شرط بانک مرکزی برای فعالیت ثامن‌الحجج

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه خوشبختانه دامنه فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز محدود‌تر شده و الان تعداد محدودی از این مؤسسات باقی مانده است، درباره سرنوشت مؤسسه ثامن‌الحجج اظهار کرد: اگر مدیران این مؤسسه برخی اقدامات و شرایط را انجام دهند بانک مرکزی برای آن مجوز صادر می‌کند و اگر این شرایط را رعایت نکنند موظف خواهیم بود طبق ضوابط با آن برخورد کنیم.

عصر بانک؛ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با پایگاه خبری آفتاب گفت: درباره این مؤسسه اخیراً هیأت نظارتی با عضویت بانک مرکزی، نیروی انتظامی، شورای امنیت کشور، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه شکل گرفته و کار خود را نیز آغاز کرده که حسابرسی دقیق به‌عمل بیاید تا اطمینان پیدا کنیم که سپرده‌های مردم قابل تحقق است و دسترسی به آن وجود داشته باشد. وی افزود: اگر مسئولان این مؤسسه همراهی کامل را انجام دهند بانک مرکزی نیز همراهی خواهد کرد.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی نیز با ذکر این نکته که قطعاً کاهش نرخ سود بانکی را خواهیم داشت، گفت: نرخ فعلی مورد قبول نیست و ما در بحثی هم که در شورای پول و اعتبار داشتیم، همه اعضای این شورا براین باور هستند که باید روشی درپیش گرفته شود که نرخ سود به آن دامنه قابل‌قبول برسد و دامنه قابل‌قبول هم با تورم تعیین می‌شود.وی با بیان اینکه همه معتقدند که نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند، افزود:

 

در شیوه پایین آوردن نرخ سود بانکی بحث است. وی درباره اینکه چرا هیچ‌وقت نرخ سود بانکی در ایران متناسب با نرخ تورم تنظیم نشده است گفت: زمانی می‌گوییم که این نرخ بالاست و یک دستوری صادر می‌کنیم که این تبعات منفی زیادی را ایجاد می‌کند و یک راه دیگر این است که با چند اقدام در کنار همدیگر این بیماری را علاج کنیم. وی با اشاره به جلساتی که درباره کاهش نرخ سود بانکی برگزار شده است، گفت:‌ ما از همفکری و تبادل‌نظر در شورای پول و اعتبار در این راستا استفاده می‌کنیم. بانک‌ مرکزی مجوزهایی از شورای پول و اعتبار دریافت کرده و با آن مجوزهاست که در بازار بین‌بانکی دخالت می‌کند و می‌خواهد نرخ را هدایت کند.

 

سیف درباره دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز هم گفت: واقعیت این است که در حال حاضر من به هیچ‌وجه نرخ‌های موجود در بازار ارز را تأیید نمی‌‌کنم. این نوسانات به‌دلیل اخبار هیجانی که گاه و بیگاه شنیده می‌شود، یک اتفاقات خاص فصلی است. وی افزود: با روش‌های دستوری و سیستم‌های پلیسی نمی‌شود نظام بانکی و بازار را کنترل کرد .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.