کسب مجوز‌های استارتاپی زمان بر است

فراهانی گفت: در ارائه مجوز به کسب و کار‌های جدید اختلالی وجود ندارد، اما طی شدن مراحل قانونی برای تشکیل صنف می‌تواند زمان‌بر باشد.

عصر بانک؛قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت اصناف از کسب و کارهای جدید و ارائه مجوز برای آن‌ها اظهار کرد: با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات به وجود آمده در بازار‌های اقتصادی کسب و کارها و صنوف جدیدی روی کار آمدند و کسب‌وکارهای دیگری از چرخه اقتصاد خارج شدند. صنف‌های بسیاری پیش از این در سراسر کشور فعالیت می‌کردند که امروزه منسوخ شدند و فعالیت چندانی ندارند از جمله این صنوف می‌توان به ذغال‌فروش‌ها، نفت‌فروش‌ها، لحاف‌دوزها و غیره اشاره کرد که زمانی شغلی ومهم و پردرآمد محسوب می‌شده اما به مرور زمان کاربری خود را از دست داده و منسوخ شده است.

 

او با اشاره به کسب و کارها و شغل‌های جدیدی که پا به عرصه‌های اقتصادی گذاشته‌اند، گفت: اصناف تمام تلاش خود را می‌کند تا با شغل‌های جدید بیگانه نباشد و همگام با علوم روز دنیا پیشروی کند تا زمینه لازم برای حضور و فعالیت کسب و کارهای جدید در سطح کشور فراهم باشد.

 

فراهانی تصریح کرد: در تمامی صنوفی که امروزه در سراسر کشور فعالیت می‌کنند ضوابط و قوانین، به طور کامل تعیین و نوشته شده است و تمامی آن‌ها مطابق نظام صنفی مدیریت می‌شوند اما برای کسب و کارهای جدیدی که قصد شوروع فعالیت دارند، ضوابط به طور جزئی تدوین نشده‌اند بنابراین نیاز به بررسی دقیق، تدوین قوانین و ضوابط جزئی برای واحد صنفی، طی کردن مراحل قانونی و تأیید از طرف اتاق اصناف، اتحادیه مربوطه، کمیسیون نظارت، هیئت عالی نظارت و غیره وجود دارد تا در نهایت قوانین این صنف به تصویب برسد و صنف جدیدی به وجود بیاید؛ اهمیت تمامی مراحل ذکر شده و گاهی طولانی بودن آن‌‌ها باعث می‌شود تا این فرایند زمان‌بر باشد.

 

رئیس اتاق اصناف استان تهران تأکید کرد: شروع هیچ کسب و کاری از طرف اصناف رد نمی‌شود و مشکلی در ارائه مجوز در شروع کسب و کارها وجود ندارد اما ممکن است عوامل ذکر شده باعث شود تا فرایند ارائه مجوز در کسب و کارها و صنف‌هایی که برای اولین بار پا در عرصه‌های اقتصادی گذاشته‌اند، کمی طولانی‌تر از حالت معمول باشد.

 

او بیان کرد: اگر کسب و کار جدیدی برای اولین بار قصد شروع فعالیت در کشور را داشته باشد با مشکل در کسب مجوز مواجه نخواهد شد؛ ابتدا بررسی خواهد شد که این کسب و کار جدید به کدام صنف نزدیک‌تر است تا مطابق قانون به عنوان همگن به صنف یاد شده معرفی و از این طریق اداره شود.

 

فراهانی افزود: با شروع به کار کسب و کار‌های جدید و اضافه شدن تعداد فعالان این کسب و کار‌ها، امکان آن فراهم می‌شود تا بعد از رسیدن به حد معین صنف جداگانه‌ای تشکیل دهد؛ در این صورت مراحل قانونی که از آن یاد کردیم طی شده و صنف مجزایی را تشکیل خواهند داد.

 

رئیس اتاق اصناف استان تهران تأکید کرد: کسب و کارهای جدید برای آغاز فعالیت مشکلی در اخذ مجوز نخواهند داشت و می‌توانند به راحتی جواز فعالیت خود را دریافت کنند و مراحل اخذ مجوز و تشکیل صنف مجزا مطابق موارد ذکر شده طی می‌شود.

 

او درباره نظارت اصناف برای کنترل قیمت‌ها گفت: اغلب خودروهای مورد استفاده برای حمل و نقل کالاها گازوئیل سوز هستند که تغییری در نرخ آن‌ها ایجاد نشده پس افزایش قیمت چندانی در هزینه حمل و نقل کالاها ایجاد نخواهد شد اما به هر حال تغییر قیمتی در بنزین به وجود آمده است.

 

فراهانی با تاکید بر تاثیر ناچیز تغییر قیمت بنزین بر نرخ تمام شده کالاها بیان کرد: بازرسی و نظارت‌ها از طرف اصناف شدت پیدا کرده و اجازه نخواهیم داد عده معدودی در این حوزه کلیت اصناف را زیر سوال ببرند؛ اصناف امین مردم هستند و نخواهیم گذاشت با اسم افزایش قیمت بنزین شروع به سوئ استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.