رکورد شکنی بیت‌کوین در برابر پزو

قیمت بیت‌کوین در آرژانتین و سودان بیش از سایر کشورها افزایش داشته است. رشد قابل‌توجه ارزش بیت‌کوین برحسب پزو آرژانتین تحت‌تاثیر هراس جمعی از تضعیف پول ملی این کشور به ثبت رسید. بهای هر بیت‌کوین حدود 400 هزار پزو در بازار رمزارزهای این کشور معامله می‌شد.

عصر بانک؛در سودان نیز قیمتی شبیه به آرژانتین در حدود 400 هزار پوند سودان ثبت شده است. به این ترتیب آرژانتینی‌ها به‌دلیل هراس از سقوط 50 درصدی پزو در سال گذشته به همراه تورم 50 درصدی و نرخ بهره 70 درصدی که با انتخابات ریاست جمهوری نیز همزمان شده (بازگشت کرشنرها)، دلایل استقبال از خرید بیت‌کوین در آرژانتین به‌شمار می‌روند؛ اما در سودان ریسک‌های نظامی و ژئوپلیتیک که همراه با ابرتورم شرایط اقتصادی این کشور را به هم ریخته چرخش به سمت رمزارزها را توجیه می‌کند. درحالی که بیشتر معامله‌گران روی قیمت دلاری بیت‌کوین تمرکز کرده‌اند، اما همراه شدن جهش‌های قیمتی بیت‌کوین با مشکلات اقتصادی کشورهای سودان و آرژانتین، آن را به سمت بالاترین قیمت تاریخش در این کشورها هدایت کرده است. حتی اگر در جریان حباب 2017 کریپتوها با پزو آرژانتین بیت‌کوین خریداری می‌شد، هم‌اکنون در وضعیت مثبتی نسبت به آن زمان قرار داشت. این قضیه برای پوند سودان هم صدق می‌کند. اگر بیت‌کوین را با بالاترین قیمتش با پوند سودان مبادله می‌شد، هم‌اکنون این سرمایه  دو برابر شده بود. همان‌طور که ارزهای فیات یا ارزهای بی‌پشتوانه در کشورهای در حال توسعه از تورم شدید و کنترل نهادهای مختلف رنج می‌برند، بیت‌کوین خود را به‌عنوان ابزار ذخیره ارزش امن و قدرتمند معرفی کرده است.

 

داستان بیت‌کوین در آرژانتین

پیش از این درباره تاثیر بیت‌کوین در ونزوئلا و اقتصاد این کشور صحبت‌های زیادی شده است؛ اما داستان مشابهی در آمریکای جنوبی و آرژانتین در حال رخ دادن است. تورم افسارگسیخته سرزمین نقره در سال 2018 به بالای 50 درصد رسید. پیش‌بینی شده که نرخ تورم تا اواخر امسال 36 درصد دیگر هم افزایش پیدا کند. این کشور 50 میلیارد دلار وام از صندوق جهانی پول دریافت کرده و بانک مرکزی این کشور مجبور شده که نرخ بهره را تا 70 درصد افزایش دهد. در حالی که پزو آرژانتین در حال دست‌وپا زدن است، بیت‌کوین یک دارایی باثبات به‌نظر می‌رسد. همان‌طور که یک تحلیلگر هم به این موضوع اشاره کرده، بیت‌کوین ابزار مناسب‌تری نسبت به آنچه بانک آرژانتین برای ذخیره ارزش ارائه می‌دهد، (به فرض) در اختیار مردم کشور قرار داده است. این داستان توسط میزان حجم معاملات بیت‌کوین در آرژانتین تایید می‌شود. لوکال‌ بیت‌کوینز که پلت‌فرمی برای خرید و فروش بیت‌کوین با ارزهای فیات در کشورهای مختلف است، حجم معاملات هفتگی 14 میلیون دلار را برای آرژانتین ثبت کرده است.

 

بیت‌کوین و سودان، داستان یک ابرتورم

اختلافات داخلی سودان با ابرتورم این کشور همراه شده و نرخ تورم در آن به حدود 44 درصد رسیده است. بانک مرکزی این کشور تصمیمات سختگیرانه‌ای درباره نحوه عرضه پول گرفته است و به برخی بانک‌ها دستور داده که پولی در  ATMها قرار ندهند. انتقال موجودی بین حساب‌های بانکی در این کشور با ایجاد اختلال از سوی بانک مرکزی روبه‌رو است. بیت‌کوین در جریان حباب 2017 در این کشور حدود 200 هزار پوند سودان معامله می‌شد اما قیمت آن امروز چیزی حدود 400 هزار پوند سودان است؛ یک افزایش دوبرابری با وجود کاهش قیمت بیت‌کوین نسبت به اواخر سال 2017 که این تحول قابل‌توجه است. همان‌طور که وال‌استریت ژورنال هم سال گذشته به آن اشاره کرد، سودانی‌ها برای فرستادن پول به خانواده‌هایشان به بیت‌کوین روی آورده‌اند. نیک کارتر، از سرمایه‌گذاران خطرپذیر بیت‌کوین، عقیده دارد که این پدیده به رشد خود ادامه خواهد داد و در نهایت ماهیت تورمی ارزهای فیات، ارزش آنها را از درون نابود خواهد کرد. عرضه محدود و نبود نهادهای کنترل‌کننده مرکزی باعث شده تا بیت‌کوین جایگزینی قدرتمند برای سیستم پولی فعلی تلقی شود. همان‌طور که اقتصاد آشفته آرژانتین، سودان و در راس آنها ونزوئلا این موضوع را به اثبات رسانده، پول‌های فیات خطر تورم و کنترل سرمایه را همواره با خود یدک می‌کشند که می‌تواند هر اقتصادی را فلج کند. از سوی دیگر بیت‌کوین خاصیت تورم منفی دارد و قدرت آن به هیچ بانک مرکزی یا دولتی وابسته نیست. پذیرفته شدن بیت‌کوین و استفاده از آن در کشورهای در حال توسعه که ابرتورم، کنترل سرمایه و نبود زیرساخت‌های بانکی در آنها پدیده‌‌های عادی به‌شمار می‌آیند، موجب ایجاد یک تقاضای واقعی برای بیت‌کوین به‌عنوان ابزار جایگزین می‌شود. این مساله در میزان حجم معاملات بیت‌کوین در چنین کشورهایی به وضوح قابل مشاهده است. بنا به داده‌های سایت کوین‌دنس، هم‌اکنون تقاضا برای بیت‌کوین در کشورهای ونزوئلا، آرژانتین، قزاقستان، پرو و تایلند به بالاترین میزان خود رسیده است. درحالی‌که نگاه خود را به روند توسعه‌ ارزهای دیجیتال در وال‌استریت دوخته‌ایم، انقلاب واقعی در سراسر جهان در حال اتفاق افتادن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.