کاهش درآمد 30 درصدی کانال USSD با اجرای پیوند / این کاهش درآمد را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه با اپلیکیشن‌های موبایلی جبران کرد

حسینی با اشاره به کاهش درآمد 30 درصدی کانال USSD با اجرای پیوند خاطرنشان کرد: این کاهش درآمد را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه با اپلیکیشن‌های موبایلی جبران کرد، اما اگر فرد در بانک ثبت‌نام کند، باز هم می‌تواند از سرویس USSD استفاده کند، اما مهم این است که فرد برود و این کار را بکند.

عصر بانک؛در ادامه گفتگوی مهندس مرتضی حسینی، مدیرعامل محترم شرکت مبنا کارت آریا با ماهنامه عصرارتباط را می خوانید:

 

به گفته حسینی ، مبناکارت آریا یکی از شرکتی‌هایی است که تمامی الزامات شاپرک و بانک مرکزی را در مورد هر مساله‌ای رعایت می‌کند. نگاه سازمانی ما در داخل مجموعه؛ از تیم فنی قدرتمند و دانش‌بنیان‌مان گرفته تا تمامی ارکان اجرایی را در قبال رعایت الزامات ابلاغی شاپرک ملزم به تمکین می‌دانیم؛ چراکه معتقدیم افزایش قدرت رگولاتور بانکی در کشور به صنعت پرداخت کمک خواهد کرد.

 

ما اولین شرکتی هستیم که به سامانه «پیوند» وصل شدیم، اما اینکه سامانه پیوند یا جریان USSD به درد نظام بانکی کشور می‌خورد و برای کشور مفید است یا خیر، این جای پرسش است.

 

عمده کاربرد USSD در جهان برای انتقال وجوه خرد است، شما می‌دانید این سرویس مورد اعتماد بوده و فاقد هرگونه مشکلی است، اما اگر ما روی آن امکانی بگذاریم که فرد با یک رمز دوم بتواند موجودی بگیرد و خرید کند، در واقع امنیت مشتری را زیر سوال برده‌ایم.

 

متاسفانه اغلب مردم رمز اول خود را طبق عادت در هر سوپرمارکتی جلوی همه می‌گویند و همه هم می‌دانند که اگر یک صفر یا یک، اول یا آخر آن بگذارند، رمز دوم فرد به‌دست می‌آید. نتیجه این خواهد بود که شما در خانه نشسته‌اید و از هیچ‌چیز خبر ندارید و می‌بینید از حسابتان موجودی گرفته‌اند و سپس با کارت شما خرید انجام می‌شود.

 

وظیفه ما و همه رسانه‌ها این است که به فرهنگ بانکداری و استفاده از ابزارهای آن کمک کنیم تا مردم بتوانند در امنیت بالا از این سرویس‌ها استفاده کنند. کاربرد USSD برای تراکنش‌های کاملا خرد و ضروری است، ولی ما نباید آن را باز بگذاریم تا مردم از طریق آن خرید‌هایی با مبالغ بالا انجام دهند یا موجودی بگیرند.

 

وی افزود: USSD باید برای پرداخت قبوض کوچک، خرید شارژ، پرداخت شارژ کیف پول الکترونیکی، برای شارژ کردن بلیت مترو یا اتوبوس و انجام خدمات شهری خرد مورد استفاده قرار گیرد. به نظر من شرکت‌های PSP و رگولاتور باید حافظ منافع مردم باشند و نباید تن به هر جریانی بدهند، حتی اگر فشاری وجود داشته باشد که بگوید مثلا این تکنولوژی بهترین فناوری دنیا است. ما برای راه‌اندازی یک تلفن‌بانک یا اینترنت‌بانک از مشتری هزار امضا می‌گیریم، اما برای USSD این کار را انجام نداده‌ایم.

 

به نظر من، پیوند، سامانه بسیار خوبی است، اما شروط خاصی باید برای آن رعایت شود و این مساله مهم است که رگولاتور باید قدرت داشته باشد تا بتواند با متخلفان برخورد کند.

 

ما سال پیش تجربه بدی را در این زمینه داشتیم؛ چراکه رگولاتور به ما ابلاغ کرد که زیرکدهایی را که مربوط به PSPها نیستند ببندید و ما جزو شرکت‌هایی بودیم که این قانون را اجرا کردیم، اما بقیه این‌کار را نکردند. برای همین اتفاق ما ماهیانه بالغ بر هفت تا هشت میلیارد تومان ضرر دیدیم. بنابراین به نظرم ما باید دقت کنیم که سامانه پیوند کامل اجرا شود نه اینکه بخشی را اجرا کنیم و بگوییم اجرای بخشی دیگر فعلا به صلاح نیست.

 

من می‌گویم این قانونی را که جدید گذاشته‌اند باید کامل اجرا کنیم؛ یعنی PSP موظف باشد از سامانه «پیوند» استفاده کند، بانک موظف باشد در «پیوند» ثبت‌نام کند، مشتری برای انجام ثبت‌نام مشکلی نداشته باشد و رگولاتور نیز با متخلف برخورد کند.

 

این فرایند باید به‌صورت کامل اجرا شود؛ یعنی سیستم نظارتی باید فشار بیاورد تا اگر تخلفی در بانک‌ها اتفاق افتاد و سرویس مطلوب به مشتریان ارایه نشد، با آنها نیز برخورد شود. رگولاتور باید با شرکت‌های PSP متخلف برخورد کند و PSP نیز باید قانون را اجرا کرده و سامانه پیوند را استفاده کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، این امر برای تمام مشتریان مطلوب خواهد بود، البته شاید PSPها برای پایین آمدن تعداد تراکنش‌ها صدمه بخورند، اما مشتری باید برای ما مهم‌تر از PSP و بانک باشد. من باید از اطلاعاتی که تبادل می‌شود صیانت کنم. به نظر من روش فعلی روش درستی نیست.

 

حسینی با اشاره به کاهش درآمد 30 درصدی کانال USSD با اجرای پیوند خاطرنشان کرد: این کاهش درآمد را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه با اپلیکیشن‌های موبایلی جبران کرد، اما اگر فرد در بانک ثبت‌نام کند، باز هم می‌تواند از سرویس USSD استفاده کند، اما مهم این است که فرد برود و این کار را بکند.

 

ببینید، زمانی گفته می‌شد مردم به‌هیچ‌عنوان از کارت استفاده نمی‌کنند، اما با اجرایی شدن طرح یارانه‌ها این نیاز در جامعه احساس شد که استفاده از کارت‌های بانکی کمک بزرگی در امور روزمره می‌کند و به همین دلیل زمانی که مردم احساس کنند که استفاده از یک سرویس برای آنها ضروری است، خودشان برای استفاده از آن استقبال می‌کنند و در مورد آینده سرویس USSD‌ نیز این مورد مصداق دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.