میلیاردها تومان از ارزش شرکت‌های بورسی آب رفت!

کاهش شدید ارزش بازار سرمایه و در کنار آن افت ارزش بازار شرکت‌های بورسی به دلیل تعمیق رکود حاکم در بورس به قدری نگران کننده شده است که در نامه 4 وزیر به رئیس جمهور نیز مورد اشاره قرار گرفته و نسبت به آن هشدار داده شده است.

عصر بانک؛وضعیت حاکم در بازار سرمایه و تشدید رکود در این بازار در کنار افت شدید قیمت‌ها از دی ماه 1392 تاکنون موجب از بین رفتن سرمایه‌های مردم و کاهش شدید ارزش بازار سرمایه و ارزش شرکتهای بورسی شده است؛ افتی که هشدار 4 وزیر به رئیس جمهور را در پی داشته و در آن به اخذ تصمیم ضرب الاجل تاکید شده است.

 

گر چه در این نامه به کاهش 42 درصدی ارزش بازار سرمایه در 19 ماه گذشته و همچنین افت شدید ارزش بازار صنایع مطرح بورسی اشاره شده است که بررسی ارزش بازار سرمایه نشان می‌دهد که از شهریور سال گذشته تا کنون ارزش بازار بورس افتی معادل 20 درصد را تجربه کرده و از 329 هزار میلیارد تومان در شهریور 1393 به 264 هزار میلیارد تومان در شهریور امسال رسیده است.

 

در این میان بررسی ارزش بازار شرکتهای بورسی به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت صنایع مطرح و مهم کشور بسیار نامطلوب بوده و این صنایع با رکود و کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند، وضعیتی که به گفته ی چهار وزیر صنعت، اقتصاد، دفاع و کار باعث ایجاد بحران می شود.

 

به این ترتیب بررسی وضعیت ارزش بازار صنایع بورسی نشان می دهد که از ابتدای سال تاکنون ارزش بازار 24 صنعت با افت‌های چشمگیری مواجه شده و تعداد انگشت شماری از صنایع بورسی رشد را تجربه کرده‌اند به طوری که صنعت استخراج نفت و گاز با دارا بودن تک شرکت حفاری شمال با بیشترین کاهش ارزش بازار نسبت به ابتدای سال مواجه شده و با افت 38 درصدی و رسیدن ارزش از هزار و 529 میلیارد تومان به 711 میلیارد تومان درصدر سایر صنایع قرار گرفته است.

 

اما دومین صنعتی که با بیشترین ارزش بازار نسبت به ابتدای سال مواجه شده است صنعت لاستیک و پلاستیک است که ارزش بازار این شرکت افت 36 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده و ارزش بازار آن از هزار و 712 میلیارد تومان در ابتدای سال به هزار و 93 میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه رسیده است.

 

استخراج کانه های فلزی از دیگر صنایع مطرح بورسی است که با افت 30.5 درصدی ارزش بازار نسبت به ابتدای سال در مقام سوم جدول قرار گرفته است؛ ارزش بازار این صنعت که شرکتهای مهم سنگ آهنی و معدنی همچون چادرملو و گل گهر را در اختیار دارد و به دلیل اخذ بهره مالکانه معادن با افت شدید قیمت مواجه شده است، از 17 هزار و 763 میلیارد تومان به 12 هزار و 346 میلیارد تومان در پایان تابستان رسیده است.

 

فلزات اساسی از دیگر صنایع مطرح بورس است که بیشتر از افت قیمت های جهانی تاثیر پذیرفته و با ریزش 30.1 درصدی ارزش بازار مواجه شده است؛ ارزش بازار این صنعت با دارا بودن شرکتهای مطرح فولادی از 27 هزار و 673 میلیارد تومان تا سطح 19 هزار و 340 میلیارد تومان افت کرده است.

 

اما از دیگر صنایع مطرحی که افت چشمگیری را در این مدت تجربه کرده است صنعت سیمان با دارای بودن 31 صنعت است که افتی معادل 22 درصدی را تجربه کرده است؛ ارزش بازار این صنعت از 7 هزار و 407 میلیارد تومان به 5 هزار و 778 میلیارد تومان رسیده است. شرکتهای چند رشته ای صنعتی که اعلب شرکتهای سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد نیز با افت 21 درصدی ارزش بازار نسبت به ابتدای سال رو به رو شده است؛ ارزش بازار این صنعت با در اختیار داشتن 4 شرکت از 24 هزار و 773 میلیارد تومان تا سطح 19 هزار و 350 میلیارد تومان رسیده است.

 

و اما صنعت خودرو نیز که از ابتدای سال تاکنون فراز و فرود زیادی تجربه کرده و با ابهامی همچون تعرفه خودرو و کمپین نخریدن خودرو مواجه شده است، افت 20 درصدی ارزش بازار را مشاهده کرده است به طوری که ارزش بازار این صنعت مهم بورسی با دارا بودن 31 شرکت از 10 هزار و 817 میلیارد تومان به 8 هزار و 567 میلیارد تومان رسیده است.

 

در این میان صنعت فرآورده های نفتی که شرکتهای مهم پالایشگاهی را در اختیار دارد نیز به دلیل ابهامات این شرکتها با پالایش و پخش ریزش 12.6 درصدی ارزش بازار خود را مشاهده کرده است؛ ارزش بازار این صنعت با دارابودن 7 شرکت از 16 هزار و 410 میلیارد تومان تا سطح 14 هزار و 346 میلیارد تومان افت کرده است.

 

در مقابل افت شدید ارزش بازار صنایع مطرح بورسی، برخی صنایع کوچک در غیاب سایر صنایع با رشد مواجه شدند و در شرایط رکودی مورد اقبال اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند؛ در این میان صنعت ساخت رادیو با رشد 62 درصدی ارزش بازار و رسیدن ارزش آن از 158 میلیارد تومان به 257 میلیارد تومان بیشترین رشد ارزش بازار صنایع بورسی را به خود اختصاص داده و در صدر جدول این گروه ایستاده است.

 

صنعت حمل و نقل به دلیل رفع تحریم‌های این گروه با دارا بودن 5 شرکت رشد 49 درصدی ارزش بازار را تجربه کرده و در رتبه دوم قرار گرفته است؛ صنعت منسوجات با رشد 44 درصدی و صنعت رایانه با رشد 24 درصدی از دیگر صنایعی هستند که با افزایش ارزش بازار مواجه شده اند.

 

همچنین صنعت قند و شکر به دلیل احتمال افزایش نرخ شکر مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته و رشد 19.4 درصدی ارزش بازار را تجربه کرده است. وسایل اندازه گیری با 19 درصد، انتشار و چاپ با 9 درصد،محصولات شیمیایی با 8 درصد، ماشین آلات دستگاه های برقی با 7 درصد، دباغی با 6 درصد و محصولات دارویی و خدمات فنی و مهندسی هر کدام با 5 درصد افزایش در ارزش بازار سرمایه مواجه شده اند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.