از خلاء زیرساختی و رگولاتوری تکنولوژی‌های جدید بانکی تا برنامه‌های آتی شرکت پویا

شرکت پویا برای سومین سال متوالی در همایش بانکداری الکترونیک ونظام های پرداخت حضور داشت.

عصر بانک؛شرکت پویا در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با نمایش سامانه‌های نرم افزاری و سخت افزاری خود حضور گسترده‌ای داشت، از همین رو و برای آشنایی با برنامه‌های آتی شرکت با آقای زندی، معاون فروش شرکت پویا گفتگو کردیم.

 

زندی، در ابتدا درباره چالش‌های تکنولوژی‌های جدید بانکی گفت: وقتی بانک از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کند، هدف، کاهش هزینه، افزایش طیف و سرعت خدمات است. بنابراین بانک باید برای استفاده درست از تکنولوژی برنامه‌ریزی کند. تاکنون از تکنولوژی‌های زیادی برای بانکداری استفاده شده است.

 

همه می دانند پیاده سازی هر خدمت جدید وابسته بر 3 پایه اساسی است که عبارتند از تکنولوژی، فرآیندها و عوامل انسانی ولی تا به امروز تکنولوژی از زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی کردن و کاربردی سازی آن یعنی دو عامل دیگر جلوتر بوده است.به عنوان مثال، بانک سرمایه‌گذاری و تکنولوژی را وارد می‌کند که به بهره‌برداری برساند و شرایط لازم برای استفاده از آن فناوری را در کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و بهبود کیفیت خدمات و دسترس‌پذیر کردن آنها فراهم می‌کند. اکنون باید زیرساخت‌های قانونی و سازمانی استفاده از این فناوری‌ها فراهم شود تا بانک بتواند آن فناوری را تسری دهد.

 

وی با ذکر مثالی گفت: فرض کنید شما از دستگاه جدیدی در سیستم بانکی استفاده می‌کنید که خدمت جدیدی برای افتتاح حساب یا عملیات چک ارائه می‌دهد. شما همه زیرساخت‌ها را آماده کرده‌اید ولی باید بستر قانونی و سازمانی این خدمات جدید هم فراهم شود نه اینکه فناوری را بیاوریم، نمونه را پایلوت کنیم اما سازمان‌های متولی و یا حتی قوای مقننه یا قضاییه، زیرساخت و قوانین لازم برای گسترش بانکداری الکترونیکی را فراهم نکرده باشند.

 

زندی ادامه داد: منظور من این است که توجه صرف به تکنولوژی کافی نیست و فناوری برای فناوری بی نتیجه است. فناوری با هدفی عرضه می‌شود که باید محقق شود. نهادهای حاکمیتی باید زیرساخت‌های قانونی کشور را با فناوری‌های جدید تطبیق دهند و دستاوردهای جدید را به رسمیت بشناسد تا بانک‌ها بتوانند با آسودگی خاطر، زیرنظر بانک مرکزی و با رعایت مقررات سازمان‌های بالادستی به ارائه خدمات بپردازند.

معاونت فروش شرکت پویا تاکید کرد: باید در سال 97 برای فناوری‌هایی که تا امروز وارد و ارائه کرده‌ایم، زیرساخت‌های قانونی و سازمانی فراهم کنیم تا بتوانیم از آن‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به وضع قوانین لازم از سوی بانک مرکزی گفت:. یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور ما در شرایط حاضر، بانک مرکزی است که بسیار پرمشغله است. بانک مرکزی در حیطه مقرراتی که برای بانک‌ها وضع می‌کند، باید به این موضوع توجه کند که بانکداری الکترونیک نیاز جامعه است و موجب کاهش هزینه‌های عمومی و اختصاصی و تقلیل و رفت‌وآمدها که یک معضل مهم فعلی جامعه است می‌شود. از جانب صنعت و اقتصاد هم برای توسعه بانکداری الکترونیک نیاز وجود دارد. شاهرگ این موضوع دست بانک مرکزی است و باید در چارچوب اختیارات خود قوانینی را جهت توسعه بانکداری الکترونیک تدوین و برای مواردی که خارج از اختیارات اوست با نهادهای ذیربط مذاکره و تصویب قوانین مورد نیاز را مطالبه و پیگیری کند. در همین راستا پدیده‌هایی مانند فین‌تک‌ها یا ارزهای رمزگذاری شده اگرچه قابل توجه هستند اما در مقایسه با مشکلاتی که پیش روی بانک مرکزی و بانک‌هاست مسائل کوچکی هستند.

