اهمیت مهاجرت از دیتاسنترهای سنتی به کانتینری

در زمان محدود و شرایط بحرانی تصمیم‌گیری سخت است و به اضافه اینکه محصول سنتی کیفیت کم و هزینه بالایی دارد؛ به همین خاطر در حال حاضر که شرایط نرمال است و سازمان ها زمان دارند، می توانند با هزینه کم خودشان را تجهیز کنند و از دیتاسنتر کانتینری استفاده کنند.

عصر بانک؛اولین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت و سرویس ها با استقبال گسترده بانک ها، شرکت ها و سازمان های دارای مرکز داده در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است. در این رویداد، شرکت نارین تک فرتاک با ارائه محصول دیتاسنتر کانتینری توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد و با استقبال مدیران و شرکت کنندگان روبرو شد. به همین خاطر برای آشنایی با محصول منحصربه فرد این شرکت با جناب آقای فرزاد رحیمی، عضو هیئت مدیره و مدیر فنی مهندسی نارین تک فرتاک گفتگو کردیم که شما را به خواندن این گفتگو دعوت می‌کنیم.

عصربانک: هدف از حضور شرکت نارین تک فرتاک در همایش مرکز داده‌ها چه بود؟

 

رحیمی: با توجه به اینکه این همایش برای اولین بار در ایران برگزار شده و یک رویداد تخصصی است و تمام دوستانی که در این همایش شرکت کردند ارتباط مستقیم با داده‌ها و دیتاسنتر دارند، بنابراین حضور نارین تک فرتاک در این رویداد یک امتیاز خوب برای آشنا کردن مشتریان با محصولات منحصر به فرد شرکت است.

 

عصربانک:  ویژگی‌های دیتاسنتر کانتینری چیست؟

 

رحیمی: دیتاسنترهای کانتینری به صورت سیار هستند و به راحتی جابه‌جا می‌شوند. محصولی که ما بنام دیتاسنتر کانتینری تولید می‌کنیم در بازار ایران یک محصول نو است زیرا سازمان‌های ایرانی هنوز با دیتاسنتر سنتی کار می‌کنند و دیدگاهشان دیدگاه سنتی است به همین خاطر کمی سخت است که مدیران از سیستم سنتی به سیستم کانتینری مهاجرت کنند ولی با توجه به مزایای فراوان محصول ما، مهاجرت از سیستم دیتاسنتر سنتی به سیستم دیتاسنتر کانتینری امری لازم است.

عصربانک: نظر بازدیدکنندگان درباره دیتاسنتر کانتینری چیست؟

رحیمی: در این همایش و نمایشگاه بسیاری از دوستان برای اولین بار با دیتاسنترکانتینری آشنا شدند و بازدیدکنندگان نظرشان درباره نارین تک فرتاک بسیار مثبت است. برخی از بازدیدکنندگان دیتاسنترسنتی داشتند و یا در حال طراحی دیتاسنتر بودند و اطلاع نداشتند که چنین شرکت و مجموعه‌ای در ایران وجود دارد و می‌تواند همچنین  دیتاسنتری را در ایران ارایه دهد. در طول این رویداد، من با  چند مجموعه صحبت کردم که آن‌ها بخشی از روند طراحی و توسعه دیتاسنترشان را با دیتاسنتر سنتی جلو رفته بودند و امروز طی صحبت‌ها به این نتیجه رسیدند که قدری تأمل کنند و با تحقیق بیشتری با دیتاسنتر کانتینری ادامه دهند و با توجه به مزایای دیتاسنتر کانتینری نسبت به دیتاسنترهای سنتی، طرحشان را تغییر دهند و به طرح دیتاسنتر کانتینری روی بیاورند. این سیستم سال‌هاست که در کشورهای اروپایی و کشورهای غربی و آمریکایی استفاده می‌شود و سازمان‌ها دیگر از سیستم سنتی استفاده نمی‌کنند. در این رویداد بسیاری از دوستان که در مورد روند تحولات دیتاسنترها در دنیا اطلاعی نداشتند، با حضور نارین تک فرتاک و دیتاسنتر کانتینری با این تحولات آشنا شدند. ما پیش‌بینی کردیم که تا سال 2020 بیشتر سازمان‌ها در ایران به دیتاسنتر مجهز شوند  و بر همین اساس ما محصولمان را نارین  2020 نامگذاری کرده ایم.

