دارد. وی تأکید کرد انجمن بلاکچین اکنون مرجع شفاف، نسخهدار و قابل استناد از کسبوکارهای رمزارزی کشور است که فهرست رسمی خود را در اختیار اکوسیستم، رسانهها و پلتفرمهای تبلیغاتی قرار داده است.
در پی انتشار برخی تیترها مبنی بر «مجاز بودن تبلیغات» تعدادی از کسبوکارهای رمزارزی بدون طی سازوکارهای هماهنگی لازم و با توجه به عدم صدور تکذیبیه از سوی مراجع ذیربط، انجمن بلاکچین ایران – به عنوان تشکل تخصصی فعال در حوزه بلاکچین و رمزدارایی دارای نظام خودتنظیمگری – با هدف جلوگیری از آشفتگی اطلاعاتی و صیانت از حقوق کاربران، اقدام به انتشار این فهرست رسمی کرده است.
انجمن بلاکچین تأکید مینماید که مبنای فعالیت آن، انضباط اطلاعاتی، شفافیت و استنادپذیری است و به جای تیترسازیهای شتابزده، مرجع رسمی استعلام را معرفی میکند تا یک منبع واحد و بهروزرسانیشونده در اختیار رسانهها و نهادهای نظارتی قرار گیرد.
نظام خودتنظیمگری چیست؟
Self-Regulation یا نظام خودتنظیمگری، سازوکاری است که در آن فعالان صنعت با رعایت استانداردهای حرفهای، چارچوبهای نظارتی و الزامات شفافیت، خود را متعهد به حفظ حقوق کاربران، مقابله با تخلفات و ارتقای کیفیت خدمات میدانند.
عضویت در این نظام، نشاندهنده پایبندی کسبوکار به مسئولیتپذیری، انضباط صنفی و توسعه پایدار اکوسیستم رمزدارایی کشور است. انجمن بلاکچین ایران، پیشگام طراحی و اجرای زیرساخت خودتنظیمگری در ایران به شمار میرود.
هدف از انتشار فهرست
هدف: شفافسازی و تأیید کسبوکارهایی که در چارچوب الزامات اجرایی حوزه تبادل و نظام خودتنظیمگری انجمن بلاکچین فعالیت میکنند؛ قابل استناد برای پلتفرمهای تبلیغاتی و نهادهای مسئول.
شمول: کسبوکارهای عضو SRO که در زمان انتشار، الزامات تبلیغاتی مسئولانه را رعایت کردهاند.
مبنای استناد: مکاتبات رسمی انجمن بلاکچین با معاونت تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ۴۰۴۰۵۱۸ مورخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ و شماره ۴۰۴۰۸۲۶ مورخ ۱۲ آبان ۱۴۰۴.
چارچوب ارزیابی و پایش (SRO)
کدهای رفتار تبلیغاتی مسئولانه شامل الزام به صحتسنجی ادعاها (Substantiation)، ممنوعیت گمراهسازی، درج هشدار ریسک و تفکیک محتوای آموزشی و خبری از محتوای تشویقی است.
پایش مستمر و ممیزیهای دورهای با سازوکار اصلاحی مرحلهبهمرحله (اخطار، تعلیق، حذف از فهرست) انجام میشود. همچنین امکان گزارش مردمی از طریق وبسایت رسمی انجمن و صفحه خودتنظیمگری فراهم است.
در تمامی مراحل، رعایت حریم خصوصی کاربران و امنیت دادهها از اصول کلیدی ارزیابی است.
چرا این فهرست، مرجع است؟
فهرست کسب وکارهای منتشر شده توسط انجمن بلاکچین به عنوان، فهرست مرجع شناخته می شود که در ادامه به مهم ترین دلایل آن اشاره می کنیم:
مقیاس و پوشش: بیش از ۱۵۰ کسبوکار در نظام خودتنظیمگری انجمن بلاکچین عضویت دارند.
سابقه و نهادسازی: از ابتدای سال ۱۴۰۲، کمیته تخصصی خودتنظیمگری کسبوکارهای تبادل زیرمجموعه انجمن بلاکچین فعال بوده و چارچوبهای خودتنظیمگری را در اختیار سازمانها و پلتفرمها قرار داده است.
مرجعیت تخصصی: انجمن بلاکچین ایران، با بیش از ۵۰۰ کسبوکار فعال در حوزه فناوری دفترکل توزیعشده و بیش از ۵۰۰۰ عضو متخصص، مرجع تدوین استانداردهای صنعتی و تعامل حرفهای با نهادهای مسئول است.
زیرساخت شفافیت: نقشه اکوسیستم بلاکچین (بخش ویژه کسبوکارهای SRO )و صفحه استعلام خودتنظیمگری، دو مرجع برخط و نسخهدار برای استعلام لحظهای وضعیت انطباق کسبوکارها هستند.
نحوه استعلام
نقشه اکوسیستم بلاکچین بخش SRO : مرور تصویری و تعاملی اکوسیستم با نشاندارسازی اعضای خودتنظیمگری.
صفحه استعلام خودتنظیمگری: جستوجوی نام یا دامنه و مشاهده وضعیت انطباق و تاریخ آخرین بهروزرسانی.
رسانهها و کاربران میتوانند از این دو مرجع رسمی برای استعلام کسب و کارهای عضو نظام خودتنظیمگری انجمن بلاکچین استفاده کنند.
فراخوان به پلتفرمها و رسانهها
انجمن بلاکچین ایران از تمامی پلتفرمهای تبلیغاتی، رسانهها و ارائهدهندگان خدمات دعوت میکند پیش از انتشار هرگونه محتوای تبلیغاتی مرتبط با رمزارزها، از کمیته خودتنظیمگری انجمن بهعنوان تشکل مرجع استعلام بگیرند تا از بازنشر اطلاعات نادرست جلوگیری شود و شفافیت در بازار ارتقا یابد.
همچنین از کسبوکارهای خارج از نظام خودتنظیمگری دعوت میشود برای شفافسازی عملکرد و حضور در شبکه رسمی تبادل رمزدارایی کشور، به این نظام بپیوندند.