کسری بودجه چگونه جبران شد؟

عدم تحقق منابع و به تبع آن مصارف در عملکرد هشت ماهه دخل و خرج دولت در سال جاری مشهود است. جایی که از منابع اصلی تا 55 هزار میلیارد تومان محقق نشده و نتوانسته تا حدود همین رقم را بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی اختصاص دهد. همچنین دولت نتوانسته حدود 56 هزار میلیارد تومان از بودجه بخش های مختلف را پرداخت کند.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، بودجه دولت در سال جاری تا حدود 294 هزار میلیارد تومان منابع عمومی و به عبارتی منابع اصلی برای درآمد و هزینه آن را به همراه دارد. حدود 157 هزار میلیارد تومان از این منابع از طریق درآمدها (103 هزار میلیارد تومان مالیات و 54 هزار میلیارد تومان سایر درآمدها)، 79 هزار میلیارد تومان از واگذاری دارایی سرمایه ای (نفت و فرآورده ها) و تا 58 هزار میلیارد تومان هم از محل واگذاری دارایی های مالی(انتشار اوراق و واگذاری شرکتهای دولتی) پیش بینی شده است. در مقابل باید این منابع در 213 هزار میلیارد تومان هزینه های جاری، 58 هزار میلیارد تومان عمرانی و تا 23 هزار میلیارد تومان تملک دارایی مالی هزینه شود.

 

این در حالی است که بر اساس مصوب عملکرد هشت دوازدهم، باید 106 هزار میلیارد تومان از مجموع درآمدها، 53 هزار میلیارد تومان از دارایی های سرمایه ای و تا 39 هزار میلیارد تومان از واگذاری دارایی مالی کسب درآمد شود که مجموعه ای تا 198 هزار میلیارد تومان را برای دولت در بر می گیرد.

 

اما آنچه خزانه از روند تحقق  درآمد و هزینه مالی دولت در این مدت منتشر کرده نشان می دهد که حدود 78 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمدها (58 هزار میلیارد تومان مالیات و 20 هزار میلیارد تومان سایر درآمدها) محقق شده و منابع ناشی از واگذاری دارایی های سرمایه ای 37 هزار میلیارد و حدود 28 هزار میلیارد تومان از واگذاری دارایی مالی بخش دیگر درآمد بودجه را تشکیل داده اند. در مجموع منابع عمومی را تا 143 هزار میلیارد تومان تا پایان آبان ماه رسانده که در مقایسه با 198 هزار میلیارد تومانی که برای تحقق در این دوره پیش بینی شده بود تا 55 هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمد وجود دارد.

 

از سوی دیگر برای هزینه و مصارف دولت در هشت ماهه سال جاری پیش بینی بر این بود که از 213 هزار میلیارد تومان، هزینه های جاری که عمده آن را حقوق و دستمزد تشکیل می دهد 144 هزار میلیارد تومان، بودجه های عمرانی(تملک دارایی سرمایه ای) تا بیش از 38 هزار میلیارد تومان و پرداخت سود ناشی از انتشار اوراق (تملک دارایی مالی) تا 15 هزار و 600 میلیارد تومان خرج شده و اختصاص می یافت.

 

این رقم در کل حدود 198 هزار میلیارد تومان مصارف مصوب  بوده و با درآمد پیش ببینی شده تراز می‌شود، اما بررسی آماری عملکرد این بودجه نشان از آن دارد که از این هزینه هم تا 56 هزار میلیارد تومان محقق نشده و به عبارتی دولت نتوانسته تا 56 هزار میلیارد تومان از بودجه بخش های مختلف را پرداخت کند که از مهمترین آنها بودجه عمرانی است.

 

این در حالی است که برای هزینه های جاری تا 122 هزار میلیارد تومان، بودجه عمرانی 15 هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی تا 4200 میلیارد تومان و در کل تا بیش از  141 هزار میلیارد تومان پرداختی انجام شده است که بر عدم پرداخت حدود 56 هزار میلیارد تومان از بودجه های پیش بینی شده در هشت ماهه امسال تاکید دارد.

 

در مجموع با توجه به بیش از 143 هزار میلیارد تومان منابع محقق شده و تا رقمی بیش از 141 هزار میلیارد تومان هزینه هایی که انجام شده است، ظاهرا دولت دراین مدت با کسری بودجه همراه نبوده و عدم تحقق درآمدها را با عدم پرداخت پوشانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.