دریافت تندیس بلوغ هوش تجاری ایران کیش ؛اثبات حرکت درمسیر درست

عصر بانک؛اتفاقی که باتوجه به اهمیت این کنفرانس و حضور کارشناسان و همین طورشرکت و رقابت سازمان های بزرگ دولتی و خصوصی بایکدیگر، از اهمیت خاصی برخوردار است .
با مدیر عامل ایران کیش و هوشتجاری
برای همین به سراغ صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش رفتیم و ازاو پرسیدیم که چرا تا این حد موضوع هوشتجاری مهم است ؟
فرامرزی گفت :” قبل از هرچیز به خاطر گرفتن این نشان ارزشمند باید از تیم فعلی هوشتجاری و همه دوستانی که در این راه زحمت کشیدند تشکر کنم .آنها افتخار بزرگی به دست آوردند البته به طور خاص از مدیریت عامل قبلی شرکت آقای قادری که پایه هوشتجاری در آن زمان استارت خورد نیز قدردانی می کنم ، هرچند به تبعه رشد و تغییر شکل ساختاری شرکت ، هوشتجاری فعلی ، تغییرات کلی و ماهوی با آنچه که در گذشته استارت آن خورده بود دارد . ولی باید از تیم قبلی پروژه هوش تجاری نیز قدردان بود ”
وی گفت :” یکی از 10 بند نو آوری در سال 2016 ، بحث (دیتا ماینینگ)DATA MINING است . شما نمی توانید در قالب تجاری B2C, B2B,P2P فعالیت کنید در صورتیکه به بحث “دیتا ماینینگ” توجه نداشته باشید. امروزه بدون توجه به داده ها نمی توانید قدمی به پیش روید .
به ویژه که این روزها ، بحث مشعوف سازی مشتریان باید شرط اول هر سازمانی باشد . درکنار این موضوع باید در مسیر پیش بینی رفتارسازمان و مشتریان گام برداشت و لازمه این پیش بینی ، داده کاوی و” دیتا ماینینگ “است . ”
آرزوهای دیروز مطالبات طبیعی امروز
وی درباره اینکه جایگاه شرکت کارت اعتباری ایران کیش در بحث هوشتجاری را چگونه می بیند گفت:” اگرچه هنوز با ایده آل ها فاصله داریم ولی باید توجه کنیم که پیش بینی و دیتا ماینینگ به طور کامل هنوز در کمترین سازمانی اتفاق افتاده است.ولی هدف ما این است که در سالهای خیلی نزدیک به این مهم و ایده آل دست پیدا کنیم .”
فرامرزی گفت: ایران کیش با توجه به حجم داده ، تنوع تعداد بانک ها و موسساتی که باآن همکاری می کند ،تعداد فراوان پذیرنده و قدمت 13 ساله ای که دارد مملو ازدیتاهاست. این دیتاها باید حفظ شوند. به عبارتی دیگر داده های بیش از چند میلیون MERCHANT و پذیرنده را باید حفظ و بر طبق آن تحلیل و ارزیابی داشت .”
مدیرعامل ایران کیش گفت:” حفظ دیتا و گزارش گرفتن از داده ها کارسختی است. اما این کار سخت خوشبختانه در بحث هوشتجاری شرکت انجام شده است .ولی ما به دنبال اجرایی کردن فاز کامل “دیتا ماینینیگ” برروی هوش تجاری هستیم که اگر این رویداد اتفاق بیافتد ، یک جهش فوق العاده خواهیم داشت. در حال حاضر هرچند از گزارش های متعدد و متنوع بانک ها و کارشناسان ومدیران داخلی برمیاییم و آن ها راحفظ و تحلیل می کنیم ولی کافی نیست . ”
فرامرزی خاطر نشان کرد:” البته این راهم باید گفت که تا سه سال پیش داشتن چنین سیستم گزارش دهی که در حال حاضر از آن استفاده می کنیم ، برای ما آرزو بود . ولی اکنون میبنیم که این سیستم تبدیل به یکی از مطالبالت طبیعی ماشده است . ما سطح انتظار را در گزارش گیری به شدت بالا بردیم . یک زمانی چون دیتای متمرکز نداشتیم گزارش های متفاوتی از یک موضوع دریافت می کردیم. اما در حال حاضر می دانیم که همه تعاریفمان مشخص شده است و براساس تعاریف واحد، گزارش های یکسان و سریعی دریافت می کنیم . این در حالی است که هوشتجاری فراتر از سیستم گزارش گیری است.”
