تیغ دو لبه فروش اسکناس نو در بازار و بانک + جدول

دریافت اسکناس نو در ایامی خاص بازار مکاره‌ای به راه می‌اندازد که هم دریافت آن از طریق بانک و هم از بازار آزاد مشکلاتی مختص به خود را ایجاد می‌کند.

عصر بانک؛با نزدیک شدن به عید غدیر و با توجه به سنت دیرینه هدیه دادن سادات بازار پول‌های نو و تا نخورده حوالی چهار راه استانبول حسابی داغ می‌شود و دلالان بازار مکاره اسکناس نو با قیمت‌های دلخواه دسته دسته پول نو را به فروش می‌رسانند و سودهای سرشار روانه جیبشان می‌کنند. 

در این بین بانک مرکزی نیز تمهیداتی می‌اندیشد تا کوک دلالان را ناکوک و بازار سیاه را خاکستری کند که در این راستا اسامی برخی شعب منتخب برای دریافت اسکناس نو را اعلام می‌کند. امسال نیز 40 شعبه در سراسر استان تهران برای این منظور در نظر گرفته شد به گونه‌ای که از دوشنبه 6 مهر به مدت سه روز از ساعت 10 تا 12 به متقاضیان پول نو پرداخت می‌کنند. 

این در حالی است که هر شعبه به شیوه‌ای خاص و به دلخواه خود اقدام به پرداخت اسکناس نو می‌کند. 

مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که در برخی از شعب تنها یک بسته 500 تومانی به متقاضیان پس ازماندن مدت طولانی در صف پرداخت می‌شود، این در حالی است که برخی شعبه دیگر پرداخت پول نو را تا سقف سه بسته آن هم فقط با دریافت شماره ملی از متقاضی محدود کرده‌اند. 

این قسمتی از ماجرا است که متقاضیان باید در صف بمانند و در آخر هم می‌توانند تنها تعداد محدودی اسکناس نو و در محدوده زمانی خاص دریافت کنند البته با ارزش واقعی پول دریافتی، سمت دیگر این موضوع اسکناس فروش‌های آزاد محدوده خیابان منوچهری تا میدان فردوسی هستند که نه در تعداد محدودیت دارند نه در زمان فروش اما در قیمت‌ها تفاوتی فاحش با سیستم بانکی دارند. 

هنگامی که با فروشندگان اسکناس نو صحبت کردیم، اطلاعات جالبی دریافت کردیم که در نوع خود قابل توجه بود به گونه‌ای که بسته 50 تایی اسکناس 500 تومانی به قیمت 35 هزار تومان و یک بسته 100 تایی 65 هزار تومان به فروش می‌رفت. نکته قابل توجه این بود که هرچه ارزش ریالی اسکناس کمتر می‌شد قیمت‌ها هم بیشتر می‌شد، به طوری که یک بسته 100 تایی اسکناس 50 تومانی به قیمت 60 هزار تومان و یک بسته 100 تایی 50 تومانی به دلیل برخی ویژگی‌های خاص قیمت 400 هزار تومان به فروش می‌رسید. 

البته تفاوت قیمت اسکناس‌های نو به واسطه امضاء و اشکال سایه پول نیز با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رفت به عنوان مثال امضاء رئیس کل بانک مرکزی در دوره‌ای خاص گران‌تر از سایر دوره‌ها بود که به قول مرد فروشنده ارزشش بیشتر است و یا سایه پول اگر الله باشد گران‌تر از سایر اشکال است و ریزه کاری‌هایی این‌چنینی که قیمت اسکناس‌های نو را افزایش یا کاهش می‌دهد. 

برهمین اساس؛ طبق اظهارات فروشندگان اسکناس نو در راسته خیابان فردوسی، هستند افرادی که اسکناس نو را از بانک با قیمت اصلی دریافت می‌کنند اما با قیمتی بیشتر در بازار به اصطلاح سیاه می‌فروشند که این موضوع به نسبت سال‌های گذشته کاهش محسوسی داشته است. 

تیغ دو لبه فروش اسکناس نو در بازار و بانک، داستان جالب و البته پیچیده‌ای است که هرساله تکرار می‌شود و هر سال با مشکلاتی رو به رو مشود. 

همچنین بهزاد قیاسوند مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی در خصوص این توزیع اسکناس نو در شعب منتخب گفت: اگر در شعب ازدحام وجود دارد به دلیل محدودیت زمانی ارائه اسکناس نو در شعب بانک‌ها است و تعداد و شیوه پرداخت این اسکناس‌ها به متقاضیان به عهده شعب گذاشته شده است و از سوی بانک مرکزی محدودیتی اعلام نشده است.

جدول قیمت اسکناس نو در بازار آزاد

 

 

اسکناس نو بسته 100 تایی

قیمت

10     تومانی

50   هزار تومان

50     تومانی

50   تا 400 هزار تومان

100   تومانی

35   هزار تومان

500   تومانی

60   تا  65 هزار تومان

1000 تومانی

65   هزار تومان

 

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.