عصربانک: مزیت‌های رقابتی دیتاسنتر کانتینری نسبت به دیتاسنترسنتی چیست؟

رحیمی: امروزه بیشتر کشورها از دیتاسنتر کانتینری استفاد و آنها را از شهر خارج می‌کنند و در مکانی امن مستقر می‌کنند و اگر حادثه ای مثل زلزله هم رخ دهد چون دیتاسنترکانتینری یک پکیج است می‌توانند آن را از شهری به شهر دیگر انتقال دهند و با کمک فیبر نوری، ارتباطات آن را برقرار کنند. در صورتی که دیتاسنتر سنتی را هنگام حوادثی مثل زلزله، باید از داخل یک ساختمان انتقال دهند و راه اندازی مجدد آن بسیار زمانبر تر از یک دیتاسنترکانتینری است. در ایران هم کمتر روی این موضوع اطلاع رسانی شده است. این اتفاق تا به حال در ایران نیفتاده و سازمان‌ها تا الآن با چنین حوادثی روبرو نشده‌اند که در عرض چند ثانیه سازمان با بحران روبه‌رو شود.

رحیمی در ادامه گفت: در زمان محدود و شرایط بحرانی تصمیم‌گیری سخت است و به اضافه اینکه محصول سنتی کیفیت کم و هزینه بالایی دارد؛ به همین خاطر در حال حاضر که شرایط نرمال است و سازمان ها زمان دارند، می توانند با هزینه کم خودشان را تجهیز کنند و از دیتاسنتر کانتینری استفاده کنند و در حوادث مختلف مثل زلزله کمتر بحران دچار ‌شوند.

رحیمی درباره تفاوت‌های دیگر دیتاسنترسنتی و کانتینری گفت:در سازمان‌های ایرانی فرهنگ شده است که دیتاسنتری را در ساختمان مرکزی مستقر می‌کنند، به این صورت که اتاق مدیریت را در طبقه بالا قرار می دهند و دیتاسنتر را در طبقه پایین سازمان مستقر می‌کنند که با توجه به اینکه فضای اداری در تهران و شهر های بزرگ خیلی گران است، اگر دیتاسنتر کانتینری را در بیرون از شهر قرار دهیم، هزینه تمام‌شده نسبت به دیتاسنترسنتی یک سوم تا یک چهارم کاهش پیدا می کند. همچنین  اگر اتفاقی برای ساختمان بیفتد دیتاسنترسنتی مدفون می‌شود و دسترسی به اطلاعاتی از بین می رود.

دیتاسنتر کانتینری نسبت به سنتی هزینه پایین‌تری دارد و سرمایه‌گذاری روی آن ماژولار است. در دیتاسنتر سنتی باید از قبل فضا و انرژی و هزینه مورد نیز برای توسعه دیتاسنتر پیش بینی شود ولی در دیتاسنتر کانتینری مشتری می تواند بر اساس نیاز روز خود فضای دیتاسنتر را توسعه دهد و اگر نیاز به فضای اضافه بود رک‌های دیتاسنتر خود را اضافه کند و به همان اندازه نیاز فضا را اشغال و انرژی مصرف ‌کند.

عصربانک: برنامه های آتی شرکت چیست؟

رحیمی: بر اساس برنامه‌های آتی شرکت، نارین تک فرتاک چند نقطه از کشور را برای ایجاد مجتمع‌های دیتاسنتر مشتریان پیش بینی کرده که به عنوان بک آپ هم قرار می‌گیرند. بر این اساس مشتری می تواند دیتاسنتر کانتینری را در فضایی که از نارین تک فرتاک اجاره می‌کند مستقر سازد و هر زمانی که نیاز به جابجایی داشت نیز می تواند دیتاسنتر خود را منتقل کند.

به گفته رحیمی چشم‌انداز شرکت این است که ما کانتینر نفروشیم بلکه یک محصول بفروشیم. صفر تا صد متولید با ما است. اصل کار ما نیز این است که مشتری باید سود ببرد تا ما سود کنیم و فقط به فکر سود خودمان نباشیم و در کنار مشتری هستیم تا بیشترین سود را ببرد و این کار ادامه داشته باشد و همکاری یک بار مصرف نباشد.

محصول ما محصول جدید و تولید داخل است. نمونه محصول ما از نظر کیفیتی از محصول خارجی مسلماً بالاتر است. بنابراین هم مصرف کننده و هم دولت باید از این محصول و مجموعه ایرانی حمایت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.