انفجار اینترنت موبایل درایران

جادوی هزاره جدید حالا بیش از آنچه انتظار داشتیم ما را تسخیر کرده و جایی در جیب‌ها، دستان و همراه ما قرار گرفته و همچنان با سرعت بیشتری در این راه پر فتوح در حرکت است.

عصر بانک؛جدیدترین آمار مصرف اینترنت در ایران نشان می‌دهد که اینترنت موبایل به شدت محبوب کاربران است و 60 میلیون ایرانی از اینترنت موبایل به جهان مجازی متصل می‌شوند، آماری که نشان می‌دهد استفاده از اینترنت سیار به مراتب طرفداران بیشتری داشته و با فاصله فاحشی نسبت به مشترکان اینترنت ثابت و شرکت‌های اینترنتی قرار دارد. این موضوع سال‌ها پیش مورد اشاره مجامع جهانی نیز بود و اتحادیه جهانی مخابرات»(ITU) وابسته به سازمان ملل متحد در ارزیابی وضعیت دسترسی ساکنان کره خاکی به فضای مجازی اعلام کرده بود که در آینده نزدیک بیش از نیمی از مردم جهان آنلاین خواهند شد و به زودی خطوط پهن‌باند موبایلی مخصوص گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی عنوان «سریع‌ترین فناوری در حال رشد را در تاریخ حیات بشر» به خود اختصاص می‌دهند.

 

حالا آن پیش‌بینی‌ها در حال واقعی شدن است و درحال حاضر بیش از 60 میلیون کاربر در ایران هستند که از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. آخرین آمار وضعیت استفاده ایرانی‌ها از اینترنت پرسرعت تا پایان خرداد امسال (سال 97) که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت به 72 میلیون و 941 هزار و 877نفر رسیده است که از این تعداد، 12 میلیون و 888 هزار و 50 نفر مشترک اینترنت ثابت (ADSL) و 60 میلیون و 53 هزار و 827 نفر کاربر اینترنت پرسرعت موبایل هستند.  بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت در ایران به مدد توسعه موبایل باندپهن به 86/ 88 درصد رسیده است. براین اساس ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت ثابت 70/ 15 درصد و ضریب نفوذ اینترنت موبایل 16/ 73 درصد عنوان شده است. آمارها هم نشان می‌دهد که نفوذ اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) در کشور به‌صورت خطی رو به رشد بوده اما نفوذ اینترنت موبایل با شیب صعودی به سرعت در حال حرکت است. از لحاظ فناوری‌های دسترسی به اینترنت نیز، اینترنت موبایل و فناوری‌های 3G و 4G با 82درصد دربرگیری در رده نخست قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد که پس از فناوری نسل سوم و چهارم موبایل، 12درصد کاربران به اینترنت ADSL دسترسی دارند و 3 درصد به اینترنت وای فای و 2درصد از طریق TDLTE به اینترنت وصل می‌شوند.

 

استفاده از اینترنت موبایل از زمانی اوج گرفت که اپراتورهای همراه اقدام به ارائه خدمات اینترنتی با نسل‌های بالا کردند. بر این اساس در نیمه دوم سال 1393 اپراتورهای اول و دوم یعنی همراه اول و ایرانسل اقدام به ارائه نسل سوم شبکه تلفن همراه در شهرهای بزرگ از جمله تهران، مشهد و شیراز کردند. تا قبل از آن کاربران اینترنت موبایل که تحت پوشش نسل دوم موبایل بودند در ایران بسیار کم و ناچیز بودند. دو سال پس از آن نیز افزایش میل به استفاده از ابزارهایی که راه اتصال به اینترنت را مهیا می‌کرد رو به فزونی گذاشت و در سال 95 مرکز آمار ایران، به سازمان فناوری اطلاعات اخبار جدیدی از پایش شاخص‌های ICT کشور داد. آمار آن سال نشان داد که نسبت خانوارهای دارای رایانه در سال 95 نسبت به سال 94، 7 درصد رشد داشته و نسبت خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت درسال 95 نسبت به سال قبل 12 درصد بیشتر شده است و همچنین نسبت افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند در همین سال نسبت به سال ما قبل 5/ 17 درصد بیشتر شده است.

