اف‌ای‌تی‌اف، کلید رابطه با دنیا

FATF کلید اقتصاد در روابط جهانی است. اگر بخواهیم در مورد ضروریات پیوستن به FATF صحبت کنیم، حتی اگر شرایط فعلی اقتصادی را در نظر نگیریم و تصور کنیم که شرایط، عادی است باید این موضوع را لحاظ کنیم که کنوانسیون‌های گروه ویژه اقدام مالی کنوانسیون‌هایی با هدف شفافیت، صراحت، درجه اعتبار و اطمینان بخشی پیمان‌های پولی و مالی هستند.

عصر بانک؛معصومه آقاپور، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس؛قاعدتاً اگر بخواهیم با جهان تعامل داشته باشیم و روابط بانکی خود را با دنیا حفظ کنیم، باید به FATF ملحق شویم.

 

در حال حاضر ما تقریباً 35 مورد از 51 مورد مدنظر FATF را رعایت می‌کنیم و چند مورد خاص باقی‌مانده است که در مورد آن‌ها هم در بعضی از تعاریف با هم اختلاف داریم. این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که عضو گروه ویژه اقدام مالی شده‌اند تنها 10 تا 12 مورد از شاخص‌های آن را رعایت می‌کنند.

 

FATF یک پروتکل کلی است که نشان می‌دهد ما یک پازل از کل پازل جهان در رابطه با روابط بانکی‌مان هستیم و یک درجه اعتبار برای تمام تجار ماست.

 

FATF کلید اقتصاد در روابط جهانی است. در شرایط عادی FATF یک کلید برای اقتصاد ماست، چه اینکه در شرایط بحرانی قرار داریم و الزام پیوستن به آن برای ما چند برابر شده است.

 

در شرایط بحرانی، الحاق به گروه ویژه اقدام مالی فرجی برای روابط تجاری ما با دنیا باشد.

 

FATF در جلسه اخیر خود دوباره به ایران مهلتی 4 ماهه داده تا انتظارات این گروه درزمینهٔ مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول‌شویی را برآورده کند، این اقدام بسیار مثبتی است که باید از این فرصت استفاده کرد.

 

مجلس شورای اسلامی پیش‌ازاین، موافقت خود را با تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF اعلام کرده است و حالا نوبت مجمع تشخیص مصلحت نظام است که این لوایح را به تصویب برساند. البته پیش‌بینی من این است که لوایح پالرمو و CFT در مجمع هم تأیید و تصویب خواهد شد.

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.