مشکلات پیش روی رئیس جدید بانک مرکزی

کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: بانک مرکزی صدمات زیادی را در اقتصاد کشور به خود دید و امیدوراریم این مشکلات به دست رئیس جدید بانک مرکزی حل شود.

عصر بانک؛غلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد بین‌الملل، اظهار کرد: عبدالناصر همتی رئیس جدید بانک مرکزی قدرت ریسک پذیری بالایی در اقتصاد دارد و حضور او در بانک مرکزی می‌تواند بسیاری از مشکلات پولی و بانکی را مرتفع سازد.

 

وی ادامه داد: مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج ، تنظیم نظام پولی و اعتباری کشور است که امیدواریم این امر با حضور وی محقق شود.

 

طاهری تصریح کرد: رسالت اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر آن است که با اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری شرایط مساعدی را برای پیشرفت اقتصادی کشور فراهم سازد و در اجرای برنامه‌های مختلف اعم از برنامه‌های تثبیت و توسعه اقتصادی پشتیبان دولت باشد.

 

طاهری در ادامه حضور همتی در بانک مرکزی را مثبت دانست و گفت: باتوجه به سوابقی که وی در بسیاری از بانک‌ها داشته این امر می‌تواند کمک شایانی به سیاست‌های پولی و بانکی کشور داشته باشد.

 

این کارشناس اقتصاد بین الملل یادآورشد: با توجه به نگاه اصلاح طلبانه‌ای که همتی به تحولات اقتصادی در کشور دارد، می‌تواند بسیاری از مشکلات بانکی را به حداقل برساند. به عنوان نمونه وصول مطالبات بانک مرکزی از بانکداری که حدود 70 درصد بود و یا ورشکستگی برخی بانک‌ها نمونه ای از این موارد است.

 

به گفته طاهری، بانک مرکزی درصدد است که بتواند درعرصه بین المللی روزنه‌ای در سیاست‌های پولی و بانکی به‌دست آورد که امیدواریم با ورود همتی این امر تحقق یابد.

 

وی با اشاره به فشار‌هایی همچون تغییر سیاست‌های آنی که به بانک مرکزی متحمل می‌شد، گفت: متأسفانه از سایر کشورها فشارهای زیادی بر بانک مرکزی وجود داشت اما حضور وی می‌تواند این مشکلات را کمتر کند.

 

طاهری با اشاره به مشکلاتی که در دوران گذشته بر بانک مرکزی وجود داشت، گفت: بانک مرکزی صدمات زیادی در اقتصاد کشور به خود دید و این امر موجب شد دست دلالان و رانت خواران در فضای پولی و مالی بیشتر باز شود و امیدوراریم این مشکلات به دست رئیس بانک مرکزی حل شود.

 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه تغییر در عرصه سیاست‌های پولی و مالی باید از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی قرار گیرد، افزود: تغییر در اساسنامه بانک مرکزی باید در رأس کار رئیس جدید بانک مرکزی قرار گیرد.

 

طاهری در پایان با تأکید بر توقعاتی که مردم از بانک مرکزی دارند، گفت: اعتمادسازی به سیاست ارزی و پولی، آرام شدن بازار سکه و طلا و همچنین عدم تصمیمات آنی در بانک مرکزی از ارکان مهم است.

 

/باشگا خبرنگاران جوان 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.