چرا احساس مردم از تورم با نرخ تورم اعلامى متفاوت است؟

همه شما احتمالا در زندگى شخصی یا کارى تان با این سوال مواجه شده اید که چگونه تورم عمومى مصرف کننده یا تورم تولید کننده ١٠ یا ١٢ درصد اعلام مى شود در حالى که مثلا کالاى خاص خریدارى شده توسط شما یا مواد اولیه اى که آن را تهیه مى کنید نسبت به سال گذشته خیلى بیشتر از این نرخ اعلامى افزایش قیمت داشته است.

عصر بانک؛در ایران همه اول به صحت آمارها شک مى کنند اما جواب این سوال را باید در تعریف نرخ تورم و نحوه محاسبه آن جستجو کرد. 

 

تورم در تعریف به معنى افزایش پیوسته سطح عمومى قیمت کالاها و خدمات است اما در محاسبه آن مراکز آمارى ملاحظات خاصى دارند.به دلیل تنوع بسیار زیاد کالاها چه کالاهاى مصرفى و چه مواد اولیه، بر اساس استاندارد بین المللى SNA مراکز آمارى از بین هزاران کالا و خدمت یک سبد محدود از کالاها و خدماتى که بیشترین استفاده مشترک در بین آحاد مردم دارند را انتخاب کرده و این کالاها را در چندین گروه دسته بندى مى کند و تورم تنها براى این کالاها محاسبه مى شود . به عنوان مثال بانک مرکزى در تورم مصرف کننده کالاهاى منتخب را در ١٢ گروه و در تورم تولید کننده کالاها را در ٨ گروه دسته بندى کرده است و تورم عمومى میانگین وزنى این گروه هاست . 

 

اما چرا احساس ما از تورم با نرخ هاى اعلامى متفاوت است ؟ این احساس متفاوت به سه دلیل است :

 

١- این احتمال وجود دارد کالا یا خدمتى که شما تورم آن را با تورم عمومى مقایسه مى کنید اصلا در سبد تورم نباشد به عنوان مثال شما نمى توانید تغییرات قیمت یک خودرو مرسدس بنز را با نرخ تورم کل مقایسه کنید .

 

٢- این احتمال وجود دارد که شما بیشتر از یک گروه خاص از گروهاى ١٢ گانه تورم مصرف کننده یا ٨ گانه تورم تولیدکننده استفاده کنید و تورم این گروه را با تورم کل مقایسه کنید . مثلا بیشتر کالاهاى مصرفى شما از گروه خوراکى ها و آشامیدنى هاست و شما تورم این گروه خاص را با تورم کل مقایسه مى کنید . 

 

٣- حتى این احتمال است که شما از کالاهاى همه گروه هاى تورمى استفاده کنید اما اینکه شما با چه وزنى از گروه هاى مختلف استفاده مى کنید سبب احساس تورمى متفاوتى از نرخ تورم کل مى شود. 

 

به همین دلایل است که شاید بتوان گفت نرخ تورم اعلامى توسط مراکز آمارى ایران از نظر ساختار و استاندارد و قدمت محاسبه با در نظر گرفتن ملاحظات ذکر شده از معتبرین و قابل استناد ترین آمارهاى اقتصادى اعلامى در ایران است و احساس متفاوت ما از نرخ تورم به معنى انحراف آمارى این نرخ نیست. 

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.