 

سرعت دانلود هنوز پایین است

همه این اطلاعات اگرچه به این مساله اشاره می‌کند که کاربران اینترنت موبایل در ایران در حال افزایش هستند، اما هنوز مشکل سرعت و کیفیت خدمات در کشوربه قوت خود باقی است و به‌جز انتقاداتی که از سوی کاربران مطرح می‌شود این مساله خود را در آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد. فهرست رتبه بندی شاخص سرعت دانلود موبایل جهان که آذر سال قبل منتشر شد نشان داد که ایران در جایگاه 67 جهان قرار دارد. این شاخص در ایران 74/ 16 مگابیت بر ثانیه محاسبه شد که از متوسط جهانی 28/ 20 مگابیت بر ثانیه کمتر است. سرعت دانلود موبایل جهان طی سال 2017 1/ 30 درصد و سرعت آپلود موبایل نیز 9/ 38 درصد افزایش را نشان می‌داد. این ابزار همچنین نشان داد سرعت دانلود پهنای باند ثابت نیز 6/ 31 درصد بهبود یافته است. این درحالی است که متوسط سرعت دانلود موبایل 28/ 20 و دانلود پهنای باند ثابت 11/ 40 مگابایت بر ثانیه اعلام شده است.

 

طبق این شاخص، سرعت دانلود موبایل در ایران 74/ 16 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود موبایل Mbps 8/ 37 است. در همین راستا رتبه ایران در این بخش 67 است. اما در حوزه سرعت دانلود موبایل با پهنای باند ثابت ایران با سرعت دانلود 28/ 10 مگابیت بر ثانیه و آپلود 4/ 92 Mbps در رتبه 105 قرار دارد. این درحالی است که نروژ با سرعت دانلود موبایل 66/ 62 مگابایت بر ثانیه در رتبه اول این فهرست قرار دارد. پس از آن هلند با سرعت 53/ 01 Mbps، ایسلند با Mbps52/ 78 مگابیت در ثانیه قرار گرفته‌اند. در شاخص سرعت دانلود با پهنای باند ثابت نیز سنگاپور با سرعت 85/ 153 مگابیت برثانیه در رتبه نخست قرار دارد. پس از آن ایسلند با سرعت Mbps147/ 51 و هنگ کنگ با سرعت

 

Mbps 133/ 94 قرار دارند. کارشناسان دلایل متفاوت و مختلفی را برای افت سرعت اینترنت در ایران اعلام می‌کنند که دور بودن از مسیرهای بین‌المللی انتقال ترافیک اینترنت یکی از آن دلایل است. «مرکز جهانی مخابرات» سه سال قبل پیش‌بینی کرده بود که در سال 2020 میلادی بیش از 50 میلیارد دستگاه الکترونیکی با قابلیت اتصال به اینترنت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند که البته 50 درصد آنها طی 3 سال پایانی به کار گرفته خواهند شد. در سال 2020 میلادی تمام ساکنان جهان به اینترنت دسترسی خواهند داشت و پایان دهه حاضر امکان استفاده از خدمات اینترنتی برای همه ساکنان کره خاکی فراهم خواهد بود. در آن سال اینترنت از لحاظ جغرافیایی در مناطق بیشتری نفوذ خواهد کرد و در انواع دستگاه‌های الکترونیکی روزمره به کار گرفته خواهد شد.

 

حالا آخرین آمار در ماه اکتبر 2018 نشان می‌دهد چیزی بیش از 2/ 4 میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت‌ استفاده می‌کنند که این آمار 7 درصد نسبت به ماه اکتبر سال 2017 بیشتر شده است. میل بیشتر برای حضور در شبکه‌های اجتماعی یا اطلاع یافتن از آخرین تحولات از طریق موبایل به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین عامل در رشد تعداد افراد آنلاین از طریق این جعبه کوک جادویی باشد.

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.