4 روند تاثیر گذار بر فین‌تک‌ها و بانکداری دیجیتال در سال 2018

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که در سال 2018 چه اتفاقاتی در دنیای بانکداری دیجیتال و فین‌تک‌ها اثرگذارتر است؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛هنوز یک ماه از سال 2018 نگذشته و در همین ابتدا اوضاع بسیاری تغییر کرده است. ارز رمزپایه بیت کوین، که با صعودش به قیمت 17 هزار دلار همه را شوکه کرد، با نزولش به زیر 10 هزار بیشتر مردم را متعجب ساخت.

 

البته موارد دیگری نیز وجود دارند که فضای دنیای مالی را دگرگون کردند، از قوانین مالیاتی در آمریکا گرفته تا ظهور بانکداری دیجیتال در کشورهایی همچون برزیل و هند.

با توجه به این موارد و مواردی دیگر، ما معتقدیم 4 موضوع زیر بر فضای فین تک‌ها و بانکداری دیجیتال در سال 2018 تاثیر خواهند گذاشت.

 

فناوری بیومتریک

 

تکنولوژی تشخیص چهره، اثر انگشت، امواج صوتی: بانک‌ها و فین تک‌ها سالهاست که این تکنولوژیها را آزمایش‌می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که 2018، سالی باشد که این تکنولوژیها موثر واقع شوند؛ این مورد را مسترکارت قبل از پایان سال 2017 عنوان کرد.

 

از خدمات تشخیص چهره آیفون  ایکس گرفته تا استفاده از اثر انگشت و دیگر فاکتورهای بیومتریک به جهت تشخیص هویت در هند، بیومتریک‌ها خیزش باثبات روبه جلویی را داشته‌اند که به نظر در سال 2018 کمی از سرعت آن کاسته شود.

مثل همیشه، به نظر می‌رسد که بحث احراز هویت، محرک تکنولوژی به سمت جلو است، زیرا بسیاری از فین تک ها به دنبال فناوری‌های بیومتریکی می‌گردند که  مشکلات تایید هویت را برطرف سازند.

بانکداری صوتی نیز یک موضوع محبوب برای بعضی از فین تک‌ها تبدیل شده است و مشتریان بیشتر و بیشتری از دستگاههای همچون  Google Home و Alexa  برای بانکداری استفاده می‌کنند.

‎ بانک‌ها سال پیش به این محبوبیت‌ها پاسخ دادند و قابلیت‌های الکسا را به دستگاههای خود افزودند، و بکارگیری این دستگاهها توسط مشتریان به نظر در یک روند ثابت رو به بالا پیش می‌رود؛ مسترکارت این مورد را تایید می‌کند.

‎ اینکه فناوری‌های بیومتریک‌ در سال 2018 چگونه پیش می‌روند، یا اینکه کدام روش تشخیص هویت بیشتر فراگیر می‌شود، موردی است که باید در طول سال آن را دنبال کرد.

 

کلان داده

 

داده‌ها همیشه در دنیای مالی مغفول واقع شده‌اند، اما در سال 2018 داده‌های بانکها باید قدرتمندتر، سریع‌تر و شخصی‌تر تحلیل شوند. خوشبختانه، بسیاری از بانکها از زیرساخت‌های مناسب برای انجام این کار برخوردارند.

در طول سال گذشته، بانکها بیشتر بر اهمیت داده متمرکز بوده‌اند؛ جدا از استفاده درست از داده‌ها و اهمیت آن، داشتن یک رویکرد ویژه مبتنی بر داده برای ارتباط با مشتری به سرعت در حال تبدیل شدن به تنها راه ارتباط با مشتری می‌شود.

شرکت‌هایی همچون مایکروسافت بانک‌ها را ترغیب می‌سازند که موجودیت داده را به عنوان موانعی در نوآوری نگاه نکنند، و در عوض به شیوه‌ای بنگرند که با آن از داده ها استفاده می‌کنند.

در این حال، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در زمان گسترش تحلیل داده‌ها به دو حوزه مهم آزمایش برای بانک‌ها تبدیل شده است. اگر این موضوعات در سال 2018 همچنان گسترش یابند، پس امسال یک سال بسیار جذاب  برای داده‌ها خواهد بود.

ظهور Cashlessها و پرداخت‌های غیرنقدی

 

در حالی که بحث و جدل فراوانی در این مورد وجود دارد که چرا تراکنش‌های نقدی برای اقتصاد یک کشور باید حیاتی قلمداد شوند، به نظر می‌رسد که در سال 2018 شاهد پرداخت‌های غیرنقدی بیشتری خواهیم بود.

 

با وجود شرکت‌هایی همچون علی‌پی و وی‌چت که بستر آنها در کشور چین به وجود آمده است، پرداخت غیرنقدی در سراسر دنیا بطور فزاینده‌ای محبوب شده است.

‎ در ایالات متحده، پلتفرم‌های پرداختی همچون Venmo، Zelle، stripe و اپل پی و گوگل پی و همچنین تلاشهای بانک‌ها و صادرکنندگان کارت، همگی مشتریان را برای انجام تراکنش‌های Cashless از طرق مختلف ترغیب می‌کنند.

‎ این شرکت‌ها از در معرض توجه قرار گرفتن در سال 2018 لذت خواهند برد؛ این مورد در کنار تلاش‌های شرکت‌های امنیت پرداخت و شرکت‌های مرتبط با کلاهبرداری باعث می‌شود در سال 2018 منتظر غالب شدن ذهنیت پرداخت Cashless  باشید.

 

‎ هوش مصنوعی در PFM

 

مدیریت مالی شخصی یا  PFM از پنج شش سال پیش از رده خارج شده است، اما با ظهور PSD2  در اروپا و همچنین ظهور هوش مصنوعی در تمامی بخش‌های بانکداری، تعهدات و موارد پیشنهادی PFM  شاید عاقبت رنگ واقعیت به خود بگیرند.

نه تنها راه‌حل‌های متنوعی از PFM  توسط شرکت‌های MoneyLion تا Chip و Nav.it (که در فوریه راه‌اندازی می‌شود) در حال ارائه است، بلکه بازیگران و سرویس‌های با سابقه، PFM  را به راه‌حل‌های کاربردی تبدیل می‌کنند.

راهکارهای PFM داده‌های مصرف شده (و خوشبختانه ذخیره شده) را برای پیشنهاد دوره‌های بهینه عملکرد برای سلامت مالی شما آنالیز می‌کنند و همگی هوش مصنوعی را در خود دارند.

مثلاً  Capital one اخیرا ابزاری را برای مشتریان کار‌ت‌های اعتباری ارائه کرده که با آن می‌توانند تراکنش‌هایشان را برای شناسایی خیریه‌ها اسکن کنند تا به هنگام پرداخت مالیات بتوانند تخفیف بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.