دانستنی‌های کسب‌و‌کار در کشور جزیره‌ای قبرس

اقتصاد جمهوری قبرس با نقش عمده بخش خصوصی تعریف می‌شود؛ دولت این کشور سیاست‌هایی را به‌منظور افزایش و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تدوین کرده است.

عصر بانک؛قبرس کشوری است که در شرق دریای مدیترانه واقع شده و سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه محسوب می‌شود. جمهوری قبرس عضو اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود 800 هزار سکنه که تقریبا 84 درصد آنها را یونانی‌ها، 12 درصد ترک‌ها و مابقی را اقلیت‌های قومی مانند مارونی‌ها، ارمنی‌ها، لاتین‌ها و کارگران خارجی تشکیل می‌دهند. قبرس شمالی (ترک‌نشین) و قبرس جنوبی (یونانی‌نشین) تقسیم می‌شود که در آن هر دو زبان ترکی و یونانی رسمی هستند. 

اقتصاد جمهوری قبرس با نقش عمده بخش خصوصی تعریف می‌شود؛ دولت این کشور سیاست‌هایی را به‌منظور افزایش و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تدوین کرده است. بازار داخلی کوچک و شرکت‌ها غالبا کسب‌و‌کارهای کوچک هستند. به این دلیل، همه بخش‌های اقتصاد متمایل به بازارهای بین‌المللی هستند. صادرات قبرس عمدتا به کشورهای اروپایی، به‌خصوص انگلستان، یونان و آلمان است. صادرات اصلی این کشور کالاهایی مانند پوشاک، محصولات دارویی، سیمان، مبلمان و محصولات کشاورزی است. قبرس در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست و در سال 2008 با استفاده از یورو به‌عنوان پول رسمی، عضو حوزه یورو شد.درآمد عمده قبرس عمدتا از راه توریسم است و برای تمام مشاغل مرتبط با توریسم، اعم از رستوران‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌های توریستی، ورزش‌های تفریحی و ساحلی یک بهشت محسوب می‌شود. موقعیت استثنایی قبرس که بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد، موجب شده تا مشاغل مربوط به صادرات و واردات و بازرگانی و تجارت رونق بسیار خوبی داشته باشند. اما قبرس برای مشاغلی مانند مهندس معدن، صنعتگر و تولیدکننده کالاهای صنعتی، خلبان، جراح متخصص یا راننده تریلی چندان مناسب نیست. در قبرس نباید در مورد سیاست‌‌ها و تقسیم جزیره صحبت کنید؛ چراکه این موضوعی حساس هم برای یونانی‌ها و هم برای ترک‌ها است. 

توازن کار-زندگی

مفهوم توازن کار-زندگی یک روند مهم در جامعه مدرن است. گرچه، توانایی دستیابی به چنین توازنی با جامعه سالخورده، رکود اقتصادی و روند‌های فعلی در تشکیل خانواده تحت فشار است. مقررات استخدام به‌منظور دستیابی به توازن بهتر کار-زندگی اجرا می‌شود؛ اما کار پاره‌وقت در قبرس مانند کشورهای جدید دیگر اتحادیه اروپا، به خوبی توسعه نیافته است. اما مردان و زنان این کشور دشواری‌هایی در یافتن زمان بیشتر برای گذراندن وقت بیشتر با خانواده‌‌هایشان به‌خصوص با فرزندان‌شان را گزارش داده‌اند. خانواده نقش اساسی در ساختار اجتماعی قبرس ایفا می‌کند و روابط خانوادگی از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

تعطیلات و ساعات کاری

در قبرس تعطیلات عمومی و سنتی بسیار زیادی وجود دارد. تعطیلات مهم عمومی عبارتند از: اول ژانویه (روز سال نو)، 25 مارس(روز استقلال یونان)، اول مه (روز کارگر)، اول اکتبر(روز استقلال قبرس).  ساعات عادی کار در قبرس بین 8:30 صبح تا 1 بعدازظهر و از 2 بعدازظهر تا 5:30 عصر است؛ گرچه برخی ادارات ساعات استراحت ناهار را طولانی‌تر یا روزهای کاری را در ماه‌های تابستان کوتاه‌تر خواهند کرد. ادارات دولتی بین 7:30 تا 8:30 صبح باز می‌شوند و بین 2:30 تا 3:30 عصر تعطیلند.