به آن میبالم
صادق فرامرزی درباره اهمیت حضوردر اولین کنفرانس هوش تجاری ایران، که ایران کیش در آن موفق به کسب مقام اول شد گفت : ” این جایزه از آن دست جوایزی نیست که برخی شرکت ها به خاطر حضور در یک همایش یا اسپانسرینگ به دست می آورند ! در ایران کیش افتخارات و جوایززیادی به دست آوردیم که به خاطر تلاش ما در جهت رسیدن به یک اتفاق ویژه بوده است. جایزه هوشتجاری نیز از همان جوایزی است که ایران کیش در مقایسه و مقابله با رقبای قدرتمند و PSP های توانمند و سازمان های بزرگ بدان دست یافته است . ”
وی گفت :”خوشبختانه در فاز پیاده سازی هوشتجاری از نظر تیم کارشناسی برگزار کننده نخستین کنفرانس هوش تجاری ایران، به عنوان بهترین شرکت از میان شرکت های رقیب، سازمان ها و بانک های بزرگی انتخاب شده ایم و من به این قضیه میبالم . ”
فرامرزی در باره آینده هوشتجاری شرکت ایران کیش گفت : “بیش از همه باید به بخش سخت افزاری محصولمان توجه کنیم درست است که هوشتجاری یک محصول نرم افزاری است ولی ما در حوزه سخت افزاری آن توسعه خواهیم داشت تا راحت تر بتوانیم آن را پردازش بکنیم و اصراردارم و کمک خواهم کرد تا فاز سوم را پیاده سازی کنند. “
تداوم یک روند
دراین بین علی سیروسکبیری مدیر ارزیابی و بهبود عملکرد شرکت کارت اعتباری ایران کیش درباره فازسوم پروژه هوشتجاری در ایرانکیش گفت: “فازسوم هوشتجاری هیچگاه پایانی ندارد، این فازیک چرخه دائمی است. این چرخه دائمی باعث میشود تا ما هوشمندی هوشتجاری و دقت گزارشها را به طورمداوم بالاببریم. درحال حاضر درایران کیش هوشتجاری را پیادهسازی کردیم ودرآینده میبایست هوشمندی سامانه خود را افزایش و برروی مشعوفسازی مشتریان کار کنیم که این امر مستلزم تقویت دادهکاوی است.”
کبیری اما درباره نخستین کنفرانس هوشتجاری ایران و کسب رتبه اول ایرانکیش درآن گفت: “در اولین کنفرانس هوشتجاری، شرکتهای بسیار بزرگ و بانکها حضور داشتند وخوشبختانه ما ازمیان رقبای بسیاربزرگی به کسب رتبه اول و تندیس هوشتجاری رسیدیم.”
وی ادامه داد :”این کنفرانس قدم وانگیزه مثبتی برای پیشبرد هوشتجاری درایران است شرکتهای بزرگ بیمهای، بانکها، سازمانها و ارگانهای مختلفی در آن حضور داشتند، استفاده از اساتید مجرب هوش تجاری کشور و خارج از کشور در برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی و سخنرانیهای این کنفرانس، نیز نقطه مثبت دیگر این کنفرانس بود.”
