رک‌های هوشمند دوچرخه، 7 در 24 با کارت شهروندی

تفاوت رک هوشمند دوچرخه و خانه‌های دوچرخه در چیست و استفاده از دوچرخه چه تأثیری در کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد . اینها سؤالاتی است که در این گزارش «سیدنواب حسینی‌منش» مدیر حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران به آنها پاسخ داده است.

عصر بانک؛ طرح رک هوشمند دوچرخه از مناطق مرکزی شهر که بیشترین حجم سفرهای پایتخت در آنها انجام می‌شود آغاز خواهد شد. مناطق 6، 7، 11 و 12 در گام نخست برای انجام این طرح انتخاب شده‌اند که از این میان رک‌های هوشمند دوچرخه در محدوده بازار تهران نصب شده است.

 

مزیت‌های رک هوشمند دوچرخه

حالا که هنوز طرح رک هوشمند دوچرخه اجرایی نشده است علاقه‌مندان به استفاده از دوچرخه می‌توانند این وسیله حمل‌ونقل پاک را از خانه‌های دوچرخه تحویل بگیرند. این در حالی است که  این طرح می‌تواند تحولی بزرگ در چرخه حمل‌ونقل منطقه به وجود آورد.

 

حسینی‌منش درباره مزیت رک‌های هوشمند دوچرخه نسبت به خانه‌های دوچرخه می‌گوید: «خانه‌های دوچرخه ساعت کار دارند و علاقه‌مندان فقط ساعت 7 تا 19 می‌توانند دوچرخه تحویل بگیرند؛ در حالی که رک هوشمند دوچرخه 24 ساعته است و افراد در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند دوچرخه تحویل بگیرند و با آن در پایتخت سفر کنند. ضمن اینکه هزینه نگهداری و پشتیبانی از رک‌های هوشمند به مراتب کمتر از خانه‌های دوچرخه است.»
کارت شهروندی، کلید قفل رک‌های هوشمند

 

رک‌های هوشمند دوچرخه برخلاف خانه‌های دوچرخه متصدی ندارد و دوچرخه‌ها در ورودی‌های مخصوص قفل می‌شود. شهروندان برای تحویل دوچرخه باید کارت شهروندی بانک شهر داشته باشند که این کارت چند منظوره است و از آن در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و رک‌های هوشمند دوچرخه استفاده می‌شود. این کارت یک کارت اعتباری است و مانند یک عابربانک عمل می‌کند. کارت شهروندی که روی آن عکس و کد ملی دارنده کارت درج می‌شود از شعب بانک شهر قابل دریافت است.

 

صفر تا صد طرح رک هوشمند دوچرخه

مدیر حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران از امکان رزرو اینترنتی دوچرخه خبر می‌دهد و می‌گوید: «شهروندان با مراجعه به پایگاه اینترنتی bike.tehran.ir می‌توانند کد کاربری و رمز عبور دریافت کنند که با استفاده از این کد کاربری امکان رزرو دوچرخه از طریق تلفن همراه هم میسر است. به‌عنوان مثال شما سر کلاس دانشگاه نشسته‌اید؛ چند دقیقه به پایان کلاس با تلفن همراه خود دوچرخه رک چهارم را رزرو می‌کنید. این دوچرخه به مدت 10 دقیقه رزرو شما و فقط با کارت شهروندی شما قابل دریافت است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.