آیا « آینده شعب » مساوی است با محو شدن شعبه بانکی؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛بانکها میگویند مشتریان هنوز برای تراکنشهای بسیاری به بانک مراجعه میکنند. صرفنظر از اینکه چه بانکی است، تقریباً همه بانکها معتقدند شعب در آینده قابل پیشبینی، نقش و جایگاه خود را خواهند داشت.
اما بانکها طی روند صعودی پیوستهای در حال بستن شعب خود هستند و مشتریانی که زمانی برای تراکنشهای روزمره به شعبه مراجعه میکردند حالا مراجعه دیجیتالی دارند. منظور این نیست که شعب کاملاً منسوخ میشوند. آنها هم چنان خدمترسانی میکنند اما شعبه آینده چگونه خواهد بود؟
بر اساس نظرسنجی که وبسایت Bank Innovation برای خوانندگان خود انجام داده است، اغلب پاسخدهندگان معتقد بودند شعب در آینده اصلاً وجود نخواهند داشت. از میان 346 فردی که در نظرسنجی شرکت کردند، حدود 41 درصد یعنی 141 نفر گفتند شعب در آینده وجود نخواهند داشت و 37 درصد معادل 129 نفر بر این باور بودند شعب بانکها به عابر بانکی با قابلیتهای پیشرفته تبدیل میشوند.
حدود 15 درصد نیز گفتند روباتها جایگزین انسان در شعب بانکی میشوند. کسی نمیداند چنین اتفاقی میافتد یا نه. اما بعید نیست. بانک HSBC اخیراً افشا کرد که از روبات SoftBank در دفاتر مرکزی خود در نیویورک جهت ارتقای تجربه مشتری در شعبه استفاده میکند.
همچنین رئیس منطقهای بانکداری خرد و مدیریت ثروت HSBC در کانادا و آمریکا عنوان کرده که شعب بانکها آیندهای طولانی در پیش دارند. سانچز همفکرانی دارد. یکی از مقامات بانک آمریکا در اجلاس چشمانداز آینده فینتک دیدگاه مشابهی را مطرح کرد.
شاید حق با آنها باشد. بر اساس پژوهشی تحت عنوان «ارائه بهترین خدمت به مشتری: مشتریان چه زمانی و چگونه ارتباط چهره به چهره را ترجیح میدهند و این برای بانکها چه معنایی دارد» تنها 6 درصد بزرگسالان گفتند تراکنشهای صد درصد دیجیتال را ترجیح میدهند که عمدتاً بهاینعلت بود که آنها مایل بودند با یک عامل انسانی مکالمه محرمانهتر در مورد وام، مشاوره مالی، وثیقه و انتقال مبالغ زیاد پول داشته باشند. در حدود 77 درصد پاسخدهندگان گفتند ترجیح میدهند در مورد این موضوعات با عامل انسانی صحبت کنند.
به گزارش عصربانک، اما این موضوع هم درست است که شعب بانکها بهطور پیوسته بسته میشوند. بر اساس گزارشی که والاستریت ژورنال اخیراً منتشر کرده بیش از هزار و 700 بانک طی 12 ماه منتهی به ژوئن 2017 بسته شدهاند که بیشترین روند تعطیلی پس از رکود بزرگ است. این تعطیلیها بهواسطه کاهش مراجعه حضوری، کاهش نیاز به تحویلدار بهواسطه وجود عابربانکهای پیشرفته و البته بانکداری دیجیتال بوده است.