مقاله برگزیده
اما در نخستین کنفرانس هوشتجاری، ایرانکیش یک مقاله با عنوان “الزامات پیادهسازی سامانه هوشتجاری در شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت” به نویسندگی علیاصغر جابریدوست و علی سیروسکبیری نیز ارائه داد که به عنوان مقاله برگزیده مورد تقدیر قرارگرفت، همچنین تجربه پیادهسازی سامانه هوشتجاری به عنوان شرکت برتر توسط کبیری و جابری دوست صورت گرفت؛ کبیری در این ارتباط توضیح میدهد: “ارائه این تجربه با توجه به تجربیات ایرانکیش در پیادهسازی هوشتجاری در شرکت، به دوبخش زیرساخت و مقدمات پیادهسازی هوشتجاری و بخش مربوط به دادهکاوی تقسیم شد که بخش نخست را بنده و بخش دوم را جناب آقای جابری دوست ارائه دادیم که بسیار مورد توجه قرارگرفت.”
وی درباره این که کسب تندیس بلوغ هوشتجاری تا چه اندازه میتواند برای شرکت حائز اهمیت باشد پاسخ داد: “این جایزه درواقع مهرتاییدی بود براینکه ما در مسیردرستی برای پیادهسازی هوشتجاری حرکت میکنیم باتوجه به وسعت شرکت کنندگان در نخستین کنفرانس هوشتجاری، و دریافت این جایزه توسط ایران کیش میتوان گفت اکنون از صحت مسیری که پای درآن گذاشتیم اطمینان پیدا کردیم.”
از 3 سال قبل شروع کرده بودیم
به سراغ علی اصغر جابری دوست کارشناس طراحی داشبوردهای اطلاعاتی ایران کیش هم می رویم کسی که این چندروز برای هماهنگی کارهای حضور در نخستین کنفرانس هوش تجاری خواب و خوراک نداشته است وی درباره حضور در نخستین کنفرانس هوش تجاری اظهار کرد :” حضور در اولین کنفرانس تخصصی هوش تجاری در کل ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همانطور که پیش بینی می کردیم بسیاری از شرکت های حمل ونقل ، خدماتی ، دارویی ، ارائه دهنده خدمات پرداخت ، بانک ها در آن حضور داشتند که خداراشکر توانستیم تندیس بلوغ هوش تجاری در بخش پیاده سازی را به عنوان بهترین شرکت در میان همه رقبا، به دست آوریم .”
وی گفت :”خیلی ازاصولی که دراین کنفرانس گفته می شد مسائلی بود که ما در شرکت ایران کیش، از 3 سال قبل عملیاتی کردیم ”
جابری دوست درباره مقاله ارائه شده ایران کیش نیز توضیح داد :” این مقاله درباره تجارب شرکت ایران کیش پیرامون پیاده سازی هوش تجاری در یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت بود . پیاده سازی هوش تجاری دارای یکسری کلیاتی است که ما آن را نخستین بار برای شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت، سفارشی کردیم و برای این کار نیز چون هیچ منبع داخلی دردسترس نبود تماما از منابع روز دنیا بهره بردیم .”
جابری دوست نیز با کبیری هم عقیده است و مهمترین تاثیر دریافت تندیس هوش تجاری در نخستین کنفرانس تخصصی هوش تجاری کشور را بیانگر راه و مسیر درستی می داند که در حال طی شدن است وی گفت:” مشخص شد که بر اساس تجربیات خودمان و براساس مسائل روز دنیا در این راه گام برداشتیم . اینکه استراتژی ها را درهوش تجاری پیاده سازی کنیم ، گزارش ها را پروژه ای ببینیم ، خیلی از کارها مورد تایید قرار بگیرد، نشان می دهد که بایدهمین مسیر را با سرعت بیشتری طی کنیم . ”
وی خاطرنشان کرد :”نوع صنعتی که در آن فعالیت داریم نیازمند یک سامانه خیلی قوی گزارش گیری است ، می توانیم بگوییم هیچ صنعت دیگرمثل صنایع بانکی یا صنایع پرداختی این حجم عظیم دیتا را ندارند . و این موضوع نقش هوش تجاری درشرکت را پررنگ تر می کند .”
به نظر می آید اکنون ایران کیش با دریافت رتبه نخست در اولین کنفرانس هوش تجاری کشور ، در مسیری دشوارتر نیز قرار گرفته است مسیری که تنها به ادامه روند گذشته برنمی گرددبلکه به دفاع از حیثیت امروزش برمی گردد که باید در آینده نیز از آن دفاع کند.