سراشیبی تورم به نرخ سود بانکی می رسد؟

همواره این موضوع مطرح است که نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود امابرخی فعالان اقتصادی معتقدندنرخ تورم اعلامی واقعی نیست.

عصر بانک؛این روزها گفتگویی بین مردم تحت این عنوان رایج شده "پولت رو بزار بانک سودش بگیر، هم خیالت راحته ،هم میدونی سرمایه n تومن تو حسابته"؟! این توصیه ها در بازار فعلی اقتصاد نشان از فکر مردم به دریافت سود خود در موعد مقرر و نبود توجه به چرخه تولید کشور است که شاید هم در فراز و نشیب پولی و ارزی حق داشته باشند.  

این نوع تفکر بین مردم نه تنها عامل تزریق رکود و کرختی در تولید کشور است بلکه دست مایه ای شده برای جولان و عرض اندام موسسات و نهادهای مالی اعتباری غیر مجاز، که نه تنها با حربه پرداخت نرخ سود بالا مشتریان را به سمت خود جذب می کنند بلکه از این طریق بقای خود را نیز ضمانت می کنند.  

در این میان اگر از بازار اقتصادی کشور دور شویم و به بُعد متغییرهای کلان اقتصادی توجه کنیم، اگر سود سپرده‌های بانکی در سطح پایین‌تر از نرخ تورم قرار گیرد، این امر موجب جهت‌گیری پس‌اندازهای مردم به سمت خرید کالاهایی که قادر به حفظ ارزش پول آن‌ها است می شود، چرا‌ که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نه تنها قدرت خرید بلکه سود سپرده‌های بانکی را نیز کاهش می‌دهد و نهایتا قدرت خرید اصل سپرده‌ها را نیز تحلیل می‌برد.  
 
در همین راستا اوایل اردیبهشت 94 به طبق روال همیشه، مدیران عامل بانک ها با تشکیل جلسه ای و کاملا خودمختار به این نتیجه رسیدند که نرخ سود سپرده ها به 20 درصد و تسهیلات به 24 درصد کاهش یابد و براین اساس قرار شد که هرسه ماه یکبار این نرخ بازنگری شود. 

حال حدود 6 ماه از این جلسه زمزمه ی کاهش مجدد نرخ سود سپرده و تسهیلات متناسب با نرخ تورم به گوش می رسید اما اقدام جدی صورت نگرفت به گونه ای که حتی رئیس جمهور نیز به تازگی بر تعدیل آن تاکید کرده است اما به زعم برخی کارشناسان پولی و بانکی در شرایط فعلی اقتصاد ایران ممکن است اجرای این سیاست و کاهش بیش اندازه نرخ سود باعث خروج سرمایه ها از بانک‌ها به بازارهای دلالی چون ارز و طلا شود.  
  
از همین رو با توجه به اینکه حدوداً شش ماه پیش کاهش این نرخ جنب و جوشی در بازار پولی و مالی کشور ایجاد کرد اما کاهشی دو درصدی آن نتوانست بسیاری را از خواب زمستانی بیدار کند. 

اما درخصوص کاهش نرخ سود بانکی علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی طی هفته گذشته از احتمال بررسی مجدد نرخ سود در جلسه 14 مهرماه شورای پول و اعتبار خبر داد که با توجه به لغو این جلسه خودبه خود بررسی این موضوع نیز منتفی شد. 

در همین راستا احمد شفیع زاده مدیر عامل بانک دی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفت: کاهش نرخ سود باید متناسب با نرخ تورم شکل بگیرد و طبیعی است هرچه تورم کاهش داشته باشد نرخ سود بانکی در در بخش تسهیلات و سپرده کاهش پیدا نکند این تناسب میان نرخ سود سپرده ها و تسهیلات و تورم باید توجه شود. 

همچنین محمدحسین میرمحمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ددر خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفت: هرچه نرخ سود بانکی چه تسهیلات یا سپرده بیشتر کاهش یابد، به نفع اقتصاد کشور است زیرا متاسفانه رویه غلطی بین مردم باب شده که سرمایه خود را در بانک می گذارند و سود آن را دریافت می کنند و یا بانک به مردم با نرخ باز پرداخت بالا تسهیلات می دهد ‌که هردو رویه غلط و به نفع اقتصاد کشور نیست. 
 

وی افزود: با توجه به اینکه باید سرمایه ها و نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید سرازیر شود و کاهش نرخ سود بانکی می تواند کمک بزرگ در این خصوص باشد. 
 
البته با تمام این تفاسیر و با توجه به اینکه نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود نباید از این نکته غافل شد که برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند نرخ تورم اعلامی واقعی نیست و نرخی که از سوی بانک مرکزی یا مرکز آمار اعلام می شود با آنچه در اصل اقتصاد کشور رخ داده متفاوت است،‌ حال با این وجود نرخ سود بانکی که باید براساس نرخ تورمی غیر واقعی تعیین شود،‌ چگونه می تواند کمک حال سیستم بانکی و اقتصاد کشور باشد. 
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.