تحریم سوئیفت کم اثر می‌شود

اتحادیه صنعت رمزنگاری و بلاک‌چین روسیه، یک توافق همکاری با آزمایشگاه بلاک‌چین ایران برای توسعه یک شبکه ایرانی مشابه سوئیفت که تحت‌اجراست، به امضا رسانده است.

عصر بانک؛وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش اعلام کرد که سوئیفت، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (SWIFT)ارتباطش با چندین بانک ایرانی را با هدف ثبات این شبکه قطع خواهد کرد.

 

سوئیفت مستقیما اعلام نکرد که دسترسی بانک‌های ایرانی را به علت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قطع کرده است. بنا بر اعلام شبکه اخبار آر‌بی‌کی روسیه، اتحادیه صنعت رمزنگاری و بلاک‌چین روسیه یک توافق همکاری با آزمایشگاه بلاک‌چین ایران که یکی از سازمان‌های متخصص در زمینه بلاکچین و مسوول معرفی فناوری دیجیتال به اقتصاد این کشور است، به امضا رسانده است. این شبکه افزود: یوری پریپاچکین، رئیس اتحادیه صنعت رمزنگاری و بلاک‌چین روسیه گفت تجربه و تخصص شرکتش «می‌تواند در ایران که وضعیت به علت قطع سوئیفت پیچیده‌تر از روسیه است، مورد استفاده قرار بگیرد.» پریپاچکین خاطرنشان کرد: «براساس اطلاعات ما، توسعه فعال یک شبکه ایرانی مشابه سوئیفت در حال‌حاضر در حال انجام است. ابزارهای رمزنگاری اقتصادی می‌تواند کاملا و به‌طور موثر برای دور زدن محدودیت‌ها استفاده شود و به همین دلیل است که از این پتانسیل باید در موقعیت ژئوپلیتیک کنونی استفاده کرد.»

 

در اوایل ماه نوامبر، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد تهران از گزینه‌های بانکی جایگزین به دنبال قطع سوئیفت استفاده خواهد کرد. اندکی پس از اظهارات وی، سوئیفت اعلام کرد که دسترسی برخی از بانک‌های ایران به این سیستم پیام‌رسانی را متوقف کرده است. سوئیفت هیچ اشاره‌ای به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نکرد و تنها اعلام کرد، این اقدام «به‌نفع ثبات و یکپارچگی گسترده‌تر در سیستم مالی جهانی گرفته شده است.» این اقدام از سوی اتحادیه اروپا اقدامی قابل‌تاسف توصیف شد.

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.