تامین مالی پروژه‌های بزرگ با صکوک استصناع

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تامین مالی پروژه‌های بزرگ با استفاده از اوراق صکوک استصناع (اوراق سفارش ساخت صنعت) انجام می‌شود.

عصر بانک؛به نقل از سنا، ولی نادی قمی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بازاری کاملا مقرراتی است، گفت: نرخ بازار سرمایه باید پایین‌تر از نرخ بازار پول باشد، در حالی که اکنون نرخ این دو باهم برابر است؛ اما امیدواریم به سمت کاهش نرخ بازار سرمایه حرکت کنیم که در این راستا فعالیت‌های خوبی هم انجام شده است.

 

سمینار تخصصی "صکوک استصناع، ساختار اجرایی و شرایط انتشار" با همکاری مرکز مالی ایران و تامین سرمایه نوین و باحضور فعالان بازار سرمایه در هتل استقلال تهران برگزار شد.

 

در این سمینار، علی نقوی، مدیر عامل مرکز مالی ایران، یکی از مهمترین برنامه های این مرکز را برگزاری دوره های آموزشی کاربردی و نشست های تخصصی به منظور آشنایی با ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه عنوان کرد که در همین راستا این نشست برگزار شده است.

 

نقوی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری مرکز مالی ایران با دانشگاه‌های نفت و تهران افزود: توسعه همکاری همای علمی و آموزشی در قالب برگزاری دوره های کوتاه مدت و میان مدت از برنامه هایی است که در قالب این تفاهم نامه ها انجام خواهد شد.

 

وی در پایان از برگزاری دوره های آموزشی تامین مالی بین‌المللی در پسا تحریم در مرکز به منظور اشنایی فعالان حوزه مختلف خبر داد.

 

در ادامه این سمینار، ولی نادی قمی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین گفت : صکوک استصناع یا اوراق سفارش ساخت راه را برای تامین مالی پروژه های بزرگ باز کرده است.

 

وی با بیان اینکه این اوراق می‌تواند در تامین مالی پروژه‌های صنعتی معدنی کشور استفاده شود، تصریح کرد: با ورود این این صکوک به بازار ، صنعتگران و پیمانکاران می توانند نقاط ضعف آن را بررسی و ما را از آن مطلع کنند .

 

نادی قمی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بازاری کاملا مقرراتی است، گفت: نرخ بازار سرمایه باید پایین‌تر از نرخ بازار پول باشد در حالی که اکنون نرخ این دو باهم برابر است ؛ اما امیدواریم به سمت کاهش نرخ بازار سرمایه حرکت کنیم که در این راستا فعالیت‌های خوبی هم انجام شده است.

 

در ادامه این مراسم معاون مالی تامین مالی شرکت سرمایه نوین گفت: سازمان بورس نهادها را الزام به رتبه‌بندی کرده‌است که در اوراق صکوک استصناع از این دستورالعمل سازمان استفاده شد و در واقع شرکت هلدینگ توسعه ملی به عنوان رکن ضامن در این اوراق قرار دارد.

 

علیرضا کدیور افزود: در روز عرضه اولیه این اوراق بیش از 5 برابر انتظار تقاضا داشتیم و برای 163 میلیارد تومان اوراق بیش از 800 میلیارد تومان درخواست تقاضا وارد سیستم شد.

 

حسینی مقدم، معاون ناشران شرکت بورس تهران هم در سمینار تخصصی "صکوک استصناع، ساختار اجرایی و شرایط انتشار" اظهار داشت: با توجه به پذیرش اوراق صکوک استصناع ، برنامه جدی برای پذیرش انواع اوراق استقراضی در دست داریم که تاکنون 318 شرکت پذیرفته‌شده‌اند و این می‌تواند اعتبار خوبی در اقتصاد کشور باشد.

 

وی با بیان اینکه در کشور ما این بازار هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، افزود: در صورتی که بانک ها بخواهند شرکت‌های بزرگ تامین مالی کنند، می توانند اوراق آنها را خریداری کنند؛ در واقع بانک ها به جای عرضه تسهیلات به این شرکت ها از اعتبار آنها برای تامین مالی بهره ببرند.

 

اوراق استصناع یا اوراق سفارش ساخت جدیدترین ابزار تامین مالی در بازارهای مالی اسلامی است؛ این اوراق از جمله اوراق بهاداری است که امکان استفاده از منابع خرد را برای تامین مالی پروژه‎ها و طرح‎هایی که موضوع پروژه یا بخشی از آن ساخت یک دارایی با ویژگی مشخص و تحویل آن در موعد زمانی معین باشد، ایجاد می‌کند.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.