ارائه پیشنهاد تسهیلات 100 میلیونی خرید مسکن به شورای پول و اعتبار

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رژیم پس‌انداز برای خرید خانه تقاضا به تدریج وارد بازار می‌شود و قیمت مسکن افزایش نمی یابد گفت:پیشنهاد رسیدن سقف وام خرید مسکن به 100 میلیون تومان در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است.

عصر بانک؛عباس آخوندی در گردهمایی کانون مهندسان فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران که با موضوع «اهمیت اخلاق مهندسی در افزایش سرمایه اجتماعی مهندسان ایرانی» در جمع خبرنگاران  از پیشنهاد افزایش وام جعاله از 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان خبر داد و گفت: در صورت موافقت شورای پول و اعتبار با این پیشنهاد با احتساب تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن در تهران، مجموع تسهیلات خرید مسکن به 100 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

 

وی گفت: تمام بحث ما در حوزه مسکن این است که تقاضا را تحریک کنیم و قدرت خرید برای تمام متقاضیان مسکن ایجاد شود.

 

وی با بیان اینکه تقاضا و خرید برای مسکن باید مبتنی بر پس‌انداز باشد و نباید به یکباره وارد بازار شود، افزود: اگر حجم زیادی از تقاضا به یکباره وارد بازار مسکن شود سریعا منجر به تورم و افزایش قیمت می‌شود.

 

*رژیم پس‌انداز برای خرید خانه را به مردم پیشنهاد می‌کنیم

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اقدامی که همواره در دستور کار وزارت راه و شهرسازی بوده و ادامه دارد و به تدریج آثار خوبی هم خواهدداشت این است که رژیم پس‌انداز برای خرید خانه را به مردم پیشنهاد می‌کنیم.

 

*پیشنهادات ما با رویکرد افزایش قدرت خرید مردم است

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیلات خرید مسکن می‌تواند منجر به خروج مسکن از رکود شود، درباره افزایش تسهیلات خرید مسکن گفت: پیشنهادات ما با رویکرد افزایش قدرت خرید مردم است و باید مبتنی بر پس‌انداز باشد چراکه پرداخت تسهیلات لحظه‌ای و بدون پس‌انداز می‌تواند تمام دستاوردهای دولت در جهت کنترل تورم را زیر سوال ببرد.

 

وی با تاکید بر اینکه میزان تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن باید بیش از نرخ‌های فعلی باشد گفت: در حال حاضر سقف تسهیلات قابل اعطا بر خرید مسکن روی هر واحد در شهر تهران 80 میلیون تومان و وام جعاله نیز 10 میلیون تومان و در مجموع 90 میلیون تومان است که پیشنهادم این است با افزایش تسهیلات جعاله به 20 میلیون تومان، سقف تسهیلات خرید مسکن به 100 میلیون تومان برسد. البته هنوز این موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده و فقط در حد یک پیشنهاد است.

 

آخوندی گفت: علاوه بر این با موافقت شورای پول و اعتبار در جلسه سه شنبه شب سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن (خرید اوراق تسهیلات) که تاکنون 35 میلیون تومان بود به 60، 50 و 40 میلیون تومان به ترتیب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری» افزایش پیدا کرد.

 

*350 میلیارد تومان افتتاح حساب صندوق پس انداز یکم

 

آخوندی گفت: از زمان افتتاح صندوق پس‌انداز یکم (تسهیلات 80، 60 و 40 میلیون تومانی خرید مسکن) تاکنون بیش از 350 میلیارد تومان نزد بانک مسکن افتتاح حساب شده است. در برابر این پس‌انداز تقاضا نیز به تدریج وارد بازار می‌شود بنابراین ضمن اینکه بخش تقاضای مسکن تقویت می‌شود اما این تمایل برای خرید به یکباره وارد بازار نمی‌شود که تورم‌زا باشد و منجر به افزایش قیمت شود.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.