رونمایی از اولین چاپ چهار بعدی جهان

مهندسان مکانیک دانشگاه هنگ‌کنگ موفق به ساخت اولین سرامیک چهار بعدی در جهان شدند.

عصر بانک؛به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه "هنگ کنگ "در زمینه مواد نانو و ساختاری موفق به توسعه اولین سری از چاپ چهار بعدی سرامیک در جهان  شدند. این چاپگر چهار بعدی از لحاظ مکانیکی بسیار قوی است و در صنعت ساختمانی تحولی عظیم محسوب می‌شود. این سازه توانایی‌های مهندسی و مفاهیم طراحی جدید و پویا را گسترش داده  و با استقبال بسیاری از افراد در زمینه صنایع روبه‌رو شده است.

 

این سازه چهار بعدی از همان مدل چاپ سه بعدی، با افزودن یک مرحله مهم، شامل شکل دادن به شیء بهره برده است. نتیجه فرآیند اینگونه است که در نهایت محصولی  با فرآیند ویرایش و تعاملی در زمان واقعی تولید می‌شود. پژوهشگران به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر خود،  جوهری تولید کردند که محتوی نانوذرات سرامیکی و پلیمرهای الاستیک  و کشسان است.  این جوهر ویژه پس از حرارت دیدن قادر به کشسانی سه برابری خواهد بود.

 

پروفسور "لو جیان" استاد گروه  تحقیقات مهندسی مکانیک شهر "هنگ کنگ "که رهبری تیم را بر عهده دارد، می‌گوید: از ساخت جوهر تا توسعه سیستم چاپ، ما چندین بار روش‌های مختلف را امتحان کردیم، چرا که عوامل زیادی نظیر نوع سرامیک، اندازه نوک نازل، سرعت و نیروی فشرده‌سازی و درجه حرارت در نتیجه کار تأثیر داردد. این فرآیند پیچیده می‌تواند منجر به پروژه‌های تحقیقاتی جدید و هیجان‌انگیزی منجر شود. پروفسور "لو" همچنین در مورد پتانسیل عظیم چاپ چهار بعدی در آینده معتقد است: با قابلیت شکل دهی و انعطاف پذیری سرامیک چاپ شده، کاربرد این روش بسیار زیاد خواهد بود.

 

به گفته پروفسور لو، از این نوآوری می توان در صنعت هواپیما و اکتشافات فضا استفاده کرد. از آنجایی که سرامیک یک ماده مکانیکی قوی است که قابلیت تحمل دماهای بالا را دارد، سرامیک چاپ شده چهار بعدی نیز دارای پتانسیل بالایی برای استفاده در پروژه های هوافضاست. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.