چگونه با کمترین منابع بیشترین کار را انجام دهیم؟
عصر بانک؛ناوی راجو (Navi Radjo) سالها در زمینه «جوگا د1» یا نوآوری بهصرفه مطالعه کرده است. بسیاری از کارآفرینان در بازارهای نوظهور تلاش کردند از منابع محدود، بیشترین استفاده را ببرند. راجو سه اصل برای آنکه چگونه با کمترین منابع، بیشترین کار را انجام دهیم، با ما به اشتراک میگذارد.
زندگی در یک کشور در حال توسعه به شما میآموزد که از منابع محدود بیشترین استفاده را ببرید و راههای خلاقانهای مییابید که از آنچه صاحب آن هستید، دوباره استفاده کنید. اگر در آفریقا، شارژ گوشی همراه شما تمام شود، کارآفرینان مدبری وجود دارند که گوشی شما را با دوچرخه شارژ میکنند. در لیمای پرو، رطوبت هوا بالا است و در سال فقط یک اینچ باران میبارد. یک کالج مهندسی، بیلبوردی تبلیغاتی طراحی کرد که رطوبت هوا را جذب و آب تصفیه شده تولید میکند، 90 لیتر در هر روز. کارآفرینان در هند، چین، آفریقا و آمریکای جنوبی شگفت انگیزند. آنها ایدههای خود را در آزمایشگاههای بزرگ (R&D) ابداع نمیکنند؛ خیابان آزمایشگاه آنها است. زیرا آنها منابع اصلی مانند انرژی و سرویسهای پایه مانند سلامت و آموزش را در اختیار نداشتند.
زمانی که منابع خارجی نایاب هستند، شما باید به خودتان متکی باشید و از خلاقیتتان استفاده کنید تا راههای هوشمندانهای برای حل مشکلات بیابید. راهحلهای جوگاد متمایز و کامل نیستند، اما با کمترین قیمت ارزشمندترین چیزها را به وجود میآورند. این امر، لازمه ابتکارات بهصرفه است؛ ابتکاراتی که با استفاده از منابع کمتر، ارزش اقتصادی و اجتماعی زیادی خواهند داشت. بازارهای نوظهور، کارآفرینان و شرکتها، سعی دارند نوآوریهای بهصرفه را در جهت تحویل بهینه انرژی و سلامتی به میلیاردها نفر با درآمد کم و نیاز بالا در ابعاد بزرگتر ارائه کنند. بزرگترین ارائه کننده خدمات IT درچین، نئوسافت (NeoSoft)، یک راهحل پزشکی از راه دور برای کمک به پزشکها در شهرها توسعه داده است که براساس آن، آنها میتوانند بیمارهای پیر و فقیر را از راه دور درمان کنند. در روستاهای چین، این راهحل از دستگاههایی با کاربری ساده استفاده میکند تا پرستارها و تکنسینها هم بتوانند از آنها در کلینیکهای روستایی استفاده کنند. چین به شدت به این راهحلهای پزشکی نیاز دارد، زیرا تا سال 2050 بیش از نیم میلیارد شهروند سالمند خواهد داشت.
در کنیا، نیمی از جمعیت کشور از (M-Pesa) یا فناوری پرداخت با موبایل استفاده میکنند. از آنجا که 80 درصد آفریقاییها حساب بانکی ندارند، این یک راهحل فوقالعاده برای آفریقا محسوب میشود. (M-Pesa) اکنون منبع الهام دیگر مدلهای کسبوکار در قسمتهایی مانند انرژی شدهاست. (M-Kopa) جعبهای شامل یک پنل سقفی خورشیدی، سه چراغ (LED)، یک رادیوی خورشیدی و یک شارژر تلفن همراه است. این کیت با قیمت 200 دلار برای کنیاییها گران محسوب میشود. به کمک موبایل اکنون راهحل بهصرفه است. این کیت با یک سپرده ابتدایی 35دلاری و سپس پرداخت روزانه 45 سنت در اختیار شما قرار میگیرد. وقتی با تلفن همراهتان 365 پرداخت کوچک انجام دادید، شما صاحب محصول شده و از الکتریسیته پاک و رایگان استفاده میکنید. این یک راهحل فوقالعاده برای کنیاست، زیرا 70 درصد مردم خارج از شبکه برق زندگی میکنند. با شبکههای موبایل شما انرژی نایاب را به دست میآورید.
با نوآوریهای صرفهجویانه، کشورهای توسعه نیافته فاصله عقب ماندگی شان را کم میکنند و در برخی موارد حتی جهشی توسعهای مییابند. به جای ساخت بیمارستانهای گران میتوان از پزشکی از راه دور استفاده کرد تا میلیونها بیمار با هزینهای بهصرفه درمان شوند. در آفریقا، پرداختهای موبایلی و توزیع انرژی پاک جای ساخت بانک و شبکههای الکتریسیته را میگیرد.
