بودجه به کمک بانک‌ها آمد

در حالی تسویه بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها از معضلات فعلی هر دو گروه به شمار می‌رود و رقمی بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که در لایحه بودجه سال بعد میزانی در حدود 50 میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

عصر بانک؛در تبصره (19) لایحه بودجه سال 1395 به دولت اجازه داده شده تا به منظور اصلاح صورت‌های مالی و افزایش توان تسهیلات دهی بانک‌های دولتی از محل حساب مازاد حاصله از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی هزینه کند.

 

بر این اساس از این محل حداکثر به میزان 50 هزار میلیارد تومان بابت تسویه مطالبات بانک مرکزی از بانک‌های دولتی و مطالبات قطعی بانک‌ها از دولت منظور خواهد شد.

 

این در حالی است که براساس این تبصره نحوه‌ی تخصیص و تسویه این مطالبات توسط کارگروهی مرکب از وزیر اقتصاد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین رییس کل بانک مرکزی تعیین خواهد شد. در عین حال که معادل مبلغ تسویه شده بابت بدهی‌های بانک دولتی به بانک مرکزی، سرمایه دولت در این بانک‌ها افزایش می‌یابد.

 

در همین راستا در تبصره 20 لایحه بودجه به دولت مجوز داده شده تا معادل بدهی‌های مستاجل خود به بانک‌ها و پیمانکاران اوراق مالی اسلامی منتشر و از محل منابع حاصل از فروش این اوراق یا اوراق منتشره فروش نرفته تمام یا بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کنند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.