آخرین پروژه‌های شرکت فرادیس البرز

آخرین پروژه‌های نماینده رسمی شرکت وینکور نیکسدورف آلمان در ایران چیست؟

عصر بانک؛شرکت فرادیس البرز به عنوان نماینده رسمی شرکت وینکور نیکسدورف آلمان با محصولات و راهکارهای متنوع پرداخت شناخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های آتی این شرکت با مدیرعامل این مجموعه، جناب آقای مهندس زنوزی گفتگو کردیم.

 

عصربانک: آخرین پروژه‌ها و  محصولات شرکت در سال جاری چه بوده است؟

 

مهندس زنوزی: از جمله اهداف ما در سال جاری، مطابق با برنامه‌ کلان شرکت، توسعه سرویس‌دهی ATM، ارتقا کیفی و کمّی تولیدات و تنوع سبد محصولات شرکت با تجهیزاتی نظیر کیوسک و VTM است. در این راستا کیوسک‌های تولید داخل باکیفیت بهتری عرضه می‌شوند و از نمونه‌های آسیایی به مراتب زیبایی بیشتر و کاربرد بهتری دارند. همچنین ATM تولیدی فرادیس که مطابق پلتفرم شرکت وینکور طراحی شده و کاملاً منطبق با ماژول‌های آن می‌باشد، قطعاً از نظر کیفیت، از خودپردازهای مشابه آسیایی برتر است. ما با حدود 20 هزار دستگاه ATM تحت پوشش، دست کم 42 درصد از سهم بازار را در اختیار داریم و در این شرایط از سال 81 تاکنون تقریباً  فقط 400 تا500 دستگاه را از رده خارج کرده‌ایم. و این بدان معناست که بسیاری از دستگاه ها در حال سرویس ما عمری بالای 10 سال دارند. همزمان با ارتقای کیفیت، ارائه سرویس‌های مطلوب پشتیبانی از اهمیت بالایی برخوردار است که ما موفق به کاهش میزان خرابی دستگاه‌های تحت پوشش و در نتیجه ارتقای سطح رضایت مشتری شده‌ایم. موفقیت حاصله بدلیل الگوبرداری از شرکت وینکور نیکسدورف آلمان بوده و بدین روش توانستیم نرخ خرابی تجهیزات تحت پوشش خود را به سطح استاندارد پشتیبانی وینکور که یک جایگاه ممتاز جهانی دارد برسانیم.

شرکت وینکور با دیبولد ادغام شده و در حال حاضر از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده ATM در دنیا است و سرویس‌دهی آن بخصوص در اروپا در سطح عالی انجام می‌گیرد. این سطح از پشتیبانی در شرایطی انجام گرفته که میانگین برداشت اسکناس از دستگاه‌های ما در ایران به مراتب از اروپا بیشتر است و اغلب مشتریان با مراجعه به این دستگاه‌ها سقف برداشت روزانه را انتخاب می‌کنند. البته بدلیل پول‌گذاری اسکناس‌ها با مبالغ بالاتر و استفاده از چک پول، تعداد پرداخت به 10-15 برگ در هر پرداخت رسیده است ولی زمانی این رقم 50-60 عدد بود. در حال حاضر، ما یک پشتیبانی برتر که بدون شک برترین شرکت داخلی در این زمینه هستیم را ارائه می‌دهیم و توانسته‌ایم رضایت بانک‌ها را به واسطه این خدمات پشتیبانی، به دست آوریم.

همچنین هم‌اکنون 2500 دستگاه ATM تولید داخل ما در بانک‌های معتبر کار می‌کنند. با همین توانایی به سمت کیوسک رفته ایم و کیوسک تولید کرده ایم. از سال پیش درصدد افزایش عمق تولید در محصولات‌مان هستیم. همچنانکه در نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت سال گذشته شاهد رونمایی از اولین دستگاه‌های VTM تولید داخل ما بودید، امسال هم این کار را استمرار می‌دهیم و در نمایشگاه بعدی با نمونه جدید این دستگاه حاضر خواهیم شد. در دیگر حوزه‌های کیوسک هم وارد عمل شده‌‌ایم و در حال حاضر دستگاه‌هایی تحت عنوان « فرابانک» را طراحی و تولید کرده‌ایم که سرویس‌های دیگری مانند سرویس سیم‌کارت را ارائه می‌دهد که از کیوسک‌های رایج به مراتب کامل‌تر است.