نوآوریهای صرفهجویانه نقطه مقابل نوآوریها در کشورهای توسعه یافته است. در سیلیکونولی ما مدام در تلاش برای دستیابی به تکنولوژیهای بعدی هستیم. شرکتهای غربی، میلیاردها دلار را در (R&D) سرمایهگذاری میکنند و با استفاده از منابع طبیعی، محصولهای پیچیدهتری میسازند. آنها از مشتریها برای ویژگیهای جدید پول بیشتری میگیرند. اما متاسفانه مدل «بیشتر برای بیشتر» به سه دلیل دیگر کارآمد نیست: اول اینکه بخش بزرگی از مشتریان در غرب به علت کاهش قدرت خرید، دیگر نمیتوانند این محصولات گران را بخرند. آب و نفت رو به اتمام است و مهمتر از همه به علت تفاوت درآمد طبقه ثروتمند و متوسط، یک شکاف بزرگ بین محصولها و سرویسهای موجود و نیازهای پایهای مشتریان وجود دارد. امروزه هنوز بیش از 70 میلیون آمریکایی از خدمات بانکی استفاده نمیکنند، زیرا سرویسهای بانکی با نیازهای اساسی آنها تفاوت دارد.
درواقع بحران طولانی مدت اقتصاد غرب باعث شد که مردم به این فکر کنند که استانداردهای بالایی از زندگی را از دست داده و با محرومیت روبهرو هستند. تنها راهی که با آن میتوان به رشد و رفاه غرب تداوم بخشید، این است که یاد بگیریم با کمترین چیز بیشترین کار را انجام دهیم. خبر خوب این است که این اتفاق رخ داده است. چند شرکت غربی در حال فرا گرفتن نوآوری به صرفه هستند تا محصولاتی مقرون به صرفه برای مصرف کننده غربی بسازند. مثلا در چین مهندسان مراقبتهای بهداشتی زیمنس، یک دستگاه سی. تی. اسکن طراحی کردهاند که استفاده از آن برای پرستاران و تکنسینها آسان است. با این دستگاه میتوان بیماران بیشتری را بهطور روزانه اسکن کرد و انرژی کمتری نیز مصرف کرد. این روش هزینه درمان را تا 30 درصد و دوز تابش را تا 80 درصد کاهش میدهد.
انقلاب نوآوری بهصرفه در غرب به وسیله کارآفرینان خلاق رهبری شد. آنها با راهحلهایی شگفت انگیز، نیازهای اساسی آمریکا و اروپا را هدف قرار دادند. مثلا دو استارتآپ زیر را در نظر بگیرید: (gthrive) طرحی بود که در سیلیکون ولی اجرا شد. در این طرح، سنسورهای پلاستیکی مانند خط کش ساخته شد که کشاورزان آنها را در قسمتهای مختلف زمین چسباندند. این سنسورها شروع به جمعآوری اطلاعاتی کردند که به کشاورزان امکان میدهد استفاده بهینهای از انرژی آب داشته باشند و ضمنا کیفیت و بازده محصولات را بهبود بخشند. مثال دوم، (Be-Bound) است که به شما امکان میدهد حتی در مناطقی که هیچ پهنای باندی ندارند، به اینترنت متصل شوید. آنها از تکنولوژی پایه پیام کوتاه برای این کار استفاده میکنند. با این راهحل 3 میلیارد نفر میتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.
با توجه به این چند مثال از نوآوری بهصرفه، این سوال پیش میآید که چگونه آن را بهکار ببرید؟
سه اصلی که برای این امر میتوانید استفاده کنید، عبارت است از:
1) راهحلهای ساده بسازید. به دنبال تحت تاثیر قرار دادن مشتری نباشید، ساده و قابل دسترس.
2) چرخ را دوباره اختراع نکنید. سعی کنید که منابع و داراییهای موجود و دردسترس را اهرم کنید.
3) موازی فکر و عمل کنید. شرکتها تمایل دارند که با مرکزیسازی فرآیندها در کارخانههای بزرگ و انبارها به شکلی افقی به سمت بالا حرکت کنند؛ اما اگر شما بخواهید زیرک باشید و با تنوع گسترده مشتریان سروکار داشته باشید، نیاز دارید با استفاده از یک زنجیره تامین توزیع شده و واحدهای کوچکتر تولیدکننده به نحوی موازی رشد کنید.
کشورهای نیمکرهجنوبی، پیشروی نوآوری به صرفه بودند؛ اما نیمکره شمالی اکنون در مواجهه با کمبود منابع است، حال باید یاد گرفت که چگونه با کمترین چیزها، بیشترین کارها را انجام داد. البته امید است که شکاف مصنوعی دو نیمکره از بین برود و با نوآوری بهصرفه، سیارهمان را حفظ کنیم.
وفتی منابع بیرونی محدود باشند شما مجبور میشوید که به خودتان تکیه کنید، باید به سراغ وافرترین منابع بروید و آن نبوغ و هوش بشر است که امکان استفاده از هوش انسانی برای پیدا کردن راههای خلاقانه برای حل مشکلات با منابع محدود را ایجاد میکند.
پاورقی:
1- جوگاد (Jugaad) لغتی هندی به معنای راهحل هوشمندانه در سختی، یعنی حل مشکلات با منابع محدود است.
مترجم: سارا احمدی
منبع: ted.com
/دنیای اقتصاد