طرح بانکداری ایرادات اساسی دارد

رییس سابق پژوهشکده پولی و بانکی گفت: به دنبال ایجاد یک بانک توسعه هستند در حالی که ما پیش از این بانک‌های زیادی مانند توسعه کشاورزی، صنعت و معدن، صادرات و تعاون داشته‌ایم، بنابراین ضرورتی برای ایجاد این بانک وجود ندارد و البته کار خاصی هم نمی‌تواند انجام دهد.

عصر بانک؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز  26 آذرماه، کلیات طرح بانکداری اسلامی را با 132 رای موافق، 44 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر تصویب کردند.

 

احمد مجتهد در گفت‌وگو با ایلنا در مورد طرح بانکداری اسلامی گفت: این طرح نواقص و ایرادات جدی دارد و گویا مجلسی‌ها در نظر دارند بیش از 200 ماده آن را در مدت کوتاه تصویب کنند که این می‌تواند برای اقتصاد باشد. البته پیش از این طرح‌های مشابه توسط دولت و بانک مرکزی در قالب دو قانون جداگانه قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی تهیه شده بود که اتفاقا بحث‌های زیادی روی آنها انجام شده و جنبه‌های مختلف اصلاحاتی که قرار بود در راستای بانکداری بدون ربا باشد را در نظر گرفته بودند.

 

وی ادامه داد: اما الان قانون بانک مرکزی و قانون پولی و بانکی را در هم آمیخته‌اند و همچنین به دنبال ایجاد یک بانک توسعه هستند در حالی که ما پیش از این بانک‌های زیادی مانند توسعه کشاورزی، صنعت و معدن، صادرات و تعاون داشته‌ایم بنابراین ضرورتی برای ایجاد این بانک وجود ندارد و البته کار خاصی هم نمی‌تواند انجام دهد.

 

این کارشناس بانکی تصریح کرد. بنابراین این قانون نیازمند یک اصلاحات جدی و اساسی است به طوری که گاها قدرت بانک مرکزی را تضعیف می‌کند و به همین دلیل هم مورد قبول بانک مرکزی نیست یا بانک توسعه جمهوری اسلامی که منابع آن از طریق بانک مرکزی تامین می‌شود، می‌تواند موجب افزایش نقدینگی در جامعه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.