بانکها و الزام تمرکز بر داده، نه تکنولوژی

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛طبق گفتهی دیو مککی، مدیرعامل و مدیر اجرایی بانک رویال کانادا، نوآوریهای بانکداری آینده قرار نیست بر نوع تکنولوژی مورد استفاده توسط موسسات مالی تکیه کنند، بلکه بر دادههای زیرین آن تکنولوژی باید متمرکز باشند.
به گفته او اگر بانکها تمایل داشته باشند که فرآیند رو به رشد نوآوری کنونی را تداوم بخشند و مهمتر از آن، نوآوری بخش “تحریک پول” را تسریع بخشند، مورد کلیدیای که باید بر آن تمرکز کنند “داده” است.
او ابراز داشت:”بانکها باید تصمیم بگیرند چگونه میخواهند رقابت کنند: آیا مشتریان را در کانالهای موجود نگه میدارند و یا اینکه آنها را با کانالهای جدید آشنا میکنند؟” . این مورد هم برای بانکداری خرد و هم بانکداری تجاری صدق میکند.
مک کی میگوید:”هر کسب و کار دور اندیشی میداند که موفقیت آیندهاش بر توانایی اش بر گردآوری داده و دگرگونی آن داده به دانش و سپس به ارزش بستگی دارد”.
کلید این فرآیند، بر طبق گفتهی مک کی، APIها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است و یا هر نوع تکنولوژی که بانکداری را نسبت به چیزی که در حال حاضر است، بیشتر به یک پلتفرم تبدیل کند.
مک کی میگوید:”در گذشته، بانکها به مقیاسهای اقتصادی برای موفقیت نیاز داشتند،اما در آینده آنها به مهارتهای داده نیز احتیاج خواهند داشت. این کار را می توان از طریق همکاریهای استراتژیک و استفاده از APIهای باز انجام داد تا بتوان پلتفرمی ایجاد کرد که مشابه با پلتفرمهای شبکه های اجتماعی باشد”.
ایدهی دگرگون کردن فضای بانکداری به چیزی که امروزه در شبکههای اجتماعی میبینیم موضوع تازهای نیست، و استفاده از داده نیز همین طور. بانکها سالهاست که در حال گردآوری داده هستند. بر طبق گفته ی مک کی، موضوعی که اینجا تازگی دارد قدرت فزایندهی آنها در گردآوری داده و مهمتر از آن، استفاده از آن داده است. کارهایی که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی میتوان به راحتی انجام داد.
این تکنولوژیها از تاثیر بسیار چشمگیری بر سرمایهگذاری و وامدهی برخوردارند؛ درست همانند شیوههایی که در آن زنجیرهی بلوکی بانکها را قادر ساخته است که بطور خلاقانه تری به ذخیره و تحریک پول بپردازند. از نظر مک کی:”داده به زمین جنگ تبدیل خواهد شد”.