سرقت بانکی از کانال «گوگل پلی»

یک شرکت امنیت اطلاعات گزارش داد: اطلاعات شخصی و جزئیات مرتبط با شماره حساب ها و عملیات مالی هزاران نفر از مشتریان 6 بانک از جمله دو بانک بزرگ وام دهنده استرالیا از طریق اَپ‌ها یا برنامه‌های جعلی بانکی در گوگل پلی به سرقت رفته است.

عصر بانک؛شرکت اطلاعات و امنیت داده ها مستقر در اسلواکی تحت عنوان ESET اعلام کرد: این برنامه های جعلی که از ماه ژوئن سال جاری (خرداد) در گوگل پلی نصب شده علاوه بر استرالیا در سایر کشورها نیز هزاران بار دانلود شده است.

 

طبق گزارش استریت تایمز، تاکنون بانک های `کامنولث استرالیا`، گروه بانکی مشترک نیوزیلند و استرالیا، بانک هایی در انگلیس، نیوزیلند، سوئیس و لهستان هدف این برنامه های جعلی قرار گرفته اند.

کارشناسان این شرکت اعلام کردند: برنامه های جعلی احتمالا توسط یک نفر تهیه و در گوگل پلی ارائه شده است و تاکنون اطلاعات شخصی افرادی که از این برنامه های استفاده کرده اند، به سرقت رفته ولی گزارشی از بانک های مذکور از میزان خسارت ها یا سرقت های احتمالی از سیستم های اینترنتی آنها ارائه نشده است.

براین اساس، اَپ های تقلبی به روش فیشینگ اطلاعات مشتریان این بانک ها را بدون آنکه انها متوجه شوند از کارت های اعتباری و شماره حساب های بانکی آنها برداشت کرده اند.

این برنامه ها به گونه ای نوشته شده اند که هنگام دانلود آنها از نصب کننده اطلاعات فردی و شماره حساب شخصی بانکی و جزئیات آن را مورد سوال قرار می دهد.

این برنامه مهاجم پس از سرقت اطلاعات موردنیاز خود از مشتریان پیام `متشکرم` یا `تبریک` را برای آنها ارسال کرده است.

تاکنون مشتریان 6 بانک استرالیا به ویژه دو بانک بزرگ وام دهنده شکایاتی را درمورد مفقود شدن برخی از سپرده های نقدی آنها به بانک ها ارائه کرده اند.

بانک های استرالیایی تاکنون میزان خسارت های احتمالی مشتریان خود در این زمینه را اعلام نکرده و کارشناسان امنیتی استرالیایی نیز گفتند که هنوز ابعاد سوءاستفاده از اطلاعات به سرقت رفته مشخص نشده است.

بانک های استرالیایی در سال های اخیر دارای چالش های مهم امنیتی شده اند.

بانک مشترک المنافع استرالیا نیز در ابتدای سال جاری به عنوان بزرگترین و اصلی ترین گروه بانکی این کشور با اعلام اینکه اطلاعات و سوابق مالی مرتبط با 20 میلیون نفر از مشتریان این بانک را از دست داده، بزرگترین رسوایی امنیتی- مالی را دراین کشور رقم زد.

مسئولان این بانک اعلام کردند: دو نوار داده های مغناطیسی مرتبط با تمام سوابق مالی استرالیایی ها را از دست داده اند و قادر به بازیابی آن نیستند.

این نوارهای مغناطیسی شامل تمام اطلاعات شخصی، فعالیت های مالی و جابه جایی نقدینگی های 20 میلیون نفر از مشتریان این بانک در سال های 2000 تا 2016 میلادی بود.

طبق گزارش رسانه های استرالیایی ، این سرقت بزرگترین مساله امنیتی برای سیستم بانکی استرالیا در دهه های اخیر محسوب شده است.

بانک 'کامنولث' (ثروت مشترک) دیگر بانک استرالیایی نیز سال گذشته متهم به نقض گسترده پولشویی و تخطی از قوانین حمایت مالی از تروریسم نیز شد.

کوتاهی این بانک در ارائه گزارش دریافت های مالی مشکوک از جمله اتهامات این بانک اعلام شده بود.

این بانک گفته بود خطای برنامه نویسی ناشی از به روز رسانی نرم افزاری که سال 2012 نصب شده بود، دلیل این نقض و تخطی از قانون بوده است.

دادگاه فدرال استرالیا ماه مارس سال جاری یک شرکت را به دلیل 108 مورد تخطی از قوانین مشابه، 35 میلیون و 700 هزار دلار جریمه کرد.

 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.