راه های بهره برداری برندهای تجاری از «بازی آفرینی (Gamification)»

فعالیتی که ماهیت بازی ندارد را با اِلمان ها و تفکرات بازی گونه هدایت کنید.

عصر بانک؛واژه «گیمیفیکیشن (Gamification)» یا «بازی آفرینی»، این روزها بسیار پرکاربرد شده است که اینگونه تعریف می شود: «فعالیتی که ماهیت بازی ندارد را با اِلمان ها و تفکرات بازی گونه هدایت کنید.» برای مثال به این داستان کوتاه توجه کنید:

 

“یک فروشگاه زنجیره ایی در سینسیناتی (Cincinnati) اولین شرکتی بود که با بهره برداری از بازی پوکمون به کسب و کار خود رونق داد. تنها چند روز پس از راه اندازی بازی جنگل جیم (Jungle Jim’s) در ایالات متحده یک نقشه سفارشی پوکمون  را بر روی Pokestops و Pokemon gym منتشر کرد. کاربران مشتاق قادر بودند از این اطلاعات استفاده کنند، اما هدف مدیران فروشگاه این نبود، هدف اصلی بهره برداری از این بازی برای رونق کسب و کار فروشگاه بود. در واقع رشد سریع محبوبیت جنگل جیم چیزی بود که مدیران این فروشگاه را بر آن داشت تا خود را به چالش بکشند. این چالش می توانست به آسانی تصور مشتری را از یک خرید معمولی به یک رویکرد کاملا متفاوت تغییر دهد، یا به نادیده گرفتن بازی و یا حتی ممنوعیت آن در محل فروشگاه بینجامد، واکنشی که احتمال زیاد برای حفظ محیط مجلل فروشگاه و جمعیت مشتریان ثابت آن که از مخاطبان بازی پوکمون مسن تر هستند، ممکن بود لازم باشد. جنگل جیم به خوبی می داند چگونه برای مخاطبان خود یک حس سرگرم کننده و شاد ایجاد کند، حسی که بسیاری از سوپرمارکت ها نمی توانند آنرا هنگام خرید در بین مخاطبین خود ایجاد کنند. تلفیق این دو حس به سرعت مورد حمایت کاربران پوکمون قرار گرفت و گروهی زیادی به صراحت این حرکت را ستایش کردند. بطوریکه از هر 100 پست فیسبوکی منتشر شده در خصوص اعلام وجود نقشه فروشگاه در بازی جنگل جیم 63 پست بارها به اشتراک مجدد گذاشته شد.”

حال این سوال پیش می آید که: «آیا بازی آفرینی به کسب کار شما رونق می دهد؟» جواب این است: «احتمالاً بله … اما به شرطی که کسب و کار شما سه مؤلفه زیر را داشته باشد:

1. مخاطب جوان

آیا مخاطبان شما در سنی هستند که به بازی علاقمند باشند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به احتمال زیاد با استراتژی مناسب موفق خواهید شد و اگر مخاطب شما مسن تر است اما به بازی های ویدیویی و فناوری علاقمند است، پاسخ ممکن است هنوز مثبت باشد.

2. سرعت و چابکی سازمان برای تغییر

آیا کسب و کار شما آنقدر سریع و چابک هست که بتواند به سرعت بازی های ویدئویی رشد کند و خود را با آن وفق دهد؟ اگر نه، بهتر است روش های دیگری را امتحان کنید. برای این نوع سازمان ها حرکت به سمت رسانه های اجتماعی و تعامل با مشتری و ایجاد المان های بصری خلاقانه، شاد و سرگرم کننده، کمک می کند تا حدی بازی آفرینی را تجربه کنند حتی اگر نتوانند آنرا بطور کامل اجرایی کنند.

3. تعامل قوی با مخاطبین

تعامل راهی است که برند شما را به یک بازی مهیج، سرگرم کننده و معنادار گره می زند. شاید با ارائه یک نقشه سفارشی یا قراردادن اهدافی در نزدیکی محل کسب و کار شما در یک بازی! این اتفاق را نباید فقط توئیت کردن یک پیام کلیشه ایی اعلام کرد و انتظار داشت مخاطبان، خودشان به آن توجه کنند و آنرا به اطلاع دیگران برسانند. تعامل راهی هوشمند، معتبر و تست شده است. راهی که هم برند و هم مخاطب خود را درگیر آن می بیندد و در نهایت خاطب حس می کند باید تجربه اش را با دیگران به اشتراک بگذارد.

 

مترجم: شهرام صمدیان

روابط عمومی شرکت شاپرک

منبع: prdaily.com

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.