بانکداری دیجیتال مثل زلزله تهران است
![](https://asrebank.ir/wp-content/uploads/2019/12/175117552355491.jpg)
عصر بانک؛ معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک در پنلی که با عنوان بانکداری دیجیتال برگزار شد گفت: بانکداری دیجیتالی اجتناب ناپذیر است نمیتوان با این رویکرد که هزینهها را کم خواهد کرد یا خیر سراغ آن رفت.
مهران محرمیان افزود: ما باید منتظر این باشیم که تخریب بانکداری دیجیتال چه زمانی اتفاق خواهد افتاد. اگر بانکها مواظب نباشند فردا با بولدزر از روی بانکها رد میشوند و از بانک چیزی باقی نمیماند.
او گفت: در نیا 6 تا 9 درصد درآمد بانکها به حوزه فناوری اختصاص داده میشود اما در ایران این هزینه حدود 2 تا 3 درصد است. حال میخواهیم بحث کنیم آیا بانکداری دیجیتال هزینهها را کاهش میدهد یا خیر.
او ادامه داد: بانکها اگر خودشان نمیتوانند بانکداری دیجیتال را اجرا و پیاده کنند باید درهای خود را باز کنند تا فینتکها این کار را برای آنها انجام دهند. در شرایط فعلی فینتکها از بانکها برای دریافت API التماس میکنند اما به نظر میرسد تا چندی دیگر بانکها باید برای گرفتن سرویس از فینتکها التماس کنند.
محرمیان گفت: باز کردن فعالیت بانکها بهترین مسیر است اگر نه زلزله میاید ما هیچکاری نمیتوانیم انجام دهیم.
در این نشست مدیرعامل شرکت توسن تکنو گفت: شعبه گرانترین کانال بانکداری و ایران بیشترین هزینه را روی این کانال ارتباطی با مشتریان کرده است.
محمد مظاهری گفت: طبق بررسیهایی که صورت گرفته است هزینه نگهداری شعب 16 تا 20 میلیارد تومان است با توجه به 22 هزار شعبه فعال در کشور مشخص است که بانکها چقدر برای شعب خود هزینه میکنند.
محمد مظاهری با اشاره به اینکه بانکداری دیجیتال هزینههای بانکها را کاهش میدهد گفت: البته این گفته بدان معنا نیست که اگر بانکداری دیجیتال را اجرا کنیم و هیچ تغییر رفتاری در فعالیت شعب و مدیران ایجاد نشود هزینهها کاهش مییابد.
او ادامه داد: برای اجرای مناسب بانکداری دیجیتال باید تفکر مدیران بانکی و کارمندان بانکها تغییر کند.