شرایط ایران برای همکاری با بازارهای بین‌المللی بیمه

از زمان توافق برجام 40 شرکت خارجی با معاونت اتکایی بیمه مرکزی ایران برای حضور دربازار بیمه ایران نشست داشته‌اند.

عصر بانک؛ به گزارش اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، مینا صدیق نوحی با اعلام این مطلب، با اشاره به شکل‌گیری کارگروه پساتحریم در بیمه مرکزی گفت: از سال 89 تاکنون صنعت بیمه با تحریم شدید روبه‌رو بوده است، به‌طوری‌که در زمان تحریم سوئیفت بسته شد و امکان نقل و انتقال ارز نیز مقدور نبود، اما با تمام این اوصاف در طول دوران تحریم از حیث نگهداری ریسک و ارائه پوشش به ریسک‌های بزرگ ظرفیت‌سازی بسیار خوبی در صنعت بیمه انجام شد که این ظرفیت سازی باید در دوران پسا تحریم نیز حفظ شود و مورد توجه قرار گیرد. 

معاون اتکایی بیمه مرکزی به سیاست افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: قبل از شروع تحریم‌ها، سرمایه تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای 40 میلیارد تومان بود اما در زمان شروع تحریم‌ها، حتی سرمایه تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای افزایش پیدا کرد تا شرکت‌های بیمه‌ای تقویت شوند و ظرفیت نگهداری ریسک در آنها افزایش پیدا کند.

مونیخ ری، به ایران آمد

معاون اتکایی بیمه مرکزی از مذاکره با شرکت‌های فرانسوی، آلمانی، سوئیسی و ژاپنی و اعلام آمادگی آنها برای ورود در بازار بیمه ایران خبر داد و افزود: شرکت مونیخ ری آلمان ظرفیت عظیم و قابل‌توجهی برای پوشش ریسک‌های رشته‌های مختلف بیمه‌ای به ما اعلام کرده است که بعد از پایان تحریم‌ها قابل ارائه است.

او در ادامه به وضعیت شرکت مونیخ ری آلمان به‌عنوان یکی از شرکت‌های تراز اول دنیا اشاره کرد و گفت: شرکت مونیخ ری آلمان یکی از شرکت‌های اتکایی بزرگ در دنیا است که حق بیمه تولیدی این شرکت 41 میلیارد دلار است.

فرانسوی‌ها بروکرهای خود را راهی بازار بیمه ایران کردند

وی گفت: بروکرهایی از سوی شرکت‌های اتکایی بزرگ فرانسوی به ایران آمدند و علاوه‌بر این شرکت اکوری سوئیس هم در مذاکره‌ای سازنده، ظرفیت خیلی خوبی را برای پوشش ریسک در رشته‌های مختلف بیمه‌ای به ما پیشنهاد داده است.  

ژاپنی‌ها مشتاق خرید سهام شرکت‌های بیمه ایرانی

این عضو هیات عامل بیمه مرکزی همچنین ضمن اعلام خبرِ آمادگی سه شرکت بزرگ بیمه‌ای ژاپنی برای فعالیت در بازار بیمه ایران گفت: توکیومرین، سومپو و میتسویی از شرکت‌های بزرگ ژاپن هستند که 90 درصد بازار بیمه ژاپن در دست این سه شرکت بیمه‌ای است که هم‌اکنون این سه شرکت در حال بررسی بازار بیمه ایران هستند و هم‌اکنون پیگیر بررسی قوانین و مقررات تاسیس شرکت بیمه در ایران، خرید سهام شرکت‌های بیمه ایرانی و تاسیس شرکت مشترک بیمه‌ای هستند ضمن اینکه تاکنون برای پوشش ریسک به میزان 200 میلیون دلار اعلام آمادگی کردند.

فقط 40 میلیارد دلار حق بیمه تولیدی یک شرکت ژاپنی است

وی در ادامه با بیان این نکته که شرکت‌های بیمه معتبر دنیا با میزان حق بیمه‌های تولیدی سنجیده می‌شوند، افزود: حق بیمه تولیدی گروه بیمه‌ای توکیومرین ژاپن به‌عنوان یکی از غول‌های بزرگ بیمه‌ای دنیا، 20 میلیارد دلار در داخل ژاپن و حدودا 20 میلیارد دلار در خارج است این در حالی است که کل بازار بیمه ایران حدودا 8/ 6 میلیارد دلار است.  نوحی اظهار کرد: به نفع صنعت بیمه ماست که شرکت‌های خارجی بیشتری با ما وارد همکاری شوند تا ظرفیت اتکایی کشور بالا رود. 

نوحی اظهار کرد: اگر شرکت‌های خارجی ایده‌های جدید به بازار بیمه ما عرضه کنند به نفع صنعت بیمه ماست که شرکت‌های خارجی بیشتری با ما وارد همکاری شوند تا ظرفیت رشد و ضریب نفوذ بیمه در کشور بالا رود. وی در ادامه به توافق برجام- برنامه جامع اقدام مشترک و توافق اولیه برای رفع تحریم‌ها از اقتصاد ایران و ورود هیات‌های اقتصادی اروپایی به کشور پس از توافق هسته‌ای اشاره کرد و افزود: شرکت‌های اروپایی تخصص بالایی در بیمه دارند و اغلب در رتبه‌بندی‌های خوبی قرار گرفته‌اند بنابراین همان‌طور که در گذشته با شرکت‌های اروپایی وارد کار شدیم هم‌اکنون نیز در صورتی که اروپایی‌ها به دنبال رونق بیمه در کشور ما باشند ما حاضریم در چارچوب برنامه‌های خود و اقتصاد مقاومتی با اروپایی‌ها همکاری داشته باشیم و بخشی از ریسک‌های فاجعه آمیز و کلان خود را پس از استفاده بهینه از ظرفیت بازار بیمه داخل کشور، به آنها واگذار کنیم. 

نوحی در عین حال متذکر شد: البته این امر به آن معنا نیست که کشورها و شرکت‌هایی را که در طول دوران تحریم از ما حمایت کردند، فراموش کنیم و بنا داریم که با آنها همچنان مراوده داشته باشیم و حتی روابط خود با آنها را در اولویت قرار دهیم. به گفته وی، برخی کشورها ازجمله هند و روسیه در دوران تحریم تا آخرین لحظه با ما همکاری داشتند. 

 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.