ارزهای مجازی برای مقابله با سلطه دلار و تحریم‌های آمریکا ایجاد می‌شود

یک کارشناس نفتی گفت: روند تدریجی به رسمیت شناخته شدن ارزهای مجازی توسط کشورها و عرضه آنها در بورس احتمالاً برخی کشورهای تولیدکننده نفت را به سمت استفاده از آنها در مبادلات نفتی و کنار گذاشتن دلار سوق خواهد داد.

عصر بانک؛به گزارش راشاتودی، یک کارشناس نفتی اعلام کرد: روند تدریجی گسترش استفاده از ارزهای مجازی در کنار روی آوردن بورس‌های بین‌المللی و عرضه آن احتمالاً برخی کشورهای تولیدکننده نفت را به سمت جایگزین کردن دلار با آنها در مبادلات نفتی سوق خواهد داد.

 

ایران، روسیه و ونزوئلا در حال حاضر چیزی بیش از یک نقطه مشترک دارند. این سه کشور تولیدکننده عمده نفت هستند و در فروش نفت خود به قراردادهای دلار که تحت سلطه آمریکاست وابسته هستند. مسکو، تهران و کاراکاس همچنین از سوی آمریکا تحریم شدند و این تحریم‌ها در حال اثرگذاری بر این کشورهاست چرا که آنها در فروش نفت خود به دلار وابسته هستند.

 

در مقابل یک ارز غیرمتمرکز، که امکان مبادلات بی‌نهایت در قالب تکنولوژی بلاک‌چین در قراردادهای نفتی را فراهم می‌کند، می‌تواند ابزاری ایده‌آل برای کشورهای تولیدکننده نفت در راستای کنار گذاشتن دلار باشد.

 

استفن‌برنوک کارشناس نفتی مؤسسه PVM اویل معتقد است فواید ارزهای مجازی می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای کشورهای تولیدکننده کالاهای اساسی که می‌خواهند دلار را به عنوان نظام پرداخت قراردادهای نفتی کنار بگذارند عمل کنند.

 

تاکنون بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت از برنامه خود برای کنار گذاشتن دلار در مبادلات نفتی خبر دادند. هفته گذشته ونزوئلا اعلام کرد که قصد دارد ارز مجازی خود را با نام پترو با پشتوانه حجم عظیم ذخایر نفتی این کشور ایجاد کند تا دلار را کنار بگذارد.

 

روسیه، چین و ایران هم اکنون در حال توسعه توافق سوآپ ارزی (مبادله پایاپای ارزی بدون استفاده از دلار)  برای حذف کردن دلار از مبادلات خود هستند. 

 

چین به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت جهان نیز قصد دارد یوآن نفتی را در قراردادهای نفتی خود به جای دلار قرار دهد.

 

در کنار اجرای توافقات سوآپ ارزی ارزهای مجازی، در صورتی که نوسان آنها کم شود، می‌توانند فواید بسیاری را در برابر کشورها ایجاد کند.

 

یکی از این فواید این است که آنها امکان استفاده از یک ارز واحد به جای چند ارز ملی را برای کشورهایی که می‌خواهند دلار را کنار بگذارند فراهم کنند.

 

این اعضا همچنین جهانی بوده و انعطاف‌پذیری زیادی داشته و به سادگی به ارز ملی کشورها تبدیل می‌‌شود.

 

یکی دیگر از فواید استفاده از ارزهای مجازی برای کشورهایی که درگیر تحریم‌های بین‌المللی هستند این است که آنها غیرقابل ردیابی و نامتمرکز هستند. و از این طریق تأثیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران،‌روسیه و ونزوئلا در مبادلات تجاری آنها را کم می‌کند.

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.