 

عصربانک: چند درصد از ATM، VTM، کیوسک‌ و فرابانک‌های فرادیس مونتاژ است؟

مهندس زنوزی: اینکه تجهیزاتی نظیر خودپرداز را با سایر سخت‌افزارها و نرم‌افزارها یکپارچه کنیم به نحوی که بتواند بدون مشکل با تمام سوئیچ‌ها ارتباط بگیرد، امر آسانی نیست و خود نیازمند تخصص، تجربه و سابقه بالایی بوده و حوزه عملیاتی وسیعی را می‌طلبد. در حوزه فناوری‌های تولید خودپرداز در سطح دنیا، ماژول دیسپنسر را فقط چند شرکت معتبر و محدود عرضه می‌کنند و حتی شرکت‌های رده دوم هم امکان ورود به عرصه تولید آن را ندارند. در مورد ماژول‌های دیگر نظیر کارت‌خوان، شاید توانایی داخلی برای ساخت آن‌ها وجود داشته باشد، اما هنوز شرکت‌های داخلی به سطح مورد نیاز از فناوری که قابلیت‌های مورد انتظار مشتری را برآورده کنند، نرسیده‌اند. در برخی حوزه‌ها مانند مسائل امنیتی یا الکترونیکی، توانایی در داخل بیشتر است و وارد این حوزه‌ها شده‌ایم و چند ماژول را در داخل تولید می‌کنیم اما ماژول‌های الکترومکانیک یا مکانیکال، نیازمند سفارش با مقیاس بالا هستند تا طراحی و تولید با صرفه اقتصادی همراه باشد که با نیاز فعلی بازار،این امر امکان‌پذیر نیست و اگر چنین امکانی فراهم شود با مقیاس جهانی هنوز هماهنگ نیست. در شرایط سخت اقتصادی یا سیاست‌های وارداتی خاص، توان تولید داخلی حداکثری وجود دارد اما تا وقتی قرار است محصولی با هزینه کمتر از چین و بدون توجه به کیفیت آن وارد شود، کسی به سمت تولید داخلی حداکثری نمی‌رود و حمایت و مشوقی برای آن وجود ندارد. ولی با اینحال تلاش داریم ظرفیت‌سازی کنیم.

 

عصربانک: از پروژه کارت شهروندی کاشان کارت چه خبر؟

مهندس زنوزی: ما در پروژه کاشان ابری به وجود آورده ایم که در این شهر کیف پول دیجیتال ارائه می‌دهد. کارت شهروندی کاشان، کارتی روی سیستم جاواست و درواقع کیف پولی است که کارت هوشمند آن روی کارت‌های بانک ملی ادغام شده است. این کارت هم بطور جداگانه قابل استفاده است و  مشتری می‌تواند آزادانه این کارت را خریداری و شارژ کند؛ و هم بصورت دو منظوره، یعنی مشتری بانک ملی می‌تواند روی کارت بانکی خود کارت هوشمند یعنی کیف پول الکترونیک داشته باشد و کیف پول آن را با همان کارت بانکی خودش شارژ کند یا از طریق سایر روش‌ها اینکار را انجام دهد.

 

عصربانک: درباره پروژه‌های آتی توضیح بدهید.

مهندس زنوزی: همانطور که اشاره کردم ما روی افزایش عمق طراحی و تولید محصولات تمرکز کرده ایم و اعتقاد داریم باید بیشتر روی کیوسک و CRS کار شده و این محصولات در کشورمان توسعه یابد. در مورد محصول CRS یا Cash Recycler با وجود اینکه محصول آلمانی شرکت وینکور نیکسدورف کمی گران است، لکن بدلیل کیفیت بسیار بالای آن، کماکان این محصول را از شرکت وینکور نیکسدورف تأمین می‌کنیم. دلیل آن علاوه بر کیفیت، وجود تائیدیه بانک مرکزی اروپا بروی این دستگاه‌هاست، لذا کاملاً از جهت تشخیص کلاه‌برداری و اسکناس‌های تقلبی برای بانکها اطمینان امنیتی دارند. البته در ایران به دلیل ارزش پایین اسکناس‌ها، جعل آن‌ها برای متقلبین به‌صرفه نیست اما با رایج شدن این دستگاه‌ها و متداول شدن امر سپرده‌گذاری توسط افراد با استفاده از CRS، ضرورت تشخیص اسکناس تقلبی در این دستگاه افزایش می‌یابد و ریسک اعتباری بانک را بالا می‌برد.همچنین ارائه اسکناس تقلبی در این دستگاه، می‌تواند آبروی بانک را به خطر اندازد و به همین خاطر طبیعی است بانک‌ها در انتخاب دستگاه دریافت نقدی، دقت و حساسیت بالایی باید داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.