نمودار/ وام‌های بانکی 8 ماهه نخست امسال برای چه‌ اهدافی پرداخت شده‌اند؟

در هشت ماهه سال 94، هدف دریافت 63.3 درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها تامین سرمایه در گردش بوده است. دیگر اهداف چه سهمی از تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند؟

عصر بانک؛بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی  سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی در هشت ماهه سال جاری مبلغ 139 هزار میلیارد تومان معادل 63.3 درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با هشت ماهه سال گذشته مبلغ 14.3 هزار میلیارد تومان معادل 11.5 درصد افزایش داشته است.

در میان شش بخش کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌ها، بیشترین سهم تانین سرمایه در گردش به بخش صنعت و معدن اختصاص دارد که در هشت ماهه سال جاری معادل 53.1  هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از تخصیص 38.2 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی است.

همچنین ملاحظه می‌شود از 64.2 هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 82.6 درصد آن (مبلغ 53.1 هزار میلیارد تومان) در بخش تامین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است. 

بعد از تامین سرمایه در گردش، بیشترین هدف از دریافت تسهیلات بانک‌ها، ایجاد فعالیت اقتصادی بوده که 10.8 درصد معادل 23.6 هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات بوده است. 

بعد از ایجاد، به ترتیب خرید کالای شخصی، توسعه، خرید مسکن، سایر و تعمیر به ترتیب با 9، 5.5، 5.2، 4.6 و 1.7 درصد هدف از دریافت تسهیلات پرداختی بانک‌ها را به خود اختصاص داده است. 

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.