 

معاون فروش شرکت پویا در مورد برنامه سال آتی شرکت پویا نیز یادآور شد: شرکت پویا نیازهای متنوع شبکه بانکی را تشخیص داده و در سال 97 به میزان توان و امکانات خود روی این موضوعات تمرکز می‌کند. یکی از مهم‌ترین نیازها بحث سامانه جامع مالی است. در شرایط پسابرجام ارتباط با بانک‌های خارجی برای بانک‌ها اولویت بالایی دارد و این ارتباط یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است. بانک‌های خارجی انتظار دارند بانک‌های ایرانی از شفافیت عملکرد مالی برخوردار باشند. عمده هدف آنها این است که این بانک‌ها وارد بحث پول‌شویی و حمایت مالی از تروریسم نشده باشند. ملاک قضاوت آنها صورت‌های مالی بانک‌هاست که در صورت شفاف بودن، همه این موارد در آن قابل تشخیص است. به این منظور، بانک‌های خارجی برای ارائه صورت‌های مالی، استانداردهایی را وضع کرده‌اند. پیاده‌سازی این استاندارد، الزاماتی دارد که ما امسال روی آن تمرکز کرده‌ایم و در دو بانک بزرگ کشور پشتیبان سامانه جامع مالی آنها هستیم. هدف ما در سال 97 این است که به بانک‌های ایرانی کمک کنیم تا این استاندارد را در سامانه‌های خود پیاده‌سازی کنند. هم‌چنین با مطالعه بانک‌ها متوجه شده‌ایم که اغلب بانک‌ها در امور مالی از سیستم های مجزا به صورت جزیره‌ای استفاده می کنند و فاقد یک سامانه جامع مالی متمرکز و فراگیر هستند و این موضوع آسیب‌های زیادی برای آنها در پی دارد؛ از جمله اینکه مدیریت مالی بانک نمی‌تواند کنترل مورد نظر خود را در تمام شبکه بانک بطور سیستمی اعمال کند، یا بر اساس اطلاعات حاصل از آخرین وضعیت حسابها و عملکرد مالی، تصمیمات تاکتیکی بگیرد. هدف ما این است که به بانک‌ها کمک کنیم تا در بخش سامانه مالی به تدریج از سیستم موجود که بعضاً به صورت جزیره‌ای است به سوی یک سامانه مالی متمرکز فراگیر مهاجرت کنند بدون اینکه در این گذار آسیبی به عملکرد آنها وارد شود.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه سخت‌افزاری نیز سامانه‌هایی از جمله شعبه جامع پویا را در راستای بانکداری الکترونیک طراحی کرده‌ایم که جایگزینی برای شعب زیان‌ده بانک‌هاست. در حال حاضر بانک‌ها دیگر تحمل هزینه شعب زیان‌ده را ندارند. بسیاری از بانک‌ها املاک مازاد خود را برای فروش گذاشته‌اند و این بدین معناست که داشتن شعب کم کارکرد برای آنها مقرون به صرفه نیست. ما برای این شعب، جایگزین مناسب پیشنهاد کرده‌ایم که همان شعبه جامع است. در این طرح با ایجاد یک مرکز ارائه خدمات و تخصیص تعدادی اپراتور به آن، می‌توان با کل شبکه شعبه‌های جامع در سرتاسر کشور مرتبط شد و به آنها از راه دور سرویس داد. هر شعبه جامع، در فضایی کمتر از 20 متر مربع، حدود 80 درصد خدمات شعبه زیانده را بدون حضور کارمند و بصورت کنترل از راه دور، ارائه می‌کند؛ از این طریق هزینه‌ شعب کاهش پیدا می‌کند و نیروی انسانی آزاد می‌شوند و می‌توانند به دیگر بخش‌های بانک کمک کند. در این خصوص برنامه‌ریزی داشته‌ایم و در سال 97 این خدمت را به بانک‌ها ارائه خواهیم داد.

 

زندی در انتها بیان داشت: حوزه دیگری که بانک‌ها بسیار به آن علاقه‌مندند، بحث دستگاه صراف پویاست. در حال حاضر گردشگران خارجی که وارد ایران می‌شوند، مجبورند به صرافی‌ها مراجعه کنند و ارز خارجی بدهند و اسکناس دریافت کنند. این مطلوب آنها نیست چون حمل پول نقد برای آنها از نظر امنیتی مشکل‌زاست. آنها می‌توانند ارز بین المللی خود را در دستگاه صراف پویا قرار دهند و ما با کمک بانک‌ها، برای آنها یک کارت بانکی صادر می‌کنیم که از امنیت کافی برخوردار است. ما چنین سیستمی را در داخل کشور و به دست مهندسین ایرانی طراحی و تولید کرده ایم و امیدواریم بتوانیم در سال 97 با بانک ها و جامعه صراف‌ها ارتباط بیشتری برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: می دانید که محور تمام خدمات پرداخت های الکترونیکی، سامانه پرداخت با کارت یا اصطلاحا سوئیچ بانکی است. شرکت پویا در این حوزه محصولی پیشرفته، ایمن، سریع و با کارآئی مناسبی تولید کرده است که هم اکنون در دو بانک بزرگ کشور مورد استفاده است. موضوع استفاده در بانک‌های بزرگ به معنی توان سامانه جهت پشتیبانی از تعداد زیادی خودپرداز، کارت و تراکنش است. بسیاری از سیستم ها وقتی زیر بار سنگین تراکنش ها قرار میگیرند با افت کارآئی و حتی توقف مواجه می شوند لذا بانک ها می توانند از این منظر عملا از کیفیت سامانه پویا اطمینان حاصل کنند. سامانه کارت پویا از نظر آمار جرایم شتابی دو بانکی که پویا به آنها سرویس می‌دهد،  همواره جزو بهترین ها بوده و در برخی ماه‌ها این جرایم به صفر میرسد. در سال 97 در نظر داریم امکانات این سامانه را بیشتر به جامعه بانکی معرفی کنیم تا فرصتی برای دیگر بانک‌ها جهت استفاده از آن فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.