اهمیت جلسات کسب‌و‌کار

قبرسی‌ها زمان زیادی را صرف تلاش برای ایجاد روابط خوب در کسب‌و‌کار می‌کنند. به‌منظور شناخت دقیق شما، ممکن است آنها شما را به نوشیدن قهوه در یک Kafenio (یک نوع کافی‌شاپ) یا اشتراک ناهار با یکدیگر، پیش از مطرح کردن موضوع کسب‌و‌کار دعوت کنند.  تبادل اطلاعات یا ایده‌هایی که طی جلسات غیررسمی مطرح می‌شوند برای ایجاد یک رابطه بلندمدت مبتنی‌بر اعتماد ضروری است. یک جلسه تجاری می‌تواند با یک ناهار در اداره یا شام در یک رستوران که توسط شریک کاری قبرسی شما سازماندهی شده پیش برود. به‌منظور ایجاد یک جلسه تجاری اولیه، باید پیش‌تر با نامه‌نگاری به شرکت و سپس پیگیری با تماس تلفنی یا ایمیل، درخواست یک قرار ملاقات کنید. از شما انتظار می‌رود تا وقت‌شناس باشید؛ گرچه ممکن است که شریک قبرسی شما دیر به جلسه برسد.

فرآیند مذاکره

مذاکرات طی جلسه اولیه اتفاق نخواهد افتاد؛ چراکه این امر در روابط تجاری بسیار زود ارزیابی می‌شود. بنابراین صبور بودن اهمیت ویژه‌ای دارد. اجازه دهید زمان زیادی برای مذاکرات صرف شود. قبرسی‌ها از هنر مذاکره لذت می‌برند و چانه‌زنی پیش از مذاکره را دوست دارند. قبرسی‌ها در جلسات، معمولا لبخند می‌زنند و به هم دست می‌دهند. زمانی که وارد اتاق جلسه می‌شوید، می‌توانید به جای «صبح‌بخیر» به شریک خود به یونانی بگویید « kaliméra» یا به جای «عصربخیر» بگویید « kalispéra». در پایان جلسه، باید از هر فرد به‌طور مجزا خداحافظی کنید. در سراسر قبرس، باید حرفه‌ای رفتار کنید و به آنچه می‌گویید توجه کنید؛ به این ترتیب سهوا به کسی توهین نخواهید کرد. قبرسی‌ها تماس تلفنی و دیگر ارتباطات رسمی را مهم تلقی می‌کنند؛ اما ترجیح می‌دهند تا روابط شخصی ایجاد کنند. به همین دلیل آنها به جلسات رودررو در روند مذاکرات کسب‌و‌کار علاقه دارند.

زبان

اکثریت قبرسی‌ها به زبان یونانی صحبت می‌کنند، اما زبان انگلیسی به‌طور گسترده صحبت می‌شود و زبان عمده کسب‌و‌کار در قبرس محسوب می‌شود. زبان ترکی، زبان رسمی در قبرس شمالی است. فرانسوی و آلمانی نیز در این کشور به‌خصوص در نواحی توریستی صحبت می‌شود؛ البته نه به گستردگی زبان انگلیسی. 

روابط کسب‌و‌کار

اصول محیط کسب‌و‌کار در قبرس، احترام، اعتماد شخصی و مهمان‌نوازی است. قبرسی‌ها ایجاد روابط شخصی با شرکای کسب‌و‌کار را یک جنبه بسیار مهم از کسب‌و‌کارشان می‌بینند. کارت ویزیت در یونان باید به زبان یونانی و انگلیسی تهیه شود تا ارتباطات را تسهیل کند. در قبرس باید شریک خود را به‌طور رسمی با القاب خطاب کنید. وقتی یک رابطه شخصی‌تر شد، شریک شما طبیعتا باید از شما بخواهد که او را به اسم کوچک صدا کنید. گرچه قبرس به‌طور کلی یک کشور امن محسوب می‌شود، اما تهدید تروریسم در آنجا وجود دارد. میلیون‌ها خارجی‌ هر سال از قبرس دیدن می‌کنند و بیشتر این بازدید‌ها بدون مشکل است. استانداردهای رانندگی در این کشور ضعیف است؛ بنابراین توصیه می‌شود با احتیاط رانندگی کنید.  

 

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: businessculture

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.