نمودار/ طلا پس از خبر لغو تحریم های ایران در بازارهای جهانی چگونه بود؟

قیمت های نفت و طلا در هفته گذشته مسیرهای متفاوتی را در بازارهای جهانی درپیش گرفته بودند؛ متوسط قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته حدود 2.5 درصد افزایش و متوسط قیمت جاهنی نفت نیز حدود 3 درصد کاهش داشته است.

عصر بانک؛یک روز پس از اینکه خبر آمد باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا فرمان لغو تحریم های ایران را به همراه اتحادیه اروپا صادر کرده است بهای طلا به بیشترین سطح از ژوئیه تاکنون رسید. 

 

قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته در محدوده 1163.96 تا 1187.56 دلار در نوسان بود. به این ترتیب  متوسط بهای طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته قبل از آن 2.68 درصد افزایش یافت.

 

روز دوشنبه، بهای طلا به بیشترین سطح از ژوئیه تاکنون رسید. انتظارات در مورد به تاخیر افتادن زمان افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی امریکا از سپتامبر به دسامبر تضعیف ارزش دلار و صعود 0.6 درصدی بهای طلا را به دنبال داشت. ارقام ضعیف اقتصادی در امریکا در هفته های اخیر از یک سو و ترس از کاهش رشد اقتصاد جهانی از سوی دیگر، به نگرانی ها پیرامون رشد اقتصادی در امریکا دامن زد و سبب شکل گیری انتظارات فوق شد.

 

روز سه شنبه، در ادامه انتظاراتی که از روز گذشته شکل گرفته بود و در آن احتمال عدم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری دیده می شد، بازار باز هم با افزایش بهای طلا روبه رو شد. علاوه بر آن، ارقام تجارت در چین نشان از آن داشت که اقتصاد این کشور در حال از دست دادن قوای محرکه خود است. این موضوع به تحریک تقاضای مامن سرمایه گذاری طلا نیز افزود. در مجموع، از زمان انتشار ارقام غیرمنتظره اشتغال هفته ماقبل در امریکا تاکنون، بهای طلا بیش از 5 درصد افزایش داشته است.

 

روز چهارشنبه، بهای طلا به بیشترین سطح 3.5 ماه گذشته رسید. ارقام نه چندان مطلوب اقتصادی در امریکا همچون ارقام منتشر شده از اشتغال امریکا در کتاب بژ، ارقام خرده فروشی و تولیدات کارخانه ای و همچنین ترس از فشار نزولی تورم در چین ضمن تحت فشار قرار دادن بازار سهام و دلار امریکا، به صعود بهای فلز زرد کمک کرد.

 

پس از آن که روز چهارشنبه بهای طلا به بیشترین سطح 3.5 ماه گذشته رسید روز پنجشنبه از بهای آن کاسته شد. اصلی ترین علت نزول قیمت، ارقام فراتر از انتظار تورم امریکا بود که با تقویت دلار به افت قیمت طلا منجر شد. روز جمعه، باز هم بهای طلا کاهش یافت. تقویت دلار توانست طلا را از سطوح بالای ابتدای هفته دور کند اگرچه در مجموع این هفته بهای طلا رشد کرد.

 

 

متوسط بهای نفت خام پایه امریکا نیز در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 3.15 درصد کاهش یافت.

 

به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 46.38 تا  47.26 دلار  معامله شد.

 

و متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 46.81 دلار قرارگرفت. متوسط بهای نفت برنت دریای شمال نیز در هفته گذشته 408 درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یافت.

 

متوسط هفتگی بهای هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 45.05 تا 47.97 دلار در نوسان بود و به این ترتیب نسبت به هفته ماقبل آن 2.49 درصد کاهش یافت.

 

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.