تفاوت BPM و ‌BPMS و BPMN چیست؟

جامعیت مفهوم BPM نسبت به BPMS و همچنین BPMS نسبت به BPMN به خوبی قابل درک است.

عصر بانک؛ BPM مخفف یا سر واژه عبارت  Business Process Management و به معنی مدیرت فرآیندهای کسب و کار و مفهومی مدیریتی و حتی شاید دیگر بتوان گفت مفهومی گسترده و میان رشته ای است.

تفاوت BPM و ‌BPMS و BPMN

BPMS مخفف یا سر واژه عبارت Business Process Management System و به معنی سیستم های مدیریت فرآیندهای کسب و کار است. BPMS ها، بعنوان مجموعه ای از ابزارهای مدیریتی سعی دارند تا به سازمان ها کمک کنند تا مفاهیم و نگاه مطرح در نظریات BPM را پیاده سازی نمایند.

BPMN نیز همانگونه که در مطلبی دیگر توضیح داده شد مخفف یا سر واژه عبارت Business Process Model & Notation می باشد که به مجموعه ای از علائم، نشانه ها و شیوه ای استاندارد برای مدل سازی فرآیندهای کسب و کار اطلاق می شود که با استفاده از این زبان نمادین مدلسازی می توانیم فرآیندهای کسب و کار خود را مدلسازی کنیم. حال این فرایندهای مدلسازی شده می توانند توسط ابزارهای BPMS به منظور تحلیل، شبیه سازی، اجرا و … بکارگرفته شوند.

با توجه با آنچه در بالا به آن اشاره شد هر چه پیشتر می آییم، نگاه جزء تر و ابزاری تر می شود و جامعیت مفهوم BPM نسبت به BPMS و همچنین BPMS نسبت به BPMN به خوبی قابل درک است.

 

نویسنده : حجت جوادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.