فرایند دریافت اعتباراسنادی در بانک صادرات چگونه است؟
عصر بانک؛ اعتبار اسنادی نوعی شیوه پرداخت است که بانک به درخواست خریدار/ متقاضی ، به منظور خرید یا سفارش کالا یا خدمات متعهد می شود تا در مقابل اسناد مقرر در متن اعتبار و در سررسید معین مشروط بر رعایت شرایط اعتبار به ذینفع اعتبار پرداخت نماید . اعتبارات اسنادی مزبور می تواند به صورت نقد ( دیداری) یا مدت دار ( نسیه) انجام شود .
هدف
اطمینان دادن به طرفین معامله جهت انجام تعهدات و پرداخت ثمن بهطور منظم و بر اساس اسناد موجود در معامله .
شرایط و ضوابط
اخذ مجوزهای قانونی لازم از وزارتخانه ها و مراجع ذیصلاح با توجه به قانون مقررات صادرات و واردات و آییننامههای اجرایی مربوطه
انجام ثبت سفارش نزد وزارت صنعت و معدن و تجارت
پرداخت کارمزد خدمات بانکی و تأمین مبلغ پیشدریافت به ارز یا ریال که توسط بانک تعیین میگردد
ارائه وثایق و تضمینات لازم
فقدان هرگونه بدهی و عدم ایفای تعهد متقاضی (اعم از ارائه پروانه گمرکی کالا) نزد سیستم بانکی کشور
در صورت پرداخت مبلغ اعتبار توسط بانک و تاخیر در تامین وجه اعتبار (وجه سیاهه)، اخذ سود و جریمه تاخیر از تاریخ پرداخت وجه به بانک کارگزار فروشنده/ ذینفع توسط بانک تا هنگام تسویه حساب و تحویل اسناد ، محاسبه و دریافت خواهد شد.
در صورت ارائه پیش پرداخت به فروشنده/ ذینفع، بانک کارگزار فروشنده/ ذینفع، می باید در صورت عدم حمل کالا یا ارائه خدمات و ابطال اعتبار، مبلغ پیش پرداخت را با سودی معادل سود ارائه تسهیلات به بخش خدمات، تضمین نماید.
مدارک مورد نیاز
کارت بازرگانی معتبر
کد اقتصادی و شناسه ملی
اصل و تصویر شناسنامه
فرم ثبت سفارش که به تایید اداره کل مقررات صادرات و واردات – دفتر ثبت سفارشات در استان تهران و سازمان بازرگانی استان در استانهای کشور رسیده و دارای اعتبار باشد. (در صورت واردات به مقصد سرزمین اصلی)
بیمه نامه و پیش فاکتور
کارمزدها و هزینه ها
طبق آخرین بخشنامه ها و اطلاعیه های بانک
فرایند ارائه سرویس
مراجعه مشتری به وزارتخانه ذیربط و ارائه پروفرما و دریافت مجوز ورودکالا
مراجعه مشتری به وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ مجوز ورود کالا
ارائه اوراق ثبت سفارش ممهورشده به مهر وزارت صنعت، معدن و تجارت ، پروفرما، بیمه نامه و درصورت نیاز، مجوز سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور به یکی از شعب ارزی بانک صادرات
تامین هزینه های افتتاح اعتباراسنادی توسط مشتری
افتتاح اعتبار اسنادی از طریق ارسال پیام سوئیفتی
حمل کالا و دریافت اسناد حمل از کارگزار
تأمین ما به التفاوت وجه مورد نیاز تا مبلغ پیش پرداخت اولیه توسط مشتری، ظهر نویسی و تحویل اسناد به مشتری جهت ترخیص کالا
توضیحات تکمیلی
٤ رکن اساسی را در یک اعتبار اسنادی می توان به صورت زیر تعریف نمود :
گشایش کننده اعتبار (خریدار) : شخصی است که قصد واردات کالا از کشور دیگری دارد و برای گشایش اعتبار اسنادی به بانک مراجعه می کند .
بانک عامل : بانکی است که به درخواست خریدار کالا اقدام به گشایش اعتبار اسنادی میکند .
بانک کارگزار : بانکی است که با بانک عامل در ارتباط بوده و از طرف خریدار و بانک عامل پرداخت وجه کالا به فروشنده را تعهد می کند .
ذینفع اعتبار اسنادی(فروشنده کالا) : شخصی است که پس از ارسال کالا و ارائه مدارک مورد توافق طبق شرایط اعتبار اسنادی وجه اعتبار را از بانک کارگزار دریافت می کند.
/سایت بانک صادرات